VELG SMARTERE MATVARER: Spis mer bønner, linser og erter. Disse inneholder gunstig fiber, er mettende og gir en lav blodsukkerstigning. Foto: All Over Press
VELG SMARTERE MATVARER: Spis mer bønner, linser og erter. Disse inneholder gunstig fiber, er mettende og gir en lav blodsukkerstigning. Foto: All Over Press Vis mer

Slanking

10 råd som gjør deg slank

- Det viktigste for å greie å gå ned i vekt er motivasjon, sier klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen.

Publisert
Åse Andresen er klinisk ernæringsfysiolog tilknyttet Lommelegen.no.

Hun understreker at det tar tid å gå ned i vekt, og anbefaler å holde vektreduksjonen på en til tre kilo i måneden.

LES OGSÅ: Men kan du gå ned 3-6 kilo i uken?

- Det handler om å gjøre livsstilsendringer. Jeg anbefaler ingen spesielle slankekurer eller dietter. Som oftest går man like fort opp igjen. Du bør derfor finne et sunt, variert og balansert kosthold du kan leve med. Løsningen er å spise mindre enn du forbrenner, sier Andresen.

Les også: Sjekkliste for et godt slankeopplegg

Videre gir Andresen disse generelle rådene for varig vektreduksjon:

Her er ernæringsfysiologens beste tips

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer