VELG SMARTERE MATVARER: Spis mer bønner, linser og erter. Disse inneholder gunstig fiber, er mettende og gir en lav blodsukkerstigning. Foto: All Over Press
VELG SMARTERE MATVARER: Spis mer bønner, linser og erter. Disse inneholder gunstig fiber, er mettende og gir en lav blodsukkerstigning. Foto: All Over Press Vis mer

Slanking

10 råd som gjør deg slank

- Det viktigste for å greie å gå ned i vekt er motivasjon, sier klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen.

Åse Andresen er klinisk ernæringsfysiolog tilknyttet Lommelegen.no.

Hun understreker at det tar tid å gå ned i vekt, og anbefaler å holde vektreduksjonen på en til tre kilo i måneden.

LES OGSÅ: Men kan du gå ned 3-6 kilo i uken?

- Det handler om å gjøre livsstilsendringer. Jeg anbefaler ingen spesielle slankekurer eller dietter. Som oftest går man like fort opp igjen. Du bør derfor finne et sunt, variert og balansert kosthold du kan leve med. Løsningen er å spise mindre enn du forbrenner, sier Andresen.

Les også: Sjekkliste for et godt slankeopplegg

Videre gir Andresen disse generelle rådene for varig vektreduksjon:

Her er ernæringsfysiologens beste tips

  • 1. Spis mer frukt, bær, salat og grønnsaker. De trenger ikke være friske, men kan like gjerne være frosne eller hermetiske. Men styr unna hermetisk frukt i sukkerlake!
  • 2. Spis bønner, linser og erter. Disse inneholder gunstig fiber, er mettende og gir en lav blodsukkerstigning.
  • 3. Velg grove kornprodukter og karbohydratkilder med lav glykemisk indeks (karbohydrater som gir en lav blodsukkerstigning) som havregrøt, havregryn, rugbrød, basmatiris og müsli uten tilsatt sukker. Brød er ikke roten til alt ondt
  • 4. Velg magre melkeprodukter som cottage cheese, kesam, lettost samt kjøtt med lite fett. Fisk, soyaprodukter og Quorn er også gode alternativer og inneholder mye protein som er mettende.
  • 5. Vær forsiktig med kaker, kjeks, godteri som sjokolade og potetgull. Nøtter inneholder også mange kalorier selv om de inneholder sunt fett, så begrens inntaket til maks en liten håndfull per dag (som et mellommåltid). Les også: Bli kvitt søtsuget
  • 6. Bruk vann som tørstedrikk. Lettbrus, lettsaft, te, kaffe, skummet melk er også ok. Vær forsiktig med juice og nektar selv om det står «ikke tilsatt sukker».
  • 7. Spis regelmessig, inkludert frokost! Spis litt hver 3.-4. time i stedet for å spise få, store porsjoner.
  • 8. Hvis du drikker alkohol, drikk med måte. Alkohol er kaloririkt og øker appetitten. Les også: Denne drikken saboterer slankekuren
  • 9. Ikke vær for streng. Kos deg av og til, og husk at det er hverdagsmaten som teller.
  • 10. Sist, men ikke minst: Planlegg! Ikke gjør matinnkjøp på tom mage og unngå å ha mat, drikke og snacks i huset som ikke bør spises.
    • Denne maten bør du ha på handlelisten din!

      Men husk at...

      Samtidig som Andresen gir disse generelle rådene, minner hun om at et forslag til kostholdsendringer bør være individuelt tilpasset. For det er vanskelig å gi konkrete råd til personer uten å vite noe om hva de vanligvis spiser, liker og ikke liker, ifølge Andresen, som gir dette tipset:

      - Jeg anbefaler at du begynner med å gjøre deg godt kjent med dine kostvaner ved at du fører en kostdagbok i to uker. Da får du kartlagt hvor du kan gjøre endringer. Sett deretter opp noen enkle planer og mål. Noen synes det er nyttig å fortsette med kostdagbok hele tiden.

      Beregn BMI-en din ved hjelp av DinSide.no/helses kalkulator.

      Ikke glem trening

      Og sist men ikke minst, skal man ned i vekt, må treningsnivået opp!

      - Muskelmasse forbrenner mer enn fettvev, så hvis du greier å være mer fysisk aktiv vil det bli lettere å gå ned i vekt. Det beste er en kombinasjon av styrketrening og kondisjonstrening, avslutter Andresen.

      Slik kommer du i gang

      Mange jenter ønsker ofte å stramme opp nettopp mage, rumpe og lår – men dropper faktisk de treningsøvelsene som hjelper mest.

      - Flere jenter styrer nemlig unna styrketrening og de tunge basisøvelsene fordi de er redde for å få bulende muskler, sier Irene Mårdalen, redaktør i Personligtrening.no, en nettjeneste for deg som vil ha profesjonell hjelp til trening, uansett hvilket nivå du befinner deg på.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: