NED I VEKT: Ønsker du å gå ned noen kilo? Da bør du ta en titt på treningsekspertenes 10 tips! Foto: photka - Fotolia
NED I VEKT: Ønsker du å gå ned noen kilo? Da bør du ta en titt på treningsekspertenes 10 tips! Foto: photka - Fotolia
Ned I Vekt

10 supertips for å gå ned i vekt

Det er bare noen enkle grep som skal til.

KK.NO: Er du en av dem som gjerne skulle tatt av noen kilo, men som synes det er skikkelig vanskelig og kjipt?

Det å gå ned i vekt er ikke kjent for å være rasende festlig, men det må heldigvis ikke være ekstremt vondt eller slitsomt.  

Her får du 10 enkle tips som kan hjelpe deg langt på vei. 

LES OGSÅ: Det er nå du legger på deg

1. Få kontroll på kostholdet ditt

Camilla Hoel, som har en mastergrad i molekylærbiologi og er redaktør på Fitnessbloggen.no, forteller til KK.no at du først og fremst må få kontroll på kostholdet ditt dersom du skal ned i vekt.

- Jo bedre kontroll du har på kostholdet, jo lettere blir det. Spis nok proteiner og fett, mens karbohydrater kan være det du kutter ut først. Logg alt du spiser i et loggeverktøy, så er det lettere å ha kontroll på kalorimengden du spiser.

- Og husk: jo mindre du spiser, er IKKE bedre. Ikke ha godterier tilgjengelig i skapene, da man har lett for å «bare ta én eller to», men som gjerne blir en halv pose når man er i gang. Kutt i tillegg ut flytende kalorier som juice og kaffe latte-drikker, sier hun.

2. Lag handlelister og planlegg måltidene dine

Videre forteller Hoel at du gjør lurt i å planlegge kjøpene dine før du drar på butikken, for som du sikkert vet er det fort gjort å skeie ut når man svinger forbi godterihyllene.

- Ikke dra på butikken når du er sulten. Spis en frukt og drikk litt vann hvis du ikke har tid å spise et skikkelig måltid før du må avgårde. For jo mer sulten og fysen du er, desto lettere tar du de dårlige handlevalgene, sier Hoel.

LAG EN HANDLELISTE: Du gjør lurt i å planlegge kjøpene dine før du drar på butikken slik at du ikke ender opp med kjappe, usunne løsninger. Foto: gpointstudio - Fotolia
LAG EN HANDLELISTE: Du gjør lurt i å planlegge kjøpene dine før du drar på butikken slik at du ikke ender opp med kjappe, usunne løsninger. Foto: gpointstudio - Fotolia Vis mer

- Hvis du allerede vet hva du skal lage av mat, er det også lettere å handle det du trenger og ikke ta de lettvinte løsningene som halvfabrikata og så videre.

3. Øk aktivitetsnivået ditt

Det å øke aktivitetsnivået ditt i hverdagen kan gjøre mye godt for kroppen. Ta derfor ikke de enkle løsningene som å kjøre til butikken eller treningssenteret – og det spesielt ikke hvis distansen ikke er veldig lang.

- Du kan fint gå 20 minutter til og fra butikken hvis du ikke skal handle mye, eller hvis treningssenteret ligger usle to kilometer unna. Husk også å ta trappene i stedet for heisen eller rulletrappen, sier eksperten.

LES OGSÅ: Kan man gå ned i vekt uten å trene?

4. Tren musklene med et mål om å bli sterkere

- Det er viktig å trene med mål om å bli sterkere og ikke bare for å «mosjonere». Ikke bare er det bra for helsa og velvære, men økt muskelmasse gir også økt forbrenning og forbedrer hvordan kroppen reagerer på blant annet karbohydrater. Mer muskler = bedre insulinsensitivitet, forklarer Hoel.

5. Unngå ekstremisme

Når du skal ned i vekt mener Hoel det også er viktig at du ikke går på et for stort kaloriunderskudd eller kutter ting helt ut av kostholdet ditt.

- Ingen matvarer er «nei-mat» så lenge man praktiserer moderasjon. Det dummeste man gjør er å gå på «pulver-dietter» da dette ikke er fullverdig mat, og gjør deg mer sulten.

- Vi er ikke skapt for å leve på flytende mat, men mat som skal tygges. Mange opplever også at de holder seg mette lengre om de spiser mat med fett i tidlig på dagen og sparer karbohydratene til kvelden – og nei, karbohydrater etter klokken 18 gjør deg IKKE feit.

STYRKETRENING: Visste du at økt muskelmasse gir også økt forbrenning? det stemmer, og derfor kan det være lurt å slenge inn en styrkeøkt en gang i blant. Foto: milanmarkovic78 - Fotolia
STYRKETRENING: Visste du at økt muskelmasse gir også økt forbrenning? det stemmer, og derfor kan det være lurt å slenge inn en styrkeøkt en gang i blant. Foto: milanmarkovic78 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik bør du spise i 30-, 40- og 50-årene

6. Spis grønne, rene matvarer 

Tessa Sørensen, som er personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», forteller til KK.no at vektreduksjon handler litt om trening, mye om kosthold og alt om deg.

- De gode endringene skjer sakte, men gir deg resultater som varer. Det handler ikke om en kort periode men at du vil være den beste versjonen av deg resten av livet ditt.

- Et godt tips kan være å spise grønne, rene matvarer. La planteriket bli hovedpersonen i måltidene dine – spis for eksempel nøtter, frø, belgfrukt, frukt og grønt. Du vil også gjøre lurt i å spise magre, grove og hjemmelagede produkter, sier hun.

7. Erstatt en dårlig vane med en bedre

Har du en dårlig vane? Kanskje du er litt for svak for sjokolade eller liker å tilbringe søndagene i pysjen foran TV-en? Sørensen forteller at en fin måte å redusere vekten på er å bytte ut en av de dårlige vanene dine med en bedre.

- Jeg anbefaler deg å sette deg ned og lage en liste over tre uvaner du ønsker å endre. Velg så den uvanen du er mest motivert for å endre og sett av en måned hvor du bytter ut denne med en bedre vane.  

DROPP DE USUNNE VANENE: Et godt tips dersom du ønsker å gå ned i vekt er å droppe de usunne vanene. Bytt for eksempel sjokoladen ut med nøtter og bær. Foto: Knut Wiarda - Fotolia
DROPP DE USUNNE VANENE: Et godt tips dersom du ønsker å gå ned i vekt er å droppe de usunne vanene. Bytt for eksempel sjokoladen ut med nøtter og bær. Foto: Knut Wiarda - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dropp situps - få flatere mage

8. Gjør noe som trigger deg

Hva er det egentlig som trigger deg? En lang joggetur i skog og mark, å gå tur med venninnene eller kanskje det å spille tennis?

EKSPERTEN: Tessa Sørensen. Foto: Privat
EKSPERTEN: Tessa Sørensen. Foto: Privat Vis mer

Uansett hva det måtte være, er det ifølge Sørensen viktig at du holder på med aktiviteter som trigger deg slik at du ikke blir lei etter kort tid.

- Gjør aktiviteter du liker eller lær deg en ny ferdighet – hva med klatring? Føles det du gjør meningsfylt er der lettere å komme i gang og gjenta det mange ganger.

9. Se på hverdagssysler som trening

Nei, man trenger ikke være medlem på et treningssenter for å få rørt på og brukt kroppen. Du kan for eksempel hoppe av bussen litt før du skal av og gå kappgang de siste 500 meteren.

- Ellers så kan du få fart på musklene ved å løfte poser, sekker og barn over skuldrene, eller over hodet ti ganger hver gang du plukker det opp. Bestem deg for å øke tempoet så får hjertet en god økt og energiforbruket ditt øker uten at det stjeler tid i hverdagen.

10. Lek deg sprek

- Det er ikke bare barn som synes det er gøy å leke. Sett av tid med venner og familie og ha det gøy sammen.

- Kom dere ut på tur i naturen sammen, spill forskjellige ballspill eller sett opp deres egen bootcamp, her er det kun fantasien som setter en stopper.

Til forsiden