SUKKER: Er noe vi får i oss veldig mye av i dagens samfunn. Men hvor helseskadelig er det, egentlig? Foto: Scanpix
SUKKER: Er noe vi får i oss veldig mye av i dagens samfunn. Men hvor helseskadelig er det, egentlig? Foto: Scanpix Vis mer

Myter Om Sukker

10 ting du bør vite om sukker

Vi avslører mytene og sannhetene.

KK.NO: Lite er vel så elsket og hatet som sukker. Og når vi mennesker har et så turbulent forhold til noe, blir det automatisk mye snakk, skriblerier og ikke minst mange myter rundt det.  

Det er utrolig mye forskjellig informasjon om sukker der ute, og det er fort gjort å bli litt forvirret. 

Derfor har ernæringsfysiolog Camilla Andersen og ekspertene på kostholdsveilederen Somebody.no utarbeidet en liste over de vanligste mytene og sannhetene knyttet opp mot sukker. 

Nedenfor får du en oversikt som KK.no har fått tilgang til.  

1. Blir barn hypre av sukker? 

Ifølge ernæringsekspertene gjør de faktisk ikke det.

Undersøkelse på undersøkelse viser at sukker ikke har denne effekten på de små.

At barn ikke skal spise sukker rett før de legger seg er det altså ikke noe hold i, men det er jo ikke så veldig farlig om både vi og de tror det.

MYTE: - Når barn spiser mye sukker er det jo også ofte mye annet som skjer, påpeker Birger Svihus ved Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås Foto: Scanpix Norway
MYTE: - Når barn spiser mye sukker er det jo også ofte mye annet som skjer, påpeker Birger Svihus ved Norges Miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås Foto: Scanpix Norway Vis mer

LES OGSÅ: Dette er den sunneste teen

2. Sukker forårsaker ugunstig blodsukkerstigning og diabetes type 2

Dette er sant, men det kommer helt an på hvor mye sukker det er snakk om. Sukkerrike måltider trigger bukspyttkjertelen til høy utskillelse av insulin.

 Over tid kan dette gå utover cellenes evne til å bruke insulinet, hvilket fører til det vi kaller insulinresistens eller diabetes type 2. Med en insulinresistens vil sukker hope seg opp i blodet i stedet for å tas opp i kroppen, skriver ernæringsfysiolog Anita Marie Myrvang på Somebody.no. 

Men ved et lavt og nøkternt sukkerinntak får du en normal insulinutskillelse som er helt nødvendig for at cellene våre skal få den energien de trenger. 

3. Jeg bør unngå frukt når jeg slanker meg

Dette stemmer ikke. Ja, det er sukker i frukt, men å kutte ut alt av frukt er ikke en god idé.

For det første må du spise veldig mye frukt for å få i deg for mye kalorier. For det andre inneholder frukt masse vitaminer og mineraler som det er viktig å få i seg.

Ernæringsekspertene råder deg heller til å se på helheten i både frukten, måltidet og kostholdet, og nyt frukten som en del av et sunt kosthold. Den reduserer risikoen for utallige sykdommer. 

LES OGSÅ: Når er du egentlig overvektig? 

4. Økologisk sukker er bedre enn vanlig sukker

Det er fint å velge økologisk sukker for miljøets skyld, men ifølge ekspertene på Somebody.no er det ikke noe sunnere for oss enn vanlig sukker. 

5. Sukker er årsaken til at så mange er overvektige

Dette er sant til en viss grad. Det er ikke sånn at sukker ene og alene har skyld i at folk er overvektige. Problemet er komplekst og kommer av endringer i kostholdet vårt sammen med at vi beveger oss mindre.

- Å fullstendig fjerne én av disse enkeltfaktorene fra et kosthold trenger derfor ikke å være løsningen på problemet. Det vil nok heller gjøre det unødvendig vanskelig å følge et balansert kosthold man kan trives med over tid, skriver Myrvang. 

6. Du får kviser av sukker

KK.no har tidligere halvveis avkreftet denne myten. Det er ikke sånn at folk som holder seg unna sukker ikke får kviser, mens folk som spiser mye søtt får det. Akne kan forverres av visse typer mat, men om du har slitt med dette har det sannsynligvis kommet av flere ting, som hormoner, arv, forurensning, feil hudpleie og lignende. 

Det skader ikke å leve sunt, men det er altså ikke så enkelt som at maten du spiser gir deg kviser. 

ØDELEGGER SUKKER HUDEN? Neida, det er ikke denne som gir deg uren hud. Problemet er nok mer komplekst enn som så.  Foto: Scanpix
ØDELEGGER SUKKER HUDEN? Neida, det er ikke denne som gir deg uren hud. Problemet er nok mer komplekst enn som så. Foto: Scanpix Vis mer

7. Sukker er avhengighetsskapende

At sukker gjør deg fysisk avhengig er en vanlig misforståelse. En studie gjort ved UDSA Human Nutrition Research Senter on Aging i Boston peker faktisk mot at det vi tenker på som sukkeravhengighet faktisk bare er sugen etter kalorier, ifølge Forskning.no.

Likevel kjenner vi på en slags avhengighet i form av at vi har lyst på mer. 

- Dette er et vanskelig spørsmål. Sukker er jo godt, og alt som er godt vil man jo prøve igjen, sier Birger Svihus, som er ernæringsprofessor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås. 

Han avkrefter at vi faktisk blir ordentlig fysisk avhengige, slik mange tror. Men at vi blir ekstra godtesjuke etter å ha fått i oss litt sukker, er altså likevel ikke til å komme i fra. 

- Dette er et definisjonsspørsmål. Alt som utløser dopaminer, fra en trivelig middag til en is, kan jo sånn sett sies å være avhengighetsskapende, men poenget mitt er at sukker ikke er mer avhengighetsskapende enn annen god mat eller andre gode opplevelser. Vi står fritt til å velge om vi skal la oss lede av søtsmaken, og de fleste klarer å begrense seg.

LES OGSÅ: Vanlig, lett eller ekstra lett? 

8. Sukker skader tennene

Dette er vel opplest og vedtatt, men er du egentlig klar over hvor stor skade sukkeret gjør? Som KK.no tidligere har skrevet vil bakteriemengden i munnen økes dramatisk med en gang du begynner å tygge på sukker.

Bakteriene omdanner sukkeret til syre, som jo er noe vi vet vi ikke vil utsette tennene for. Her er det ikke mye som skal til heller - tygger du pastiller eller tyggis med sukker i hele dagen er tennene dine under konstant angrep. 

IKKE DROPP DENNE: Er du glad i smoothie skal du nyte den uten å bekymre deg for sukkerinnholdet.  Foto: Scanpix
IKKE DROPP DENNE: Er du glad i smoothie skal du nyte den uten å bekymre deg for sukkerinnholdet. Foto: Scanpix Vis mer

9. i trenger sukker

Selv om sukker har vært en viktig del av energitilførselen vår i alle tider, er det ifølge Svihus ikke slik at vi trenger sukker.

Men som nevnt tidligere trenger vi andre næringsstoffer som finnes i matvarer der vi får sukker på kjøpet. 

- Vi klarer oss uten sukker. Vi kan få de karbohydratene fra for eksempel stivelse. Men grønnsaker inneholder sukker og frukt inneholder sukker, så det bør ikke være et mål å unngå det. 

10. For mye sukker er helseskadelig

Ja, det er det. Litt sukker er ikke farlig, men får du i deg altfor mye overbelaster du kroppen, og det kan føre til hjerte- og karsykdommer og diabetes. 

- Kroppen har begrenset kapasitet til å håndtere sukker, og får vi i oss alt for mye må leveren sette i gang en komplisert prosess for å få omdannet sukkeret til andre stoffer. Over tid kan leveren da bli overbelastet, forklarer Svihus. 

LES OGSÅ: Visste du dette om kjøpe-smoothier? 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: