Hverdagsmat

10 tips til topp kosthold

Følg disse ti enkle reglene i hverdagen, og vips - du har et sunt kosthold!

Et sunt og godt kosthold trenger ikke være så komplisert.
Et sunt og godt kosthold trenger ikke være så komplisert. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Synes du det er vanskelig å spise fornuftig? Kanskje er det ikke så mange endringene som skal til før kostholdet ditt er på rett kjøl.

Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?

I sitt siste nettmøte her på kk.no lister vår trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe opp ti enkle regler som gjør hverdagsmaten sunn og næringsrik.

Tipsene fungerer like fint enten du bor alene eller du skal lage mat til en hel familie.

1) Spis hver 3-4 time


Ofte innebærer det frokost, lunsj, middag og kvelds med 1-2 små mellommåltider slik at du ikke blir oversulten til måltidene. Gode mellommåltider kan være frukt, knekkebrød, lettyoghurt, kesam og bær, smoothie, cottagecheese og syltetøy

Lag din egen frokostblanding

2) Gå for grovt

Bytt fra fine/halvgrove kornprodukter til grove, fra vanlig pasta til fullkornspasta og gjerne fra hvit ris til naturris.

10 måter å gjøre pastaen sunn på

Ina Garthe er ansatt i en stipendiatstilling på Idrettshøgskolen og jobber i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen. Hun holder også på med en mastergrad i idrettsernæring, og har klinisk utdanning innen spiseforstyrrelser. Foto: Astrid Waller
Ina Garthe er ansatt i en stipendiatstilling på Idrettshøgskolen og jobber i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen. Hun holder også på med en mastergrad i idrettsernæring, og har klinisk utdanning innen spiseforstyrrelser. Foto: Astrid Waller Vis mer

3) 5 om dagen

Inkludér 2 frukter og 3 porsjoner grønnsaker per dag. Husk at ett glass juice teller som en frukt eller grønnsak.





4) Ren mat for pengene

Benytt deg av renere proteinkilder. Du sparer mange kalorier ved å gå fra kjøttdeig til karbonadedeig og fra pølse og farseprodukter til de lettere pølsene og fileter.

5) Lett fett

Dersom du MÅ ha smør på skivene, bruk en lett-variant av for eksempel vitaproduktene (gunstig fettsyresammensetning).

Dette bør du ha i handlevogna

6) Olje framfor smør

Bruk olje i matlaging i stedenfor hardt smør.

7) Kok eller bak

Forebered maten oftere ved koking eller baking i ovn til fordel for steking.

Spis sunt på budsjett

8) 3 fra kua

Inkludér 3 porsjoner meieriprodukter daglig, og da en lett/mager variant.

9). Én skje er nok

Husk tran hver dag!

10) Litt er lov

Er det noe du liker veldig godt og som ikke er så veldig sunt? Det er helt i orden! Husk å inkludere dette i ditt kosthold i passende mengder.

Når det gjelder trening er det viktig å ikke gå sulten på trening og å få i seg nok væske i løpet av dagen og økten.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer