Helse & Livsstil

10 triks som holder deg ung

Her er det ingen vits i å jukse.

Godt liv og god helse - hvem ønsker seg vel ikke det? Foto: colourbox.com
Godt liv og god helse - hvem ønsker seg vel ikke det? Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At vi mennesker streber etter evig ungdom er en kjent sak. Nå er det (heldigvis) fortsatt en umulighet, men at det er grep du selv kan ta for å forlenge livet ditt er det ingen tvil om.

Den amerikanske legen og antialdringsguruen Henry S. Lodge har skrevet flere bøker om hvordan du holder deg og kroppen din ung.

I den siste boka, Younger Next Year for Women, lister han opp en rekke punkter over hva kvinner kan gjøre for å få et langt og friskt liv. Visste du dette?

1. Tren 2,5 timer i uka

Gjør du det senker du risikoen for å dø innen de neste 20 årene med 30 prosent.

  • Få maks ut av treningen

  • 2. Hold BMI'en under 25

    Er du en aktiv kvinne med BMI mellom 18,5 og 22,9 er sjansen for en frisk alderdom 2,5 ganger større enn hos overvektige, inaktive kvinner.

    3. Hold midjemålet under 88,9 cm

    Er midjemålet ditt under 96 centimeter senker du risikoen for en tidlig død med 23 prosent sammenlignet med de som har et større midtparti. Helt ideelt bør midjemålet for gjennomsnittskvinnen være under 88,9 centimeter.

  • Ukeplan for et sunnere liv

  • 4. Hold kolesterolet under 200 mg/dl

    Det totale kolesterolnivået i kroppen din bør ligge under 200 mg/dl. Er det over 240 dobler du helserisikoen. Nivået av LDL-kolesterolet, altså det «dårlige» kolesterolet, bør ligge under 160.

  • Ta testen: Hva vet du om fett?

  • 5. Spis 25 gram fiber hver dag

    For hvert 10. gram fiber du legger til kostholdet ditt senker du risikoen for å dø av hjerteproblemer med 17 prosent, ifølge en studie publisert i The American Journal of Clinical Nutrition.

    6. Sov 7-8 timer hver natt

    Sover du mindre enn seks timer per natt er risikoen for å dø tidlig 12 prosent større enn om du får seks til åtte timer på øret.

    7. Ha et blodtrykk rundt 120 over 80

    120/80 mm/HG anses som det ideelle blodtrykket. Blir det høyere øker også helserisikoen.

    8. Ha et kjæledyr

    Det er ikke tull - katteeiere har 40 prosent lavere risiko for å dø av hjertetrøbbel enn de som ikke har dyr. Kjæledyret bidrar til å redusere ensomhetsfølelse og depresjon, som kan være risikofaktorer for hjertehelsen.

    9. Bruk bilbelte

    Det reduserer risikoen for å bli dødelig skadet i en frontkollisjon med 45 prosent, ifølge en nasjonal, amerikansk undersøkelse.

    10. Stump røyken

    At røyking er helsefarlig vet alle. Stumper du sigaretten øker du helt klart sjansene dine for å få et langt liv.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer