Livsstil

10 tynne hemmelig-heter

Derfor er de slanke.

Her får du 10 tips som kan hjelpe deg - enten du ønsker å holde vekten eller gå ned et par kilo. Foto: All Over Press
Her får du 10 tips som kan hjelpe deg - enten du ønsker å holde vekten eller gå ned et par kilo. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Slanke personer – enten de har vært det hele livet eller om de har klart å miste overflødige kilo og holde dem av for godt – har en del til felles når det kommer til livsstil.

Enkle grep hjelper dem med å holde vekten uten for mye strev og innsats, skriver nettstedet MSN Health.

Her avsløres hvilke.

  • Unngå å bli vinterfeit
  • Slik spiser du mindre
  • 100 smarte slanketips


  • 1. De er ikke «på slank»

    Og da snakker vi om den tradisjonelle «alt-eller-ingenting» formen for slanking.

    - Du er nødt til å kvitte deg med slankementaliteten og heller se på det som en permanent endring i livsstilen, sier Anne Fletcher, forfatter av boken Thin for Life.

    - Du må trolig kutte ned kaloriinntaket ditt noe for å gå ned i vekt, men mest av alt handler det om å lære seg å ta de riktige kostholdsvalgene.

    Forskning viser også at slanke personer som regel spiser sunnere enn overvektige. De får i seg mer fiber, frukt og grønnsaker, og de drikker mer vann.

  • Slanketipsene som stinker
  • Derfor blir du ikke slank


  • 2. De vet hvor mye de veier

    Slanke personer går på badevekta regelmessig. Ikke fordi de er vektfikserte, men fordi det kan hjelpe dem med å oppdage vektøkning. Slik blir ikke to kilo plutselig til 10.

    - Ha et slingringsmonn på 2-3 kilo. Hvis vekten overstiger dette, sørg for å utføre de endringene som må gjøres for å stoppe trenden, foreslår Fletcher.

  • Dette styrer vekta
  • Slankerådene som fungerer


  • 3. De trener regelmessig

    9 av 10 personer som har gått ned i vekt og klart å holde seg der trener regelmessig, ifølge Fletcher.

    Bare det å ta en 15 minutters gåtur hver dag kan være nok til å få deg i riktig retning.

    Når du først begynner å like effekten mosjon har på humør og kropp, vil det være vanskelig å slutte. Du vil gjerne også begynne å se deg rundt etter flere alternativer for å holde motivasjonen oppe.

  • Tren på 10 minutter
  • Trening for tiltaksløse


  • 4. De tyr ikke til mat for trøst

    De fleste av oss har nok på et eller annet tidspunkt prøvd å finne løsningen på sorgene sine i bunnen av en boks med iskrem, men det er viktig å ikke gjøre det til en vane.

    - Slanke folk lar ikke følelsene styre hva de putter i munnen, sier Fletcher.
    Når du er opprørt, ensom, frustrert, sint eller kjeder deg, bør du stille deg selv dette spørsmålet:

    «Kan mat egentlig løse problemene mine, eller vil det bare få meg til føle meg enda verre etterpå?»

    Svaret er mest sannsynligvis «Nei». Ty derfor til andre ting enn mat når du trenger trøst. Gå en tur i godt selskap, se en film, ring en venn eller ta et langt, varmt bad.

  • Trøstematen du har godt av
  • Snacks med god samvittighet


  • 5. De stopper å spise når de er mette

    Mange av oss ble i barndommen fortalt at vi måtte «spise opp alt» og «tenke på ungene i Afrika».

    Dette bør du prøve å kvitte deg med. Ikke spis opp alt du har på tallerkenen uten å tenke deg om. Kjenn heller etter hva magen sier.

    - Slanke mennesker vet når de er forsynte og da stopper de å spise, selv om de ikke har spist opp alt, sier Jill Fleming, forfatter av boken Thin People Don´t Clean Their Plates.

    - De sier ofte at de ikke liker den ubehagelige følelsen som følger hvis man eter seg stappmett. De har derfor lært seg å stoppe i tide.

  • Slik spiser du mindre
  • Styr unna feitefellene


  • 6. De omgir seg ikke med fristelser

    Istedenfor å ha kjøkkenskapene stinn av tomme kalorier velger de slanke å fylle dem opp med sunn mat.

    Det betyr selvfølgelig ikke at sjokolade eller andre søtsaker er forbudt. Du må bare ikke huse så mange av dem at sjansen for overspising blir stor.

    For eksempel, hvis du elsker å bake, gi bort mesteparten slik at det bare blir noen få igjen til deg selv.

  • Vær bevisst - spis deg sunn
  • Den farlige maten


  • 7. De sier ikke at noe er «forbudt»

    Når søtsuget kommer som verst, er det faktisk lov å gi etter.

    - Du må imidlertid gjøre det samvittighetsfullt. Velg akkurat hva du ønsker, spis det og nyt det, sier Fleming.

    Så hvis du bare MÅ ha sjokolade, ikke prøv å spise deg rundt ved å lange i deg dårlige lavkalori substitutter som egentlig ikke tilfredsstiller deg.

    Da er det bedre å stilne sjokohungeren ved å ta en liten sjokoladebit hver dag.

  • Light-mat gjør deg feit
  • Maten som lurer deg


  • 8. De spiser frokost

    Ikke hopp over frokosten. Undersøkelser viser at frokostspisere generelt er slankere enn de som dropper «dagens viktigste måltid».

    Ifølge National Weight Control Registry i USA spiser 80 prosent av alle slankere som har klart å holde kiloene borte frokost hver dag.

    - Frokost bryter bokstavelig talt fasten etter natten. Hvis du ikke tilfører kroppen mat, vil ikke stoffskiftet settes i gang ordentlig, forklarer Fleming.

  • Supervåpenet mot kiloene
  • Her er kostholdsfellene


  • 9. De beveger seg mer

    - Slanke folk sitter sjelden i ro, sier Fleming.

    I tillegg til å trene regelmessig beveger de seg også generelt mer – og forbrenner derfor flere kalorier i løpet av dagen.

    Dette understøttes av en undersøkelse ved Mayo-klinikken. Sammenlignet med slanke deltakere satt de overvektige forsøkspersonene i ro to timer mer daglig. Det betyr at de slanke potensielt kunne forbrenne 350 flere kalorier til dagen.

  • Få topp kropp uten stopp
  • Brenn fett i en fei


  • 10. De hopper ikke over måltider

    Når du dropper et måltid skjer tre ting:

    1. Stoffskiftet reduseres
    2. Du blir gjerne så sulten at du tar usunne valg
    3. Sjansen for overspising øker ved neste måltid

    Det er derfor viktig at magen hele tiden har noe å jobbe med. Spis heller fem-seks mindre måltider enn tre store til dagen.

  • Snarveien til gode matvaner
  • Ukeplan for et sunnere liv

  • LES OGSÅ:
  • 8 skjulte slankesannheter
  • Spis lett ute også
  • Du blir lurt i butikken
  • Spis deg ned i vekt
  • Her er maten du bør styre unna
  • Dette kan du småspise
  • 100 smarte slanketips
  • Her er kostholdsfellene
  • 8 slankelover du bør bryte
  • Derfor blir du ikke slank

  • Ta testen: Er du en slankehysteriker?
  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?
  • Ta testen: Er du en trøstespiser?
  • Ta testen: Hva vet du om hva som er sunt?

  • Ta testen: Hva vet du om forbrenning?

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer