SOV NOK: Det å sove nok er helt essensielt for å holde forbrenningen oppe.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
SOV NOK: Det å sove nok er helt essensielt for å holde forbrenningen oppe. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer

Forbrenning

11 tips for økt forbrenning

Dette får skikkelig fart på kroppen din.

Forbrenning er på ingen måte konstant. Kroppstørrelse, kjønn og alder påvirker også hvor raskt kroppen din gjør om kalorier til energi.

Selv om noen er naturlig tynne, betyr ikke det at du ikke kan påvirke din egen forbrenning.

Valgene du tar hver eneste dag påvirker nemlig hvor raskt og effektivt kroppen forbrenner energien du putter i deg.

Nettsiden Health.com har laget en liste over enkle grep du kan ta for å få denne prosessen til å gå raskere – og rådene gjelder uansett alder, kjønn og størrelse.

LES OGSÅ: Slik spiser du magen flat

GRØNN TE: Er kjent for å ha en positiv effekt på forbrenningen.  Foto: Thinkstock.com
GRØNN TE: Er kjent for å ha en positiv effekt på forbrenningen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

1. Sov!

Morgenen blir ekstra tung om du er stuptrøtt hver eneste dag, men det er ikke bare derfor du bør sørge for å få nok søvn. Forskere har funnet en sammenheng mellom forbrenning og søvn, og får du ikke nok søvn kan du faktisk senke forbrenningen din dramatisk.






2. Drikk grønn te!

Denne superdrikken er full av antioksidanter. Nå har forskere funnet ut at den dessuten får fart på forbrenningen din. Siden den i tillegg er uten kalorier, er det bare å forsyne seg med en kopp eller tre.

3. Øk treningsintensiteten!

Intervalltrening med høy intensitet, for eksempel løping, er en effektiv og intens treningsform som gir forbrenningen en skikkelig kickstart. Dessuten fortsetter kroppen å forbrenne kalorier lenge etter at treningsøkten er ferdig, og det kan vi like.

4. Ikke dropp frokost!

Hopper du over frokosten for å kutte ned på kaloriene? Uten frokost vil kroppen din spare på energi og redusere forbrenningen, som faktisk kan øke risikoen for å legge på seg. Selv om du ikke er et frokostmenneske, bør du spise en lett frokost for å sette i gang forbrenningen for dagen. Prøv for eksempel gresk yoghurt og litt frukt.

LES OGSÅ: Maten som forbrenner fett

LØFT I VEI: Ved å trene mer styrke, får du fart på forbrenningen. Jo bedre trent du er, jo mer forbrenner du. Flere gode (og enkle) tips finner du lenger ned i saken. Foto: Colourbox
LØFT I VEI: Ved å trene mer styrke, får du fart på forbrenningen. Jo bedre trent du er, jo mer forbrenner du. Flere gode (og enkle) tips finner du lenger ned i saken. Foto: Colourbox Vis mer

5. Løft vekter

Du trenger slettes ikke å bli kroppsbygger selv om du trener styrke. Å løfte vekter eller utøve annen form for styrketrening kan øke forbrenningen, så løft i vei.






LES OGSÅ: Jo bedre trent, jo mer forbrenner du

6. Drikk vann!

Hvor mye du faktisk trenger, varierer både fra person til person og fra dag til dag, men sørg for å drikke nok vann. Det er enkel måte å få fart på fordøyelsen og forbrenne flere kalorier på.

LES OGSÅ: Slik drikker du bort kroppsfettet ditt

7. Bruk mer krydder!

Kajennepepper kan faktisk få fart på forbrenningen din, så prøv det neste gang du lager middag. Du trenger ikke så mye for at du skal få både sterk smak og gode resultater.

BRUK SYKKELEN: Gjør som modell og tv-profil Elle "The Body" MacPherson og ta sykkelen til jobb.  Foto: All Over Press
BRUK SYKKELEN: Gjør som modell og tv-profil Elle "The Body" MacPherson og ta sykkelen til jobb. Foto: All Over Press Vis mer

8. Ta sykkelen!

Ved å få inn litt kondisjontrening i din ukentlige rutine, får du skikkelig fart på forbrenningen. Enten du velger spinning eller sykler til og fra jobb, kan du få effekt i mange timer. En studie viser at 45 minutter med sykling øker forbrenningen i over 12 timer. Tråkk i vei!






LES OGSÅ: 52 tips som forbrenner fett

9. Spis smart!

Det er ikke bare når du spiser som teller – også hva du spiser har noe å si. Visse matvarer kan faktisk også få fart på forbrenningen. Tunfisk og grapefrukt er påvist å øke forbrenningen. Sørg også for å få i deg protein, som gjør det samme. Hva med et egg til frokost for å få en god start på dagen?

LES OGSÅ: Her er maten som stresser deg ned

10. Drikk kaffe!

Koffeinen i kaffe absorberes raskt inn i blodet og øker hjerterytmen og forbrenningen, som får en topp omtrent tre timer etter du drakk kaffen.

11. Le masse!

De sier jo at den som ler mye lever lenge. Forskere har funnet fram til at så lite som ti minutter med latter hver dag faktisk frobrenner energi. Dermed er det bare å lage seg en kopp grønn te og sette på favorittserien din med god samvittighet.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop