Trening

12 gode grunner til å trene

Sliter du med å holde motivasjonen oppe? Her er en liste du kan henge opp på veggen.








Hvem drømmer vel ikke om en veltrent sommerkropp? Noen starter for hardt og klarer ikke å leve opp til egne mål. Andre blir frustrerte over å ikke se umiddelbare resultater. Slik holder du motivasjonen oppe selv på regntunge dager.

- Bestem deg for et minimum av trening du skal gjennomføre per uke, og sørg for å klare det. Da gjør du treningen til en vane, sier KKs treningsekspert Jill Jahrmann til kk.no. Hun er treningsfaglig ansvarlig i SATS-kjeden.

Også de som har trent en stund vet at motivasjonen går i bølger. Noen dager er det lekende lett å komme seg i treningsklærne, mens det andre dager føles som et ork.

Derfor bør du trene:
1. Du forebygger sykdommer og helseplager. Beveger du deg mer, blir både beinmassen og muskulaturen sterkere og tåler mer belastning i hverdagen.
  • Ta testen: Hva vet du om trening?

  • 2. Du øker forbrenningen og går ned i vekt. Regelmessig bevegelse gir tydeligere sult- og metthetsfølelsen.
  • Ta testen: Hva vet du om forbrenning?
  • Maten som gir høy forbrenning
  • Sjekk hvor mange kalorier du forbrenner ved ulike aktiviteter

  • 3. Trening gir økt utholdenhet, både fysisk og psykisk.
  • Slik styrker du kjernemusklene
  • Jills beste mageøvelser
  • 8 øvelser: Sprettrumpefavoritter
  • Jills beste rumpeøvelser

  • 4. Du blir sterkere, både fysisk og mentalt.
  • Velg riktig treningsform
  • Sunnhetsleksikonet

  • 5. Trening gir mer overskudd, energi og humør, samt bedre konsentrasjonsevne.
  • Yoga er rene lykkepillen
  • Hold hjernen i form

  • 6. Du får bedre kontroll over pust og pustemønstre som styrer muskelspenninger i bryst, skuldre og mage.
  • Flatere mage på rekordtid

  • 7. Økt bevissthet på sammenhenger mellom røyk, kosthold og fysisk aktivitet, som påvirker stressopplevelser og mestring av stress.
  • Test deg selv: Hvor stresset er du?
  • 17 råd mot tidsklemma

    8. Fysisk aktivitet gir bedre blodsirkulasjon.
  • 14 gode grunner til å trene i vann
  • Tren deg til bedre sex

  • 9. Trening er bra for hjertet. En halvtimes gange tre eller fire ganger i uka kan være nok til å bedre helsa.
  • Test deg selv: Ta hjertetesten

  • 10. Du forebygger diabetes 2, som er knyttet til overvekt og livsstilssykdommer.
  • Nordmenn frykter fedme aller mest
  • Slik holder du deg slank

  • 11. Du forebygger rygg- og nakkeplager. Trim er ekstra viktig for alle med en stillesittende hverdag.
  • Trening for vond rygg

  • 12. Ikke glem den gode følelsen etter at du har trent.
  • Jills 10 beste treningstips


  • LES OGSÅ:
  • 7 middager under 500 kalorier
  • Slik kan du spare 75 000 kalorier
  • Bikinifin på 1-2-3
  • Ta testen: Hvor sunt lever du?
  • Treningsvideo: Slik blir du fast i fisken
  • Treningsvideo: Topptrent med strikk


  • image: 12 gode grunner til å trene
    image: 12 gode grunner til å trene
    image: 12 gode grunner til å trene