HVA KAN DU EGENTLIG OM KAFFE? Diskusjonene har vært mange om de edle, sorte dråpene og det er ingen tvil om at drikken har mange positive egenskaper, men også noen negative. Foto: Thinkstock.com
HVA KAN DU EGENTLIG OM KAFFE? Diskusjonene har vært mange om de edle, sorte dråpene og det er ingen tvil om at drikken har mange positive egenskaper, men også noen negative. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kaffe

12 ting du bør vite om kaffe

Blant annet kan koffeinet forbli i systemet ditt i opp til 12 timer.

For mange er kaffe en nødvendighet om morgenen, og bare duften kan vekke deg til live og få deg opp av sengen.

Men diskusjonene rundt effektene av kaffe har vært mange.

Enkelte mener at du ikke skal drikke for mye eller for sent, spesielt med tanke på søvn - mens andre studier viser at kaffe kan redusere risikoen for kreft.

Da er det kanskje ikke så rart at man enkelte ganger kan bli forvirret.

Heldigvis trenger det ikke å være så avanasert. Helsenettsiden Health.com har samlet alle fordelene med de edle dråpene - og ulempene.

LES OGSÅ: Ny glad-effekt av kaffe er funnet

KAFFEBØNNE: Er det rart vi elsker kaffe? Foto: Getty Images/Zoonar RF
KAFFEBØNNE: Er det rart vi elsker kaffe? Foto: Getty Images/Zoonar RF Vis mer

Sjekk ut listen

1. Koffein kan beskytte hjernecellene mot skadene som kan forårsake Parkinson, demens og alzheimers. I tillegg kan antioksidantene beskytte mot lever-sykdommer.

2. Kaffe kan bidra til å holde deg slank. Dette skyldes at koffein kan sette i gang stoffskifte og fettforbrenningen din - som samtidig reduserer risikoen for diabetes 2 og overvekt.

3. Kaffe er vanndrivende, og kan derfor gjøre deg dehydret.

4. I motsetning til mange andre drikkevarer, inneholder en kaffekopp ingen kalorier. Men bare hvis du går for den sorte varianten.

5. Kaffe kan faktisk bidra til at posene under øyenene dine blir raskere borte.

6. Kaffe kan faktisk øke levealderen din. En tidligere studieviste at personer som regelmessig drikker kaffe - opp til seks kopper om dagen - hadde mindre risiko for å dø av ulike årsaker, i motsetning til de som ikke drikker kaffe.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Sett kaffegruten i kjøleskapet

7. Koffein kan faktisk bli i systemet ditt i opp til 12 timer, og kan derfor gjøre det vanskeligere å sovne og få sove godt. Hvis du virkelig ikke får sove, anbefaler eksperter at du kutter ut kaffen, hvert fall begrenser deg til en morgenkopp.

8. Studier har vist at kaffedrikkere kan ha mindre risiko for lever- og tarmkreft.

9. Kaffe kan stagge sulten ved å regulere hormonene i kroppen som naturlig blir frigitt når du er sulten eller mett.

10. Tidligere studier har vist at kaffe kan øke blodtrykket, så hvis du har hjerteproblemer, er det lurt å gå over til koffeinfri.

11. Husk at koffeinfri kaffe også kan inneholde koffein. En studie fra 2007 viste at «koffeinfri» kaffe kan inneholde opp mot 32 milligram per kopp - omtrent det samme som du finner i en boks med cola.

12. Koffein er ikke det eneste som inneholder koffein, og du kan finne det i mange overrasskende kilder som for eksempel iskrem og sjokolade.

LES OGSÅ: Drakk du mye kaffe denne uken?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: