IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET: Slutt å ha så mye dårlig samvittighet damer, livet er til for å nytes! Foto: Maskot
IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET: Slutt å ha så mye dårlig samvittighet damer, livet er til for å nytes! Foto: Maskot Vis mer

Slanking

13 ting du ikke skal ha dårlig samvittighet for

Finn på noe gøy i stedet!

Kvinner er eksperter på å ha dårlig samvittighet.

Det er klart samvittighet har en funksjon for menneskene, men jammen kunne vi brukt energien på både mer morsomme og konstruktive ting iblant også.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet...
 

...for å spise karbohydrater

Mye tyder på at du kan nyte karbo-mat uten å få dårlig samvittighet. Ifølge Health.com kan du helt fint gå ned i vekt og fortsatt nyte maten du er glad i.

Fortsatt er det noen regler som gjelder. For eksempel er det å spise wienerbrød til lunsj i stedet for tunfisksalat et usunt valg. Når det gjelder karbohydrater gjelder det å velge riktig type. De gode karbohydraterne er nemlig rike på resistent stivelse.

– Dette er den gode sorten karbohydrat, som gir langsom blodsukkerstigning. Bytter du ut fem prosent av melet ved brødbaking med resistent stivelse, vil du få et brød som øker forbrenningen din litt, sier den profilerte svenske ernæringsfysiologen og kostholdsskribenten Fredrik Paulún.

Resistent stivelse finnes det mye av i mat som inneholder mye kostfiber. Fiber gir en metthetsfølelse og avhjelper tarmvirksomheten gjennom å binde væske. Dette er med på å redusere risiko for forstoppelse og utposninger i tarmveggen.
 

...for å spise poteter

Du gjør poteten sunnere ved å avkjøle den etter koking.

Varmebehandling gjør at stivelsen i poteten absorberer vann og sveller. Når matvaren avkjøles krystalliseres deler av stivelsen, slik at den ikke kan fordøyes. Dette er resistent stivelse, som nevnes i punktet over. Spis derfor gårsdagens mat med god samvittighet.

Servér kald potetsalat som tilbehør, ha avkjølte potetbiter i salaten eller mos kokte poteter og lag en kald potetsuppe med hvitløk.
 

...for å spise fett

Det handler bare om hvilken type fett du velger. En studie gjort ved Universitat Autònoma i Barcelona viser at olivenolje virker forebyggende mot brystkreft. Olivenoljen deaktiverer nemlig proteinet kreftcellene trenger for å holde seg i live.

Forsker og lege Dr Eduard Escrich anbefaler et daglig inntak på 10 teskjeer eller 50 ml olivenolje av typen extra virgin. Han mener at det er inntaket over tid som er avgjørende.
 

...for å spise egg

Vi har lenge hørt at vi må være forsiktige med hvor mye egg vi spiser, fordi egg er fulle av kolesterol og dermed dårlige for hjertehelsen.

TA TESTEN: Har du et godt hjerte?

En britisk studie fra 2005 har imidlertid vist at svært lite av kolesterolet i egg når blodet vårt. Og ikke nok med det. En studie utført for British Nutrition Foundation viser at det ikke finnes noen sammenheng mellom høyt inntak av egg og økt risiko for hjertesykdom.

Egg er dessuten rikt på proteiner, vitaminer og mineraler.
 

...for å ta deg en øl

Spanske forskere har oppdaget at et moderat ølinntak kan redusere risikoen for diabetes og høyt blodtrykk, og at det til og med kan bidra til vektreduksjon.

Øl er rikt på folsyre, vitaminer, jern og kalsium. Dette bidrar ifølge forskerne til å forebygge hjerteproblemer.

Øl er kaloririkt, men det er jammen mye annet også. I en halvliter er det omlag 200 kilokalorier. Det er det samme som i en kaffe latte med helmelk.
 

...for å drikke vin

Ifølge en stor amerikansk studie som har pågikk i hele 13 år kan litt vin være til det gode for deg.

Mer enn 19.000 normalvektige amerikanske kvinner over 39 år deltok i studien, og drikkevanene deres ble sett i forhold til hvor mange kilo de la på seg i forsøksperioden.

38 prosent av kvinnene drakk aldri alkohol, og det viste seg at de gikk mer opp i vekt enn kvinnene som drakk en alkoholenhet eller to jevnlig.

LES OGSÅ: Derfor er champagne sunt

Kvinner som drakk 15 til 30 gram alkohol om dagen hadde 30 prosent lavere risiko for å bli overvektige enn de som ikke drakk alkohol i det hele tatt.
 

...for å spise sjokolade

Kakao skal være beskyttende mot hjerte- og karsykdommer. Ingrediensene i mørk sjokolade hemmer et enzym i kroppen som er kjent for å øke blodtrykket. Inntak av mørk sjokolade kan derfor bidra til å senke blodtrykket.
 

...for å spise is

Is skal nytes, ikke unngås. For eksempel kan du gjøre det til en regel at du går ut og kjøper isen når du får lyst på den, framfor å ha to liter liggende i fryseren. Da får du litt trim samtidig.

Med en egen iskremmaskin har du bedre kontroll på mengden sukker, fløte og kunstige stoffer som finnes i isen. Dermed kan du smake deg fram til en sunnere is med mer nøtter, bær eller frukt. Sjekk flere sunne istips her!
 

...for å drikke kaffe

Det kan faktisk være lurt av deg å drikke tre til fem kopper kaffe daglig. Ifølge en studie har folk som gjør nettopp det hele 65 prosent mindre risiko for å utvikle demens sammenlignet med de som drikker to kopper kaffe eller mindre.

Dessuten kan koffein være med på å øke forbrenningen din, noe som de fleste av oss ikke sier nei takk til.

LES OGSÅ: - Kaffe demper smerte
 

...for å banne

Du trenger ikke føle deg skyldig når du banner. Forskning fra Keele University i England viser nemlig at du takler smerte bedre når du banner.

Frivillige fikk i oppdrag å holde hendene i isvann over lengre tid og de holdt ut lenger når de fikk si #¤%&!
 

...for å fråtse i helgen

Vår trenings- og kostholdsekpert Ina Garthe mener det slett ikke trenger å være noen krise om du dytter innpå med flere godsaker enn ellers i uka. Få forklaringen på hvorfor i denne artikkelen.
 

...for at du ikke dusjer hver dag

Det er det nemlig ingen grunn til at du skal gjøre, ifølge lege Brynjulf Barexstein på Lommelegen.no.

Legen forklarer at hud er ikke beregnet på å puttes i varmt vann verken daglig - eller enda mindre flere ganger daglig. Enda verre blir det om hele huden såpes inn.

Det blir omtrent som en semsket sko: Putter du den i vaskemaskinen daglig, så blir skinnet dårligere etterhvert. Ikke minst tørker det ut.

 

 

...for at du ikke vasker nok

Du trenger for eksempel slett ikke å vaske stua ukentlig. Dette er rommet du oftest viser fram, men her kan du egentlig bare la det skure og gå til du blir flau når du får besøk.

Det minste du bør gjøre er å tørke av fjernkontrollen med et desinfiserende middel en gang i uka. Oftere dersom noen i familien har influensa.

For å være på den sikre siden støvsuger du og tørker støv en gang i uka dersom noen har allergi eller astma. Fjern flekker som oppstår på tepper og gulv. Sjekk hvor sjelden de andre rommene i huset kan rengjøres.

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: