FORLENGER LIVET: Kun 15 minutter med moderat fysisk aktivitet hver dag (som for eksempel løping, gåing, sykling) kan forlenge livet med opptil tre år, viser ny forskning.
FORLENGER LIVET: Kun 15 minutter med moderat fysisk aktivitet hver dag (som for eksempel løping, gåing, sykling) kan forlenge livet med opptil tre år, viser ny forskning.
Trening

15 minutter om dagen forlenger livet

Du vinner faktisk tre år på å trene moderat hver dag.

Det høres kanskje for godt ut til å være sant, men en ny forskningstudie har funnet ut at kun 15 minutter med mosjon (fysisk aktivitet) hver dag kan forlenge livet ditt med opptil tre år.

Forskere ved det nasjonale instituttet for helseforskning i Taiwan har studert 416.000 mennesker gjennom en tidsperiode på 13 år, og resultatene viste at selv moderat fysisk aktivitet, som det å gå raskt, har stor effekt, skriver helsenettstedet Msnbc.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

Enormt utbytte

Folkehelseinstituttets (ekstern lenke) anbefalte dose med fysisk aktivitet for et voksent menneske er 30 minutter per dag, mens barn bør holde seg aktive 60 minutter per dag.

Mange sliter imidlertid med å motivere seg til å komme opp av sofaen i de 30 minuttene, og forskerne håper nå at resultatene av den nye studien vil inspirere flere til å holde seg litt mer aktive.

- Dette gjelder for menn, kvinner, unge og gamle, røykere, sunne og usunne mennesker, sier Chi Pang Wen, forskningsleder for studien.

Wen og kollegaene, hvis resultater er publisert i tidsskriftet The Lancet, analyserte helsen og nivåene av fysisk aktivitet de 416.000 frivillige personene bedrev i løpet av 13 år.

Og resultatene viste, som nevnt, at kun 15 minutter med moderat trening daglig kan forlenge levealderen med tre år, sett i forhold til dem som ikke trener.

- De første 15 minuttene…utbyttet er enormt, sier Wen.

Ifølge forskerne kan daglig fysisk aktivitet også knyttes opp mot en lavere risiko for å utvikle kreft, i tillegg til at det ser ut til å kunne redusere risikoen for å dø av kreft med 10 prosent.

LES OGSÅ: Slik tar du vare på musklene dine

«Beskytter» hjernecellene

Som om ikke dette var nok til å få deg opp av sofaen og inn i løpetightsen, så viser en annen studie at regelmessig fysisk aktivitet også kan forhindre hjerneskader forbundet med sykdommer som Alzheimers, skriver forskningsnettstedet Alphagalileo.org (ekstern lenke).

- Trening gjør at hjernen raskere produserer kjemikalier som kan forhindre betennelser, sier professor Jean Harry, som ledet studien som ble gjennomført ved the National Institute of Environmental Health Sciences i USA:

- Dette kan hjelpe oss med å utvikle en behandlingsmetode som kan være med på å forhindre skader i hjernen.

Tidligere forskning har vist at trening etter hjerneskade kan hjelpe til med å reparere en del av mekanismene i hjernen. Denne nye studien viser også at trening før en eventuell skade modifiserer miljøet i hjernen på en måte slik at nervecellene beskyttes.

LES OGSÅ: Dette gjør vi oftest feil under trening
Til forsiden