Følg denne menyen, og du vil gå ned 0,5 kg i uka. Ønsker du et noe større vekttap, kan du mosjonere mer eller kutte ned litt på matmengden. Foto: Colourbox.com
Følg denne menyen, og du vil gå ned 0,5 kg i uka. Ønsker du et noe større vekttap, kan du mosjonere mer eller kutte ned litt på matmengden. Foto: Colourbox.com Vis mer

Gå Ned I Vekt

1500 smarte kalorier

Dagsmeny for deg som vil gå ned i vekt.

Publisert
Ensidige dietter kan gi mangel på viktige næringsstoffer. Dessuten vil kiloene mest sannsynligvis komme tilbake når du går over til et vanlig kosthold, ifølge Helsenett.

  • Ta testen: Hvor sunt lever du?

  • Sannheten om vekttap

    Vekttapet bør helst skje langsomt. Du bør ikke gå ned mer enn mellom 0,5 - 1 kilogram per uke over en periode på et halvt år.

    For å gå ned i vekt er du nødt til å forbruke mer energi enn det du tilfører kroppen gjennom mat og drikke.

    Den beste måten å gjøre dette på er å bli mer fysisk aktiv og innføre et sunt, variert kosthold.

    Generelle kostholdsråd

    Når det gjelder kosthold, kan disse tipsene hjelpe:

  • Spis ofte og lite, gjerne tre-fire hovedmåltider og to små, magre mellommåltider.
  • Få i deg mye frukt, grønnsaker og bær
  • Velg grove kornprodukter framfor fine

  • Prøv å innføre fisk to-tre ganger i uka
  • Gå for magre, rene kjøttprodukter
  • Bruk magre meieriprodukter

  • Unngå sukker
  • Kutt også ned på fettinntaket

  • Det er også mange som finner det nyttig å holde matdagbok. Det har en motiverende effekt og hjelper deg til å bli mer bevisst over hva du putter i munnen.

    Menyen for deg som vil ned i vekt

    Opplysningskontoret for meieriprodukter, Melk.no, har satt sammen en dagsmeny for kvinner som ønsker å slanke seg.

    Følger du denne, vil du innta 1500 kalorier daglig. Det vil gi en vektnedgang på cirka 0,5 kilogram i uka, forutsatt at du beveger deg minst 30 minutter om dagen i gjennomsnitt.

    Dersom du ønsker et noe større vekttap, kutt litt mer ned på mengden mat – eller øk den fysiske aktiviteten til cirka 60 minutter hver dag.

    Dagsmeny for kvinner

    Klikk på hvert enkelt måltid for mer informasjon og alternativer.

  • Frokost (6 alternativer + tips for pålegg)
  • Lunsj (6 alternativer)
  • Middag (tips)
  • Kveldsmat eller dessert (forslag til hva du kan spise)
  • Mellommåltid (forslag til hva du kan spise)

  • Råd om trening

    Tips om trening og vekttap får du her:

  • Sitter kiloene fast?
  • Treningen som forbrenner mest kalorier
  • Trening på 10 minutter
  • Snarveien til stram kropp


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer