Gå Ned I Vekt

1500 smarte kalorier

Dagsmeny for deg som vil gå ned i vekt.

Følg denne menyen, og du vil gå ned 0,5 kg i uka. Ønsker du et noe større vekttap, kan du mosjonere mer eller kutte ned litt på matmengden. Foto: Colourbox.com
Følg denne menyen, og du vil gå ned 0,5 kg i uka. Ønsker du et noe større vekttap, kan du mosjonere mer eller kutte ned litt på matmengden. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ensidige dietter kan gi mangel på viktige næringsstoffer. Dessuten vil kiloene mest sannsynligvis komme tilbake når du går over til et vanlig kosthold, ifølge Helsenett.

  • Ta testen: Hvor sunt lever du?

  • Sannheten om vekttap

    Vekttapet bør helst skje langsomt. Du bør ikke gå ned mer enn mellom 0,5 - 1 kilogram per uke over en periode på et halvt år.

    For å gå ned i vekt er du nødt til å forbruke mer energi enn det du tilfører kroppen gjennom mat og drikke.

    Den beste måten å gjøre dette på er å bli mer fysisk aktiv og innføre et sunt, variert kosthold.

    Generelle kostholdsråd

    Når det gjelder kosthold, kan disse tipsene hjelpe:

  • Spis ofte og lite, gjerne tre-fire hovedmåltider og to små, magre mellommåltider.
  • Få i deg mye frukt, grønnsaker og bær
  • Velg grove kornprodukter framfor fine

  • Prøv å innføre fisk to-tre ganger i uka
  • Gå for magre, rene kjøttprodukter
  • Bruk magre meieriprodukter

  • Unngå sukker
  • Kutt også ned på fettinntaket

  • Det er også mange som finner det nyttig å holde matdagbok. Det har en motiverende effekt og hjelper deg til å bli mer bevisst over hva du putter i munnen.

    Menyen for deg som vil ned i vekt

    Opplysningskontoret for meieriprodukter, Melk.no, har satt sammen en dagsmeny for kvinner som ønsker å slanke seg.

    Følger du denne, vil du innta 1500 kalorier daglig. Det vil gi en vektnedgang på cirka 0,5 kilogram i uka, forutsatt at du beveger deg minst 30 minutter om dagen i gjennomsnitt.

    Dersom du ønsker et noe større vekttap, kutt litt mer ned på mengden mat – eller øk den fysiske aktiviteten til cirka 60 minutter hver dag.

    Dagsmeny for kvinner

    Klikk på hvert enkelt måltid for mer informasjon og alternativer.

  • Frokost (6 alternativer + tips for pålegg)
  • Lunsj (6 alternativer)
  • Middag (tips)
  • Kveldsmat eller dessert (forslag til hva du kan spise)
  • Mellommåltid (forslag til hva du kan spise)

  • Råd om trening

    Tips om trening og vekttap får du her:

  • Sitter kiloene fast?
  • Treningen som forbrenner mest kalorier
  • Trening på 10 minutter
  • Snarveien til stram kropp


  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer