Ferie

1,7 millioner trener mindre nå

Her er rådene, hvis du vil legge inn litt aktivitet uten for mye stress.

FINN MORSOMME AKTIVITETER: Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke får nok trening i ferien. Få kroppen i bevegelse med morsomme aktiviteter. Foto: Colourbox.com
FINN MORSOMME AKTIVITETER: Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke får nok trening i ferien. Få kroppen i bevegelse med morsomme aktiviteter. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I ferien er det som oftest ikke trening og kosthold som kommer i første rekke.

Dette er tiden hvor du skal kose deg og ikke tenke på slik. Men når hverdagen nærmer seg og treningen igjen ligger for dør, kommer også utfordringene.

Derfor er det ikke så dumt å få noe mosjon inn i ferien. Ikke bare opprettholder du formen, men du slipper unna den dårlige samvittigheten.

En ny undersøkelse viser nemlig at 1,2 millioner nordmenn hadde dårlig samvittighet etter fjorårets ferie. Ikke fordi visakortet gikk varmt, men fordi treningen ble satt på vent.

LES OGSÅ: Her forbrenner du 20 prosent mer

Lit mosjon er slettes ikke vanskelig

Undersøkelsen, som ble gjennomført av YouGov på vegne av bransjeorganisasjonen Sportsbransjen AS, stilte spørsmål rundt treningsvanene til 1000 nordmenn i ferien. 50 prosent av deltakerne skulle ønske de trente mer i ferien, og mange sliter med dårlig samvittighet i ettertid.

- Ferietid betyr mer tid til familie, kos og hygge, og det klart at treningen lett kommer i annen rekke. Det er nok bare sunt at folk prioriterer andre ting enn trening i ferien, men det er synd at så mange sliter med dårlig samvittighet på grunn av dette, sier Trond Hansen fra Sportsbransjen, i en pressemelding.

Årsaken til at mange lar treningen ligge kommer av andre prioriteringer i ferien. 50 prosent forteller at de kommer ut av de vanlige treningsrutinene, mens halvparten heller vil tilbringe tid sammen med familien og barn.

Men det er fullt mulig å tilbringe tid med familie og barn, uten å ha dårlig samvittighet i ettertid.

LES OGSÅ: Knepene som øker forbrenningen

Slik får du mosjonen du trenger

Trening innebærer ikke nødvendigvis en time på treningssenteret. Alternativene er uendelige, og du kan enkelt finne noe som passer for deg. I pressemeldingen gir Sportsbransjen AS disse tipsene til å begynne med.

Svøm - ikke bad: Ikke bare ligg i strandkanten når du skal kjøle deg ned i vannet. Få inn mer mosjon som å ta en ordentlig svømmetur hver dag, eventuelt finnes det også mange andre vannsporter.

Ta joggeturen om morgenen: Høye temperaturer kan gjøre det vanskelig å ta en joggetur, spesielt hvis du er i utlandet. Ta heller joggeturen på morgenen før du drar på stranda, da er du også garantert god samvittighet hele dagen.

La bilen stå: Ta sykkelen til stranda, til jobb eller til parken. Naturen kan du også bruke som et treningssenter. Steiner og stubber kan bli manualer for knebøy og curls og greiner i trærne til hang-ups. Motbakker blir naturlige sit-ups maskiner.

Ta med deg en ball: Enten det er en fotball, volleyball eller tennisball så bidrar det til aktivitet. Ta med deg en overalt hvor du skal. Ikke bare rører du på deg mer, men felles leker er også morsomt.

Hvis du ikke syns noe av dette høres ut som noe for deg, kan du ta en titt på noen av redaksjonens favoritter. Der har alle nevnt noen av sine favorittaktiviteter fra å spille kubbe til å stå på vannski.

LES OGSÅ: Ikke lyst til å trene? Dette er løsningen!

Husk på dette før du begynner

Hvis du skal begynne med en ny aktivitet er det viktig å begynne forsiktig slik at musklene dine kan tilvenne seg den nye belastningen. Vanlige skader i forbindelse med løping og sykling er «vondter» på forsiden av leggen, knær, hofter, rygg eller skuldre i, skriver Sportsbransjen i pressemeldingen.

Riktig utstyr er også veldig viktig, siden det kan bidra til å forebygge skader. Skoene bør ikke være for slitt. Når du skal kjøpe nye er det viktig å be om hjelp slik at du har treningssko som passer til løpesettet ditt. Det samme gjelder hvilken sykkel du kjøper. Selv om den er stilig må den være tilpasset deg, så spør om hjelp i butikken.

Til sist må du ikke glemme treningstøy som puster. Det gjelder ikke nødvendigvis til runden med kubbespill i hagen, men til litt hardere økter. Sørg også for at treningsklærne dine er lette og bevegelige.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer