Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Tips

22 tips som får deg til å våkne

Aldri mer slappfisk med disse rådene.

Uten energi? Du er slett ikke alene. Alt for mange går rundt og føler seg som zombier i hverdagen. Det er ikke nødvendig. Slik får du opp piffen igjen.

  • Ta testen: Er du en slappfisk?

  • Uten mat og drikke...

    1. Spis frokost: Selv om du ikke har lyst på mat så tidlig. Studier viser at de som tar seg tid til en matbit om morgenen føler seg bedre både mentalt og fysisk enn de som dropper frokosten. Forskere ved Cardiff University i Storbritannia har også avdekket at frokostspisere har lavere nivåer av stresshormonet kortisol i kroppen.

  • Ta testen: Hvor stresset er du?

  • 2. Spis ofte: Hver tredje til fjerde time bør du gi kroppen litt påfyll. Poenget er å spise lite hver gang, men så hyppig at forbrenningen din holdes jevn. Da unngår du tider på dagen der du føler deg tømt for energi. I tillegg er denne måten å spise på gunstig for vektbalansen også.

  • Maten som brenner fett

  • 3. Fyll opp med fiber: Fiber gir ikke næring i seg selv, men har den effekten at det sørger for jevn og langsom forbrenning av karbohydrater. På den måten får kroppen din jevn tilførsel av energi, og det er bra.

    4. Bli frisk med fisk: Omega 3-fettsyrer er topp stoff for hjernen din. De holder de små grå friske og bidrar til at du føler deg metalt våken. Fet fisk, valnøtter og rapsolje er blant matvarene som bør være en fast del av kostholdet ditt.

  • Slik får du tilbake energien

  • 5. Drikk nok: Kroppen din består i hovedsak av vann, og får den ikke nok av det blir det en ubalanse i systemet. Resultatet i første omgang er at du blir trøtt og tung i hodet. Drikk alltid når du føler deg tørst, og gjerne når du føler deg sulten også. Ofte mistolker vi tørstesignal fra kroppen som sult.
    Er kroppen din velhydrert vil du føle behov for å tisse hver andre til fjerde time, og urinen din skal være lys og gjennomsiktig.

  • 6 gode grunner til å drikke vann
  • Kjendiser på vannvogna

  • 6. Vær forsiktig med kaffe: To til fire kopper kaffe tidlig på dagen gjør ingen skade, og kan bidra til at du føler deg kvikkere. Drikker du mer enn dette, særlig sent på dagen, kan koffeinet i drikken redusere søvnkvaliteten din om natten, slik at du føler deg uopplagt neste dag.

    Kom deg ovenpå

    7. Vann hodet ditt: Skvett litt kaldt vann i ansiktet eller ta deg en kjapp dusj om du føler deg utkjørt. Ifølge studier publisert i Journal of Personality and Social Psychology hjelper såkalt vannteapi, altså å utsette kroppen for vann, mot trøtthet.

  • 8 knep som gir deg energikick

  • 8. Finn kraft i klesskapet: Det er fristende å dra på seg joggebuksa og en sigen genser når du er sigen innvendig også. Velger du istedet det lekre skjørtet som henger klart til spesielle anledninger og drar på den røde leppestiften, er sjansen stor for at formen stiger betraktelig. Når vi liker det vi ser i speilet styrkes selvfølelsen, likeledes er det med andres respons på vår egen framtoning.

    9. Blås ut: Å holde frykt, engstelse og stress for seg selv virker kanskje som en voksen måte å håndtere ting på, men særlig sunt er det ikke. Diskuterer du de negative følelsene dine med andre vil de føles lettere og noe av brodden tas av dem.
    Du vil også føle deg lettere til sinns, og kan hende andre synes noe av brodden tas av deg også.

    10. Tramp takten: Å høre på musikk er en av de kjappeste måtene å endre humøret på, samt å føle seg mer energisk. En test publisert i tidsskriftet Ergonomics viste at joggere med musikk på øret løper fortere enn de uten. Brenn en cd med favorittlåtene dine og sett den på når overskuddet mangler.

  • Stresset? Usunn? Sex er løsningen

  • 11. Dropp deppinga: Å dyrke negative tanker fører ingensteds hen. Kroppen din får faktisk en stressreaksjon av det; hjertet hamrer raskere, blodtrykket stiger og dette går utover immunforvsaret ditt, slik at du blir slapp og sliten.
    Blir du bevisst på tankemønsteret ditt og klarer å snu depressive tendenser tidlig vil det gi seg utslag i bedre humør og bedre fysisk velvære.

    12. Pust med magen: Når vi er stresset har vi en tendens til å puste inn og ut øverst i brystet. Etter en stund fører dette til at kroppen og hjernen ikke får nok oksygen, og du blir både fysisk og mentalt sliten. Pust derfor med magen når det røyner på, så tåler du mer.

  • 10 tips for å unngå kronisk stress


  • 13. Ta en opprydning: Enten det er det overfylte klesskapet ditt, papirbunken som trur med å velte, roteskuffen på gangen eller den uframkommelige garasjen; en real opprydning virker mentalt oppkvikkende.
    For det første kvitter du deg med litt dårlig samvittighet, for det andre vil du også sannsynligvis oppleve at hodet ditt virker litt ryddigere etterpå.

    14. Vær snill og grei: Å gjøre bra ting for andre gjør også deg godt. En studie i Journal of Health and Social Behavior viser at frivillig arbeid bidrar til å gjøre folk mer energiske, av seks årsaker: Man blir gladere, mer tilfreds, får bedre selvtillit, økt følelse av kontroll, bedre fysisk helse og bedre humør.

    Gå og legg deg

    15. Sov søtt: Når du har mye å gjøre er søvn ofte det første du ofrer. Dumt, for det første dette går utover er energien din, positiviteten, produktiviteten og hukommelsen. Er du stressa, så gå altså og legg deg.

  • Sover du mindre enn 8 timer?
  • Kunsten å slappe av

  • 16. Kutt skjermtiden: Bruk så lite tid som mulig foran fjernsyn og pc etter klokka åtte på kvelden. Det sterke lyset fra skjermen bidrar til å holde deg våken, siden lys undertrykker produksjonen av melantonin- hormonet som forteller kroppen din at det er kveld og leggetid.

  • Søvnmangel gjør kvinner gretne

  • 17. Gjem vekkeklokka: Ligger du søvløs og stirrer på klokka kommer du ikke til å sovne. Sett derfor klokka ute av syne når du går til sengs.

  • Gode råd for trøtte tryner

  • 18. Kroken på døra for kjæledyret: Ikke ta med hunden, katten kaninen, eller hva du nå måtte ha opp i senga om natten. De sover like urolig som mennesker, de snorker og vrir seg og grafser til seg dyna.
    La den lille pelskedde sove på eget rom, eller til nøds i en kurv på soverommet ditt.
    En undersøkelse ved Mayo Clinic Sleep Disorders Center i USA avdekket at 53 prosent av kjæledyreier som tar med dyret opp i senga sover dårlig.

    19. Skru ned termostaten: Soverommet skal være noen hakk kjøligere en de andre rommene i huset. Når du sover senkes kroppstemperaturen din, og soveromstemperaturen bør derfor senkes tilsvarende. Er det for varmt våkner du lettere.

    20. Dropp kveldsdrinken: Jo, du blir søvnigere av et glass vin eller to, men søvnkvaliteten din blir dårligere når du har alkohol i blodet. Det gir nemlig høyere blodtrykk og hjerterytme, slik at du sover uroligere.

    21. Kom i form: Forskerne vet ikke helt hvorfor, men regelmessig kondisjonstrening gjør det lettere å sovne om kvelden.

  • Trening mot trøtthet
  • Yoga er rene lykkepillen

  • 22. Skriv ned bekymringene dine: Det er bedre å ha listen med med bekymringer på papiret enn oppe i hodet. Har du skrevet dem ned har du på en måte plassert dem et sted, slik at du ikke tar dem med opp i senga og får dem kvernende i tankene.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: