Slanking

23 måter å gå ned i vekt

Lei av å ikke klare å gjennomføre slankekurer? Gjør det enklere for deg selv.

Foto: All Over Press
Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Slankekurer med infløkte regler tar motet fra mange - men WebMD har funnet 24 små og enkle grep i hverdagen som du ikke trenger å bruke mange kalorier på for å få til.Ta tiden på måltidetSett klokka på 20 minutter og spis sakte. Dette er en av de beste vanene man kan tillegge seg hvis man vil gå ned i vekt uten en komplisert slankeplan. Nyt hver bit, og få maten til å vare helt til klokka ringer. Sakte måltider gjør deg fornøyd med mindre porsjoner, og trigger hormonene som får deg til å føle deg mett. Å hive innpå med mat blokkerer de signalene og får deg til å spise mer enn du trenger. Sov mer, vei mindreÅ sove en ekstra time hver natt kan hjelpe deg å gå ned 6 kilo på ett år, ifølge en undersøkelse ved universitetet i Michigan. Ideen er at søvn erstatter stillesittende aktiviteter og tankeløse midnattsmåltider. Når du er trøtt blir du også sulten. Flere slag grønnsakerServer tre forskjellige grønnsaker til middag i kveld, istedet for bare en, og du vil spise mer sunne ting, uten å virkelig prøve. Variasjon får folk til å spise mer, og da lønner det seg å legge mye grønt, og rødt, og gult, på tallerkenen. Mye vann og fiber fyller magen, men med færre kalorier. Suppe fyller magenEn bolle med suppe får deg til å spise færre kalorier. Du spiser saktere, magen føles fullere og appetitten synker. Pass deg for suppe med fløte, kok heller en kraft-basert grønnsakssuppe. Fullkorn er knallFullkorn som brun ris, spelt og rug fyller magen mer enn hvete, med mindre kalorier.Les også: Raw food er den nye trenden Ta frem tynnebuksaHeng buksa du vil inn i på et sted der du ser den hver dag. Det får deg til å holde blikket på premien. Velg et plagg som bare er litt for lite, slik at du fort når første mål, deretter kan du fiske frem et enda mindre plagg.Hopp over baconetDu trenger ikke bacon i lunsjbaguetten. Og vips har du spart hundre kalorier, som kan gjøre at du går ned fire kilo på ett år. Andre ting kan erstatte smaken, som tomatskiver, paprika, eller sennep.Bak en sunn pizzaVegetarpizza sparer deg for 100 kalorier på et måltid. Spar litt på osten, og bak en tynn, italiensk bunn med litt olivenolje. Sjekk også triksene i denne artikkelen.Drikk smart: SukkerkuttBytt ut cola med vann eller farris, og unngå 10 teskjeer med sukker. Putt sitron, mynte eller frosne jordbær i drikken for å sprite det opp litt. Flytende sukker ser ut til å ignorere kroppens metthetssignaler. Drikk smart: Bruk et høyt, tynt glassDropper du det vide, korte glasset drikker du mindre flytende kalorier - hele 25-30 prosent mindre væske. Hvordan det virker? Et konsumenttriks avslørt av Cornell University. Til og med bartendere helte mer i de vide glassene enn i de høye. Les også: 10 råd som gjør deg slankDrikk smart: Begrens alkoholinntaketAlkohol inneholder flere kalorier per gram enn karbohydrater og protein. Drikker du kan du også bli mer løssluppen på reglene du har satt for deg selv, og chipsbollen er aldri langt unna på fest. Drikk smart: Gå for grønn teStudier viser at grønn te midlertidig kan øke kroppens forbrenning, antageligvis på grunn av fytokjemikaliet catechin. Uansett får du en forfriskende kopp uten mange kalorier. Begynn med yogaKvinner som driver med yoga veier mindre enn andre, ifølge en studie i Journal of the American Dietetic Association. Hvorfor? Forskerne tror at yoga gjør at man blir roligere og mer oppmerksom på seg selv, og det kan hjelpe folk til å unngå å overspise. Spis hjemmeHjemmelagde middager minst fem dager i uken var en gjennomgående vane hos folk som gikk ned i vekt og holdt seg der, ifølge en undersøkelse gjort av Consumer Reports. SpisepauseDe fleste mennesker har en naturlig spisepause i måltidet, hvor gaffelen legges ned et par munutter. Legg merke til når du gjør det, og slutt å spis der og da. Rydd bort tallerkenen og nyt samtalen rundt bordet. Dette er et stille signal om at du er mett, men ikke stappa.Tygg sterk tyggisLyst på noe søtt eller salt? Tygg sukkerfri tyggis med mye smak. Lager du middag, og smaker på alt før det kommer på bordet? Typisk tyggis-øyeblikk. Mat smaker ikke godt med sterk mintsmak i munnen. Les også: Sjekkliste for et godt slankeoppleggKrymp tallerkenenHvis du spiser middag av en liten tallerken i stedet for en stor, spiser du automatisk mindre. En undersøkelse viste at folk laster på mer mat, og spiser det opp, på en større tallerken. I testen var det ingen som følte seg sultne etter å ha spist 200 færre kalorier til middag uten å vite det. Forsyn deg fornuftigSlanke mennesker forsyner seg ofte beskjedent, ifølge en undersøkelse gjort av Consumer Reports. Etter et par ganger der du tenker over hvor mye du forsyner deg, går det automatisk. Hvis du lar kjelene stå på komfyren mens du spiser, istedet for å ha kjelene på bordet, forsyner du deg ikke like mye. Prøv 80-20-regelenHara Hachi bu. Det er japansk, og betyr at man bare spiser til man er 80 prosent mett. Ja, innbyggerne i Okinawa har faktisk et eget navn på denne naturlige slankevanen. Spis rød sausTomatbaserte sauser kan inneholde færre kalorier enn fløtebaserte sauser. Men husk at porsjonen fremdeles teller. En porsjon pasta er ikke større enn en tennisball. Spis kjøtt sjeldnereVegetarmåltider er ofte slankende. Vegetarianere veier opp til 20 prosent mindre enn kjøttetere. Det er mange grunner til det, men belgrukter spiller en hovedrolle. Bønneburgere, linsesuppe og andre smakfulle belgfruktretter har mye fiber i seg. Og du blir mett på færre kalorier. Brenn 100 ekstra kalorierGå ned fire kilo på ett år uten å slanke deg, ved å brenne 100 ekstra kalorier hver dag. Gå i 20 minutter. Luk ugress eller plant blomster i 20 minutter. Klipp plenen i 20 minutter. Vask huset i en halvtime, eller jogg i ti minutter. FeiringNår du har sluttet å drikke cola hver dag, eller hvis du har gått en hel dag uten å overspise, bør du klappe deg selv på ryggen. Du har beveget deg nærmere en slankere livsstil, som hjelper deg å gå ned i vekt uten kompliserte dietter i bildet. Ring en venn, ta en pedikyr eller kjøp et nytt plagg. Det har du fortjent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer