Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.com
Tips

23 supertips for kvinner

Dette bør du få med deg om du vil beholde helsa.

Ekspertene på helsenettstedet Health24 har sett på hva som gjør kvinner godt. Her er 23 tips du bør ta til deg.

1. Kopiér katten din

Strekk kroppen godt om morgenen. Lær deg noen enkle øvelser du kan gjøre når du står opp. Det får i gang blodsirkulasjonen og fordøyelsen, samt lindrer ryggsmerter.
  • Myk på 5 minutter


  • 2. Spis frokost

    Forsøker du å gå ned i vekt er det å spise frokost noe av det beste du kan gjøre, da får du forbrenningen i gang. En god og balansert forkost inneholder frukt eller fruktjuice, fullkornsprodukter, lettmelk eller yoghurt og et kokt egg.

    3. Puss tennene godt

    Børster du tennene for sjelden, for kort eller feil er resultatet dårlig tannhygiene og tannskader. Hold tannbørsten som du holder en blyant og puss alle tannflater, gummer, gane og tunge i til sammen minst to minutter. Du trenger ingen fancy børste, bare en helt vanlig en med myk bust. Bruk tanntråd hyppig og gå regelmessig til tannlegen.
  • Munnen avslører deg
  • Slik får du vinnersmilet
  • Ta testen: Har du dårlig ånde?

  • 4. Tren de små grå

    Det betyr ikke at du trenger å løse kryssord hver ledige stund. Men bruker du feil hånd når du pusser tennene, veksler hvilke veier du går eller kjører til jobben eller velger antrekk basert på hvordan stoffet føles framfor hvordan det ser ut, aktiverer du hjernen din på nye måter hele tiden. Da holder du den i form.


    5. Få som du gir

    Er du av den typen som alltid gir og ikke tar noe tilbake kan du ende opp med å bli nokså desillusjonert. Sørg for å unne deg selv noe iblant, og ta imot det andre tilbyr deg. Du er verdt det, vet du.

    6. Vær åndelig

    En studie fra Harvard universitet viser at paisenter som ba om tilfriskning faktisk ble fortere friske enn andre. Kanskje handler det mest om å ønske seg selv vel.

    7. La det lukte

    Løk, hvitløk og andre løksorter er bra for helsa. Barn som får mye av dette i kosten er mindre utsatte for infeksjoner enn andre. Innta løken rå, da får du i deg flere av de gode næringsstoffene.

    8. Skål!

    Ett glass rødvin om dagen har du godt av. Rødvin er rik på antioksidanter, i likhet med grønn te.
  • Rødvin øker sexlysten

  • 9. Ikke bli sprø

    Særlig for kvinner er det viktig å få i seg nok kalsium for å unngå beinskjørhet. Du trenger 800 milligram daglig, så ta gjerne kosttilskudd etter fylte 30 om du ikke er flink til å drikke melk eller spise ost. Du må samtidig få i deg nok magnesium, ellers absorberes ikke kalsiumet i kroppen.

    10. Bær deg selv

    Blåbær, jordbær og bringebær er proppfulle av viktige antioksidanter som bidrar til å beskytte deg mot hjerte- og karsykdommer.
  • Her er det nye superbæret

  • 11. Krydre tilværelsen

    Chili og cayennepepper stimulerer produksjonen av endorfiner, som er kroppens velværehormoner. Du får dermed godfølelse av hot mat.
  • Ta testen: Hvor sunt er kostholdet ditt?

  • 12. Spis tomater

    Tomaten er superstjernen blant frukt og grønt. Den er rik på antioksidanter og C-vitaminer, og kan brukes til nærmest alt.
  • Alt om antioksidanter

  • 13. Spis bort stresset

    Uregelmessige måltider gir deg lavt blodsukker, som igjen gjør deg stresset. Spis derfor til faste tider, helst hver 3-4 time.
  • 10 tips for å unngå kronisk stress

  • Ta testen: Hvor stresset er du?

  • 14. Få i deg folsyre

    Det blir gjerne for lite folsyre i det norske kostholdet. Kvinner som er eller ønsker å bli gravide bør ta det som kosttilskudd, i likhet med folk som har dårlig immunforsvar.

    15. Si ja til A

    A-vitaminer bidrar til å styrke immunforsvaret ditt, og hjelper deg til å bli frisk når du er syk. Gode kilder til A-vitaminer er nyrer, lever, melkeprodukter, gule og grønne grønnsaker, mango, chilipepper og rød palmeolje.
  • Ta testen: Hva vet du om hva som er sunt?


  • 16. Bruk vann mot tørsten

    Brus og saft er bare til kos. Du trenger cirka åtte glass vann om dagen for at kroppen din skal fungere optimalt.
  • Sannheten om flaskevann

  • 17. Bli sterk

    Jo da, det er kondisjonstrening som forbrenner mest fett, men gjør du styrkeøvelser får du mer effekt av kondisjonstreningen. Kvinner mister også mye muskelmasse med alderen, så det er viktig å trene styrke for å unngå å bli en sart gammel dame.
  • Ta testen: Hva vet du om forbrenning?

  • 18. Stump røyken

    Du er langt mer utsatt for luftveissykdommer, hjerteproblemer og kreft når du røyker. I tillegg får du dårligere beintetthet og gusten og rynkete hud.

    19. Kjenn din historie

    Det er lurt å vite hvilke sykdommer andre familiemedlemmer har vært rammet av, særlig kvinnelige familiemedlemmer. Da er det lettere å være obs på hva du kan bli utsatt for og du kan ta forholdregler om nødvendig.

    20. Kjenn brystene dine

    Lær deg hvordan du undersøker brystene dine, og gjør det regelmessig. Brystkreft er en av de hyppigste dødsårsakene for kvinner.
  • Unngå brystkreft - slik sjekker du puppene dine

  • SE VIDEO:


    [obj:media:6292]



    21. Le og gråt

    Det er ikke bra å lagre negative følelser, så har du lyst til å gråte bør du tute i vei. Det kan ha en rensende effekt på en formørket sinnstilstand. Latter er enda bedre. Studier fra Japan har vist at en god latter faktisk styrker immunforsvaret.
  • Le deg slank

  • 22. Si takk for deg

    Avslutt personlige forhold som du merker ikke er bra for deg. Å tilbringe for mye tid med destruktive personer kan gå på selvtilliten løs. Konsenterer deg heller om det du opplever som meningfylt for deg, og knytt deg til mennesker du møter i denne sammenhengen.

    23. Si ja til hjelp

    Å ta imot hjelp er ikke et svakhetstegn - tvert imot. Det er de sterke menneskene som ber om hjelp når de trenger det.

    Til forsiden