Foto: 6PA/MAXPPP
Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer

Trening

24-timers effekten = bløff?

Ikke sats på etterforbrenning, det er bare en treningsmyte, hevder forskere.

Publisert
Sist oppdatert
En ny studie tyder nemlig på at kroppen ikke fortsetter å brenne fett i timesvis etter treningen slik mange av oss har trodd, melder fpn.dk.

Les mer om studien her.

Obs! Men det går an å øke forbrenningen gjennom hele dagen på andre måter.

Overvåket forsøkspersoner i ett døgn

Denne konklusjonen har forskerne trukket på bakgrunn av at 65 forsøkspersoner, både slanke og overvektige og med eller uten treningserfaring, ble delt inn i to grupper. Den ene gruppen skulle sykle på en trimsykkel helt til hver enkelt hadde forbrent 400 kalorier, mens den andre gruppen gjorde ingenting.

Etterpå ble fettforbrenningen til forsøkspersonene overvåket i et helt døgn. De forsøkspersonene som hadde syklet viste seg ikke å forbrenne noe mer utover de 400 allerede forbrente kaloriene.
  • Flat mage på kjering-måten
  • Få maks ut av treningen
  • Forbrenn maks i sommer

  • Alminnelig trening gir ikke etterforbrenning

    Forsøket ble utført av forskere fra University of Colorado i USA. De mener nå å kunne tilbakevise oppfatningen om at man fortsetter å forbrenne flere ekstra kalorier etter treningen, i hvertfall dersom man snakker om «alminnelig» trening med moderat intensitet, skriver det danske nettstedet.

    kk.nos treningsekspert Jill Jahrmann kommenterer studien slik:

    - Det er nok overdrevet i endel populærlitteratur hvor stor etterforbrenningen egentlig er. Selv om man har funnet en økning i mange studier er det ikke snakk om en vesentlig del - det viktigste er hva du bruker under selve treningen. Men det vi vet er at etterforbrenningen øker med høyere intensitet og lengre treningsøkter - kort sagt, om du har brukt mye energi under treningen er forbrenningen økt også etterpå. Det betyr at de som trener hardest og er i best form får høyest etterforbrenning fordi de orker å jobbe på et høyere kaloriforbruk under treningsøkten enn mindre trente.

  • Les også: Spør Ina om treningsmat

  • Lurer du på hva du bør spise før og etter trening? Her er den beste treningsmaten.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer