BROKKOLI, SPINAT OG TOMAT ER DE TRE PÅ TOPP: Selv om alle typer grønnsaker er godt for helsa er det likevel noen typer som er ekstra næringsrike og sunne. Disse bør du gå for. Foto: Scanpix
BROKKOLI, SPINAT OG TOMAT ER DE TRE PÅ TOPP: Selv om alle typer grønnsaker er godt for helsa er det likevel noen typer som er ekstra næringsrike og sunne. Disse bør du gå for. Foto: Scanpix Vis mer

Næringsstoffer For Kvinner

3 grønnsaker du bør spise mer av

Er spesielt gunstige for kvinner.

KK.NO: Det er ingen hemmelighet at grønnsaker er svært sunt for oss, og noe vi alle har godt av å spise mer av.

Det er ikke uten grunn at vi anbefales å få i oss fem om dagen.

Selv om alle typer grønnsaker er godt for helsa er det likevel noen typer som er ekstra næringsrike og sunne, mens andre dessverre har litt mindre av de gode næringsstoffene. 

Så hvilke grønnsaker bør du egentlig sette øverst på handlelista?

Den amerikanske legen og helsejournalisten Manny Alvarez, skriver på FoxNews.com hvilke grønnsaker han mener er de beste valgene for kvinner, og hvilke grønnsaker som gir deg minst næring.

LES OGSÅ: Visste du dette om spinat?

Spinat

At spinat er en av grønnsakene han anbefaler kommer kanskje ikke som en stor overraskelse. Når det gjelder næringsinnhold ligger nemlig denne bladgrønnsaken på toppen, med et høyt innhold av mineralene jern, kalsium, kalium og magnesium. Den har også en del vitamin C, og er en flott kilde til folat, vitamin K og vitamin A i form av karotenoider.

SPINAT: Spinatens høye innhold av jern gjør den til et ypperlig valg for gravide kvinner, siden jern er bevist å skulle være til god hjelp for et sunt svangerskap. Foto: nata_vkusidey - Fotolia
SPINAT: Spinatens høye innhold av jern gjør den til et ypperlig valg for gravide kvinner, siden jern er bevist å skulle være til god hjelp for et sunt svangerskap. Foto: nata_vkusidey - Fotolia Vis mer

Disse næringsstoffene sørger for at spinaten kan bidra med en rekke helsegevinster. Den er sagt å kunne forebygge kreft, holde hjertet og blodårene unge og gjør godt for både hud og hjerne. Det høye innholdet av jern gjør også spinaten til et ypperlig valg for gravide kvinner, siden jern er bevist å skulle være til god hjelp for et sunt svangerskap.

Grønnkål

Grønnkålen inneholder alt av det viktigste du trenger i en god grønnsak. Den er full av vitamin K og vitamin C, den er rik på fiber og polyfenoler, og er en super kilde til kalsium. Grønnkålen er derfor utrolig bra for musklene, immunsystemet og hjertet, og gir deg flere helsefordeler.

Det har blitt stadig mer fokus på kålens gode egenskaper, og den har blant annet blitt utnevnt til den nye supermaten blant ernæringsfysiologer. Dette gjelder altså ikke bare grønnkålen, men alle grønnsakene du finner i kålfamilien.

Tomater

Det er ikke uten grunn at tomaten er en av grønnsakene som ernæringsfysiologer drar fram som særlig sunn, og noe vi gjerne bør spise hver dag. Dette er nemlig en av grønnsakene det finnes best dokumentasjon på at faktisk har en glitrende helseeffekt. 

LES OGSÅ: Her er tomatene du bør velge

GÅ FOR TOMAT: Tomat er noe vi alle har godt av å spise hver dag. Det finnes nemlig god dokumentasjon på at tomaten har flere helsegevinster. Foto: REX/Mood Board/All Over Press
GÅ FOR TOMAT: Tomat er noe vi alle har godt av å spise hver dag. Det finnes nemlig god dokumentasjon på at tomaten har flere helsegevinster. Foto: REX/Mood Board/All Over Press Vis mer

Tomaten har et høyt innhold av den kraftige antioksidanten lykopen, samt vitamin A og C. Denne grønnsaken kan derfor bidra til å redusere solbrenthet, forebygge kreft og redusere risikoen for hjertesykdom.

Ikke overkok grønnsakene

Autorisert klinisk ernæringsfysiolog på ernæringsfysiolog.no, Ragnhild Lekven Fimreite sier til KK.no at hun i stor grad kan støtte Dr. Manny Alvarez’ uttalelser om sunne grønnsaker.

– Men det er viktig å presisere at alle kålgrønnsaker bør inkluderes som svært helsebringende grønnsaker. Dette inkluderer blant annet rosenkål, blomkål og vanlig hodekål, sier hun. 

Også disse har kreftforebyggende egenskaper. Kålfamilien er nemlig ganske mangfoldig, og det er stor variasjon både i form, størrelse og smak.

– De helsemessige fordelene er i stor grad knyttet opp mot innholdet av fytokjemiske substanser, polyfenoler samt glukosinolater som finnes i grønnsaker fra kålfamilien, forklarer hun. 

TILBEREDNING: Bruker du for mye vann og koker grønnsakene for lenge vil mye av næringsstoffene forsvinne. Foto: © Tarjei E Krogh / Samfoto
TILBEREDNING: Bruker du for mye vann og koker grønnsakene for lenge vil mye av næringsstoffene forsvinne. Foto: © Tarjei E Krogh / Samfoto Vis mer

Selv om du velger de mest næringsrike grønnsakene bør du likevel tenke på hvordan du tilbereder dem, det har også mye å si for hvor mye du får i deg av de gode næringsstoffene.

– Mye vann og langvarig koking svekker næringsinnholdet. Med dampkoking (eller koke med lite vann), eller tilbereding i wok-panne vil du derimot beholde mye mer av både smak, konsistens og ikke minst de verdifulle næringsstoffene, forklarer Fimreite. 

LES OGSÅ: Så mye salat må du spise

Disse gir deg minst næringsstoffer

Det er likevel ikke alle grønnsaker som er næringsbomber, noen har dessverre et veldig lavt innhold av næringsstoffer. Den amerikanske legen peker spesielt på tre slike grønnsaker:

Reddik: Denne er rik på vitamin C, men ikke så veldig mye annet enn det.

Agurk: Denne inneholder små mengder vitaminer og mineraler, mens resten er vann. Faktisk hele 96 prosent av agurken består av vann.

Aubergine: Den er rik på kostfiber, men tilbyr ikke særlig annen næring. 

MINDRE NÆRING: Ifølge ekspertene er både agurk, aubergine, reddik, squash og sjampinjong grønnsaker som inneholder svært få næringsstoffer. Foto: Scanpix/NTB
MINDRE NÆRING: Ifølge ekspertene er både agurk, aubergine, reddik, squash og sjampinjong grønnsaker som inneholder svært få næringsstoffer. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– Når det gjelder grønnsaker med begrenset næringsinnhold, kan en legge til squash og sjampinjong på listen, selv om sistnevnte per definisjon ikke er en grønnsak, forteller ernæringsfysiologen.

Selv om alle disse grønnsakene har et heller lavt innhold av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, betyr det slett ikke at dette er grønnsaker du bør kutte ut. Alle grønnsaker er bra for oss, og variasjon er tross alt viktig for kostholdet. 

– Det betyr ikke at grønnsaker med lite næringsinnhold ikke bør spises, men at man ikke bør velge kun disse eller andre som er nevnt. Variasjonen er best, da sikrer du å få litt av alt, og ikke for mye av noe, sier Fimreite.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: