Kanel

3 grunner til å spise kanel

Enkel måte å styrke helsen på.

KANEL ER SUNT: Bare pass på at du ikke spiser for mye av det, det kan skade leveren din. Foto: All Over Press
KANEL ER SUNT: Bare pass på at du ikke spiser for mye av det, det kan skade leveren din. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: De siste årene har det vært en del snakk om at kanel kan være skadelig.

Krydderet inneholder nemlig det kjemiske stoffet kumarin, som kan gi leverskader om du får i deg for mye.

Men, holder du deg innenfor de anbefalte grensene, er kanel sunt.

LES OGSÅ: Sjekk hvor mye kanel kroppen tåler!

1. Påfyll av antioksidanter

Kanel har i likhet med andre krydder lang tradisjon for å brukes som «medisin». Blant annet har det blitt brukt som behandling av diaré og infeksjoner.

En av grunnene til at kanel anses som helsebringende, er at det er blant kryddersortene som inneholder solide doser antioksidanter.

Det gjør at kanel kan bidra til å motvirke skader fra frie radikaler i kroppen.

Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, analyserte og sammenliknet for noen år tilbake innholdet av antioksidanter i en lang rekke matvarer.

Ifølge Forskning.no kom de da fram til at kanel er blant krydderne som inneholder mest antioksidanter.

LES OGSÅ: Mørk sjokolade proppet med antioksidanter

DRYSS OVER EPLEBITENE: Så enkelt, så godt! Og - så sunt! Foto: All Over Press
DRYSS OVER EPLEBITENE: Så enkelt, så godt! Og - så sunt! Foto: All Over Press Vis mer

2. Godt for blodtrykket

I tillegg til at kanel inneholder antioksidanter, har også forskning vist at krydderet inneholder stoffer som kan ha en gunstig effekt på helsen.

Krydderet kan blant annet forebygge mot høyt blodtrykk, viser en studie ifølge tidsskriftet Nutrition.

Denne konklusjonen kom en gruppe forskere fra University of West London, London South Bank University og University of Toronto fram til, da de analyserte tre tidligere studier på kanel.

Forskerne så at krydderet hadde en positiv effekt på blodtrykket, og det gjaldt både testpersonene som hadde forstadiet til diabetes type 2, samt de som allerede hadde utviklet diabetes type 2.

Vil du spise mer kanel, så betyr det ikke at du nødvendigvis må spise mer grøt. Kanel passer til mye mer. Dryss litt over kaffen, eplebitene, yoghurten, müslien, cottage cheese eller bland det inn dressinger, for eksempel av kesam.

Kanel smaker også godt til nøtter. Dryss for eksempel litt over favorittnøttene dine, før du rister dem i ovnen.

LES OGSÅ: 1 av 10 har for høyt blodtrykk

3. Senker blodsukkeret

Kanel kan ikke bare forebygge mot høyt blodtrykk, det kan også bidra til å senke blodsukkeret.

Flere studier har påvist sammenhengen, blant annet en studie utført av forskeren Alam Khan ved Department of Human Nutrition ved NWFP Agricultural University i Pakistan.

Han og kollegaene testet ut krydderet på 60 diabetikere, og kom fram til at bare en halv teskje om dagen bidro til å senke blodsukkernivået.

Etter 40 dager hadde blodsukkernivået hos testpersonene som spiste kanel sunket betydelig, ifølge Forskning.no.

I tillegg minket også innholdet av fett og farlig kolesterol i årene hos testpersonene.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer