<strong>TIMEOUT:</strong> Hmmm ... tenke på ingenting en stund. Hadde glemt hvor deilig det er! Foto: Sven Vietense - Fotolia
TIMEOUT: Hmmm ... tenke på ingenting en stund. Hadde glemt hvor deilig det er! Foto: Sven Vietense - Fotolia Vis mer

Stress

3 hverdagsmyter du ikke skal tro på

- Gjør du mindre, så rekker du faktisk mer, sier sosiolog dr. Christine Carter.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Første gang jeg møter sosiolog dr. Christine Carter, er på konferanse i San Francisco. Hun skal holde foredraget «Full Plate Empty Life: How to achieve more by doing less».

Mens Christine går i gang med introen, sitter jeg febrilsk og blar gjennom konferansens program, og legger planer for alt jeg skal rekke, før jeg plutselig hører Christines stemme fra scenen:

<strong>EKSPERTEN:</strong> Forskeren Christine Carter mener du oppnår mer ved å gjøre mindre. Foto: BLAKE FARRINGTON
EKSPERTEN: Forskeren Christine Carter mener du oppnår mer ved å gjøre mindre. Foto: BLAKE FARRINGTON Vis mer

– Når du er for travel, får du ikke utnyttet potensialet ditt. Når vi er stresset, tillater vi ikke den mest kreative, intelligente og mest produktive siden av oss selv å komme fram.

LES OGSÅ: Kaffe kan gjøre deg mer intelligent

Jeg spisser ørene. Her sitter jeg og lytter til et inspirerende foredrag, og så stresser jeg vilt over alt jeg ikke rekker.

3 hverdagsmyter som bør avlives

Christine fortsetter med å ta livet av tre myter som kulturen vår lærer oss:

Myte 1: Å ha det travelt gjør meg viktig.

– Vi kan glemme ideen om at multitasking og stress er et uttrykk for produktivitet, sier Carter. Og fortsetter:

– Sannheten er at vi faktisk er mer produktive når vi monotasker. Når vi har det for travelt, ligner det mye mer på en såkalt «kognitiv overbelastning», som ødelegger produktivitet og viljestyrke. Vi får vanskeligere for å tenke klart, planlegge og kontrollere følelsene våre, og vi forringer evnen til å ta beslutninger. Spesielt blir det vanskelig for oss å huske viktig sosial informasjon.

LES OGSÅ: Kjetil Østlis skråblikk på multitasking

– Monotasking derimot, gjør oss mer produktive, sier hun.

Myte 2: Mer er bedre.

– Vi lever i en «mye vil ha mer»-kultur, hvor vi hele tiden er på utkikk etter en mer attraktiv jobb, flere likes på Facebook og flere aktiviteter for barna våre. Vi tar gjerne også flere arbeidsoppgaver, så vi kan tjene mer – og kjøpe mer! Sannheten er at mindre er SÅ mye bedre. Og når vi skjønner det, finner vi oftest ut at det vi allerede har, er nok.

Myte 3: Det er bortkastet tid å gjøre ingenting.

– Myte nummer 3 mener jeg er den mest skadelige av dem alle. Det er myten om at det er bortkastet tid ikke å gjøre noe. Vi er ikke så glad i å stå i kø og vente. Eller bare titte ut av vinduet når vi kjører. Men sannheten er at hjernen vår drar nytte av disse pausene. Når vi tillater oss selv å dagdrømme eller la tankene vandre, så kommer den kreative delen av hjernen på banen. Våre beste resultater kommer derfra, sier hun.

Flere feil med multitasking

Også psykolog Kia Caroline Bekkedal ved Psykologbistand i Oslo, som blant annet har jobbet mye med stressmestring og nå spesialiserer seg på organisasjonspsykologi, støtter opp om Carters avliving av mytene.

– Man må gjerne oppleve å være travel til tider! Vi mennesker har godt av å være virksomme, og å krysse av ting på to-do-lista vår. Men forskning viser at om vi monotasker, det vil si gjør én ting av gangen, så får vi gjort mer, vi gjør det vi gjør bedre, vi husker mer, er mindre stresset og gjør færre feil, ramser Bekkedal opp.

Og som om ikke dette er nok: Multitasking er den beste måten å redusere hjernens kapasitet på, mens du samtidig øker stress­nivået, poengterer Bekkedal.

LES OGSÅ: Så skadelig er stress i lengden

STRESS NED: Det er faktisk best for deg - uansett! Foto: Plainpicture
STRESS NED: Det er faktisk best for deg - uansett! Foto: Plainpicture Vis mer

Ro og fred stimulerer

At det er bortkastet tid å gjøre ingenting, er også helt feil, mener psykologen.

– Forskning viser at ro, fred, og fravær av distraksjon stimulerer kreativiteten mer enn å ha mange baller i lufta samtidig, sier Bekkedal:

- Det vil si at måten vi lever livene våre på i dag gir dårlig grobunn for kreativitet og innovasjon som samfunnet på så mange områder sårt trenger. Forskningen på mindfulness støtter også opp under viktigheten, og gevinsten av å også kunne skru av. Vi blir mentalt sterkere av daglig å gjøre mentale øvelser som handler om å la hodet få koble av og i stedet bare «få være».

LES OGSÅ: Ta et friminutt fra deg selv

Men hvordan har vi egentlig havnet i denne smørja av nedbrytende multitasking?

Oppmerksomhetstyver

– Smarttelefoner, ipad-er og pc-er er oppmerksomhetstyver som i hverdagen gjør det vanskeligere enn tidligere å holde på med én ting av gangen. Vi er til enhver tid tilgjengelig for å kontaktes, og vi har til enhver tid mulighet til å oppsøke informasjon, underholdning og kontakt med andre.

Bekkedals tre på topp-liste over hvordan vi lettere kan gjøre én ting av gangen, ser slik ut:

På jobben: Planlegg dagen og lag definerte bolker med arbeid.

På fritiden: Legg bort smarttelefonen, ipad-en og pc-en.

Overordnet: Gå inn for å bli bedre til å holde deg til én oppgave av gangen. Ha et blikk på deg selv, og tren! Når du merker at du sklir over i noe annet, så hank deg selv tilbake. Her gjør trening en virkelig til mester.

Gjør du dette, så vil du oppleve det motsatte av hva som skjer når du multitasker: Du vil huske bedre, gjøre færre feil, bli mer effektiv, og stressnivået vil bli lavere. Så da er det bare å sette i gang … med bare ÉN ting av gangen!

LES OGSÅ: Ble utbrent, mistet hukommelsen

7 ting du kan gjøre for å stresse ned

1. Ta et godt gammeldags friminutt midt på dagen. For hvert 60. til 90. minutt du fokuserer, ta en 15 minutters pause. Gå ut og lek! Eller sitt inne og dagdrøm.

2. Sørg for positivt påfyll ved å se en sprø YouTube-video, uttrykke takknemlighet overfor en du kjenner, eller lese noe inspirerende.

SKAP EN GLEDESVANE: Gjør noe som gleder deg hver eneste dag! Foto: © Stuart Pearce
SKAP EN GLEDESVANE: Gjør noe som gleder deg hver eneste dag! Foto: © Stuart Pearce Vis mer

3. Skap en tidsbesparende vane. Legg nøklene ved døren, så du er sikker på at du finner dem. Noen ganger kan en liten innsats i dag ha en stor effekt i morgen.

4. Skap deg en gledesvane. Løs et kryssord hver dag. Les yndlingsbladet ditt. Kast ball med hunden hver morgen. Kort sagt, gjør noe som gjør deg glad om du gjør det hver dag.

LES OGSÅ: Strikking er bra for deg

5. Bruk 10 minutter på ingenting. Slå av mobilen og pc-en. Sett deg i et rom hvor du kan være alene. Stirr ut i luften. Det er ok om du kjeder deg – du blir produktiv senere.

LES OGSÅ: Melankolske perioder kan brukes til å være kreativ

6. Smil til ham/henne som lager kaffe til deg, og innled en samtale. Eller dem du kjører i heisen eller på toget med.

7. Reparer et lite skår i en viktig relasjon. Ring moren din og inviter henne til lunsj, selv om det var anspent sist dere snakket sammen. Finn noe pent å si til partneren din, selv om han kan være frustrerende.

Kilde: Christine Carter, sosiolog

Christine Carter …

er sosiolog og seniorforsker på UC Berkeleys Greater Good Science Center. Hun er forfatter av bøkene «Raising Happiness» (2011) og «The Sweet Spot: How to Find Your Groove at Home and Work» (2015). Les mer på christinecarter.com

Denne saken var også publisert i KK nr. 40.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer