MAGRE KJØTTPÅLEGG: Rene kjøttpålegg er blant anbefalingene fra ernæringsfysiologene. Foto: All Over Press
MAGRE KJØTTPÅLEGG: Rene kjøttpålegg er blant anbefalingene fra ernæringsfysiologene. Foto: All Over Press Vis mer

Frokost

3 pålegg du bør velge nå

Sunne og gode til frokosten.

KK.NO: Blir det ikke jul uten favoritt-julepålegget?

Julefrokosten er hellig og du skal selvfølgelig kose deg med akkurat det du har lyst på.

Men, prøver du å holde vekten og vil være litt forsiktig med kaloriene, finnes det gode og litt mindre gode valg du kan ta ved frokost- og brunsjbordet.  

LES OGSÅ: Spar kalorier på middagen

Roastbiff og sild

Den tradisjonelle julefrokosten byr på alt fra kjøttpålegg til fisk, oster og posteier, og det er flere sunne alternativer å velge blant.

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh trekker fram tre pålegg som spesielt sunne.

- Roastbiff, julepostei og julesild, lister hun opp.

Roastbiff er av renskåret kjøtt, det er magert og rikt på jern.

- Julepostei inneholder næringsrik lever og er derfor en fin kilde til jern og andre mineraler, folat og andre B-vitaminer, sier von Krogh.

Pålegg av sild er sunne, fordi de gir deg omega-3-fettsyrer, vitamin D og protein. Også klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt, trekker fram sild som et sunt julepålegg. I tillegg anbefaler hun også røkelaks.

LES OGSÅ: Derfor får du søtsug på kvelden

JULESKINKE: Et magrere valg enn mange andre kjøttpålegg, bare vær klar over at det inneholder en del salt.  Foto: All Over Press
JULESKINKE: Et magrere valg enn mange andre kjøttpålegg, bare vær klar over at det inneholder en del salt. Foto: All Over Press Vis mer

De magreste ostene

Blant de klassiske kjøttpåleggene, trekker Sellæg også fram juleskinke som eksempel på et magert pålegg.

- Men skjær gjerne bort det synlige fettet, sier hun og forklarer at de magreste påleggene gjerne er de som er renskåret og ikke er spedd.

Blant ostene på frokostbordet, trekker von Krogh fram julebrunosten som en av ostene med høyest kaloriinnhold. Den inneholder 457 kcal per 100 gram, mens Edamer for eksempel inneholder 351 kcal per 100 gram.

- Skal du velge magre, næringsrike oster bør du gå for gammelost eller pultost, tipser von Krogh.

Gammelost inneholder 213 kcal per 100 gram, mens pultost kun inneholder 129 kcal per 100 gram.

Både von Krogh og Sellæg mener imidlertid det er valgene du tar i hverdagen som er viktigst.

- Jeg synes du skal kose deg med den osten du har mest lyst på i jula, og heller velge lettost til hverdags, sier hun.

LES OGSÅ: Spis bedre og gå ned i vekt

SUNT FETT: Alt handler selvsagt ikke om kalorier, røkelaks gir deg påfyll av omega 3, eggrøre er også et næringsrikt valg under julefrokosten. Foto: All Over Press
SUNT FETT: Alt handler selvsagt ikke om kalorier, røkelaks gir deg påfyll av omega 3, eggrøre er også et næringsrikt valg under julefrokosten. Foto: All Over Press Vis mer

Velg grovt

Vil du prøve og begrense kaloriinntaket under julefrokostene, kan det også være smart å tenke på hvor store porsjoner du forsyner deg med, og hvor mye pålegg du har på hver brødskive.

- Hvis du har lyst til å smake på mange forskjellige pålegg, kan et tips være å dele skiven i to og ha et pålegg på hver halve skive, sier Sellæg.

Hun anbefaler deg også å velge grove brødtyper, som metter langt bedre enn lyst brød og som derfor reduserer sjansen for at du overspiser.

For å holde vekten gjennom julen og unngå ekstrakilo, mener Sellæg i tillegg det er et annet valg som er viktig å ta.

- Bestem deg for når dagene med utskeielser skal begynne og når de skal slutte. Skeier du kun ut noen få dager, så reduserer du sjansen for å gå opp i vekt betraktelig, sier Sellæg og legger til:

- Da kan du også kose deg med god samvittighet de dagene du gjør det, sier Sellæg.

LES OGSÅ: Slik sjekker du fettinnholdet

SPAR KALORIER: Roastbiff er blant de sunneste julepåleggene. Foto: All Over Press
SPAR KALORIER: Roastbiff er blant de sunneste julepåleggene. Foto: All Over Press Vis mer

Ikke la det skli ut

Sellæg tror det nettopp er for mange dager med utskeielser, som gjør at mange går opp i vekt i løpet av julen.

- Vær derfor klar til å komme i gang etter jul. Ikke vent til over nyttår. Det er stor forskjell på å feire jul i et par dager og å la det skli ut i to uker, sier Sellæg.

For deg som vil begrense kaloriinntaket har Lise von Krogh laget denne listen med rådene:

  • Pass på hva du spiser i ukedagene. Blir det mye kosemat, bør du kompensere ved å velge sunnere mat i vanlige måltider. Spis mer salat, hel frukt, grønnsaker, fisk, magert kjøtt og ordentlig helkorn/grove kornvarer.
  • Ikke ha godteri og snacks stående framme til enhver tid, bortsett fra i julehelgen.
  • Kjøp inn klementiner og annen frisk frukt til mellommåltider og snacks.
  • Knekk nøtter med skallet på. Dette klarer du ikke å overspise på, i motsetning til konfekt og pepperkaker.
  • Tren som vanlig eller begynn å trene nå.
  • Spis alltid grønnsaker til middagen, enten det er til hverdags eller til fest.
  • Spis regelmessig og ikke gå skrubbsulten gjennom dagen i forkant av julemiddagene. Da reduserer du sjansen for å overspise. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: