PUSTEØVELSER: Visste du at enkelte pusteøvelser kan redusere stress, dårlig søvn og hodepine?  Foto: Antonioguillem - Fotolia
PUSTEØVELSER: Visste du at enkelte pusteøvelser kan redusere stress, dårlig søvn og hodepine? Foto: Antonioguillem - Fotolia
Pusteøvelser

3 pusteøvelser du bør kunne

Bra mot stress, dårlig søvn og hodepine.

KK.NO:  Plages du ofte med knakende hodepine, dårlig søvn eller stress i hverdagen? Da bør du ta deg en pause og fokusere på pusten din.

Hvordan du puster har nemlig mye å si for dagsformen din.

LES OGSÅ: Mindre stresset med ett enkelt grep

Pusteøvelser kan redusere «hverdagsplager»

EKSPERTEN: Christine Otterstad er utdannet mental trener og KKs faste livsstilscoach.
EKSPERTEN: Christine Otterstad er utdannet mental trener og KKs faste livsstilscoach. Vis mer

Ifølge Christine Otterstad, som er utdannet mental trener og er KKs faste livsstilscoach, er det mange av oss som puster feil, noe som resulterer i ubehagelige «hverdagsplager».

- Mange av oss puster overfladisk – altså øverst i brystkassen og aldri helt ned i magen. Dette gjør at den nederste delen av lungene blir liggende i brakk, noe som er ugunstig for helsa vår.

- Østen har et ordtak som sier «vis meg hvordan du puster, og jeg skal fortelle deg hvordan du lever ditt liv». I vår del av verden har vi først nå i de senere årene forstått at overfladisk, dårlig pust kan ha direkte innvirkning på stress, livsstilssykdommer og immunforsvar.

Er det mulig å få bedre helse ved hjelp av pusteøvelser?

- Ja det er det, og det finnes utallige øvelser. Benytter du deg av de riktige pusteøvelsene kan du redusere stress, angst, hodepine, muskelsmerter og andre plager man opplever i hverdagen, forklarer hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du «leve i nuet» 

Senk stressnivået ditt med et enkelt innpust

Er hverdagen din preget av mye stress og mas? Da anbefaler Otterstad deg å stoppe opp og prøve en pusteteknikk som garantert vil senke skuldrene dine.

- Dette er den enkleste og i mine øyne beste øvelsen du kan benytte deg av dersom du ofte føler deg stresset. Tro meg, det fungerer. Stressnivået synker og hjernen blir klarere.

Slik gjør du:

STRESS: Er du ofte stresset? Da bør du prøve øvelsen eksperten anbefaler. Foto: Two Brains Studios - Fotolia
STRESS: Er du ofte stresset? Da bør du prøve øvelsen eksperten anbefaler. Foto: Two Brains Studios - Fotolia Vis mer
  • Ta et ordentlig innpust ned i magen slik at den buler ut.
  • Hold pusten inne et par sekunder før du puster dypt ut igjen.
  • Gjør dette så ofte du kan.
     

LES OGSÅ: Derfor blir du syk i ferien og på fridager 

Pust deg til bedre søvn

Dersom du er en av dem som ikke får sove og blir liggende å vri seg til langt på natt, bør du ifølge eksperten prøve en teknikk hvor du puster rolig mens du teller.

- I tillegg innpust-teknikken, pleier jeg å roe meg ned med pusten når jeg skal sove eller når jeg vil ta en liten hvil. Da kan jeg praktisk talt kjenne at jeg «lander» både i kroppen og hodet.

Slik gjør du:

  • Pust sakte inn og tell til fire.
  • Hold pusten litt nede i «magen» før du rolig puster ut mens du teller til fire.
  • Gjenta dette tre til fire ganger etter hverandre.  
     
SOVE BEDRE: Visste du at det er mulig å puste seg til bedre søvn? Foto: michaeljung - Fotolia
SOVE BEDRE: Visste du at det er mulig å puste seg til bedre søvn? Foto: michaeljung - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: De vanligste grunnene til at du sover dårlig 

Øvelsen som reduser hodepine

Hva pleier du å gjøre når du kjenner hodepinen komme snikende? Finner du fram en smertestillende tablett? Ifølge Otterstad bør du heller prøve en enkel pusteøvelse som kan lindre smerten.

 - Denne pleier jeg ikke gjøre selv, men yogalærere min, som er en av Norges beste, tyr ofte til denne når hun har stresshodepine.

Slik gjør du:

  • Legg deg ned på ryggen.
  • Plasser en hånd på brystet og en hånd på magen.
  • Pust ut mens du lager en «ssss-lyd».
  • Pust rolig inn gjennom nesa og slapp av i magen. Kjenne at magen hever seg når du puster inn med «ssss-lyd» og når du puster igjennom nesa. Alt skal gjøres rolig.
  • Gjenta fire til seks ganger.
Til forsiden