SLAPP SKJEDEMUSKULATUR: Er det på tide å begynne med knipeøvelser? Foto: NTB Scanpix
SLAPP SKJEDEMUSKULATUR: Er det på tide å begynne med knipeøvelser? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Knipeøvelser

3 tegn på at du bør gjøre knipeøvelser

Slapp skjedemuskulatur kan føre til flere problemer, men kan gjøres noe med!

KK.NO: Sterke muskler som fungerer slik de skal, gjelder ikke bare for musklene i armer, ben og mage.

Det er også viktig å holde underlivsmuskulaturen i form.

Dersom du opplever følgende, kan det det være tegn på at skjedemuskulaturen er slapp og du kan ha nytte av å gjøre knipeøvelser:

  • Urinlekkasje når du hoster eller nyser.
  • Du promper ufrivillig.
  • Har vansker med å tømme blæren. 

 

LES OGSÅ: Sliter du med urinveislekkasje?

Kan forebygge en rekke plager

Musklene i skjeden blir slappere etter hvert som vi blir eldre, i tillegg vil fødsler påvirke muskulaturen i skjeden. 

Ifølge gynekolog og fødselslege Vivek Sethi, ved Gynekolog Sethi, bør knipeøvelser gjøres av alle kvinner som trenger å forsterke bekkenbunnen. 

– De som har hatt flere vaginale fødsler eller har familiebakgrunn med tendens til genital fremfall, eller har urinlekkasjeplager er spesielt utsatt og bør gjøre det for å forebygge slike plager, sier han til KK.no.

Ved hjelp av bekkenbunnstrening styrker du muskulaturen i underlivet, som kan hindre urinlekkasje og senere nedsig av livmoren. Denne treningen kan du enten gjøre ved vanlig kniping, eller ved bruk av hjelpemidler.

– Bekkenbunnsøvelser med eller uten vaginakuler og elektrostimulering er nyttige behandlinger for å forsterke bekkenbunnen, og er like effektive forebyggende tiltak. Jeg foreslår at opplegget skreddersys etter den enkeltes behov og evne for å få best mulig etterlevelse, sier han.

Vaginakuler kommer i flere varianter og tyngder, og er et middel for å stramme opp underlivet.

Sethi forteller at det også er mulig å måle dine knipeevner og muskelstyrke i bekkenbunn ved hjelp av elektromyografi.

LES OGSÅ: Øvelsene du ALLTID bør gjøre

KNIPEØVELSER PÅ DO: Ifølge gynekologen er dette et fint sted å starte «treningen». Foto: NTB Scanpix
KNIPEØVELSER PÅ DO: Ifølge gynekologen er dette et fint sted å starte «treningen». Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kan forsterke orgasmen

Ifølge blogger og innehaver av den erotiske nettbutikken Cpunktet.no, Cecilie Kjensli, kan knipeøvelser også være positivt for sexlivet.

Når du får orgasme, oppstår det muskelsammentrekninger i skjeden. Dersom du lærer deg å knipe sammen under akten, vil du kunne forbedre sexopplevelsen.

– Har du kontroll på underlivsmusklene, vil du kunne forsterke orgasmen og du vil få mer ut av hyrdestunden, forklarer hun til KK.no. 

Knipeøvelsene er noe du fint kan gjøre daglig, i hvert fall fram til du føler du har oppnådd resultater. Deretter kan du vedlikeholde ved å gjøre øvelsene en gang i blant.

Først gjelder det å finne de musklene du skal bruke, og få kontroll på dem. Ifølge Norsk Helseinformatikk kan du for eksempel starte med å øve på dette mens du sitter på do.

Start først med å prøve å stanse strålen mens du tisser, dette er ofte enklest ved slutten av en vannlating. Etter hvert kan du forsøke å stanse strålen midt i en vannlating for å få en følelse av hvor mye du skal ta i.

Når du har fått dreisen på dette, og føler at du har en viss kontroll på hvilke muskler du skal bruke, kan du gjøre knipeøvelsene mens du står, sitter eller ligger. 

Ta i så hardt du klarer uten å bruke andre muskelgrupper, og øk antallet repetisjoner gradvis opp til 8-12 knip hver gang du trener. Etter hvert kan du prøve å holde hver muskelsammentrekning i seks til åtte sekunder.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: