TRE TING DU BØR HA I SALATEN: Ifølge enæringsfysiologen bør du alltid sørge for å ha noe friskt og fargerikt, noe ekstra smakfullt og en god dose sunt fett i salaten din.  Foto: pilipphoto - Fotolia
TRE TING DU BØR HA I SALATEN: Ifølge enæringsfysiologen bør du alltid sørge for å ha noe friskt og fargerikt, noe ekstra smakfullt og en god dose sunt fett i salaten din. Foto: pilipphoto - FotoliaVis mer

Sunn Salat

3 ting du alltid bør ha i salaten

Ernæringsekspertens anbefalinger for et knallsunt måltid.

KK.NO: Mange av oss får ikke i oss nok grønnsaker i det daglige kostholdet. Helsedirektoratet anbefaler alle å spise minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag. Minst halvparten av dette bør være grønnsaker. 

For å få i deg nok grønt, kan en salat om dagen være et ypperlig valg, men det har mye å si hva du putter i salaten. 

Velger du for eksempel en lys og lite næringsrik salattype og lesser på med en fet og usunn dressing, kan det som skulle være et supersunt måltid fort bli det motsatte.

LES OGSÅ: Så mye salat må du faktisk spise

Tre ting du alltid bør ha i salaten

– Mine topp tre i salaten varierer selvsagt litt etter lyst, sesong og tilgjengelighet, men jeg forsøker alltid å tenke rikelig med det friske og fargerike, noe ekstra smakfullt og en god dæsj av det gunstige fettet, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus. 

Variasjon er viktig både helsemessig og for at maten ikke skal bli kjedelig, men noen ting går igjen også i ernæringsfysiologens salater. 

– Det som alltid er med i min daglige salat er tomater, som gir rikelig med antioksidanten lykopen, vårløk, som gir smak og avokado, som gir gunstig fett, sier hun.

LES OGSÅ: Den sunneste maten i verden

1. Noe friskt og fargerikt

Det er mange grunner til å velge grønnsaker med sterke farger. Jo sterkere og dypere fargen er, jo større er helsegevinsten ved å spise dem. Det er i alle fall den generelle regelen, og den er både enkel og tilfredsstillende å følge. 

FARGERIKT: Tomater er både friske og fargerike. I tillegg er de proppfulle av antioksidanter som lykopen, så putt gjerne tomater i salaten din hver dag. Foto: M.studio - Fotolia
FARGERIKT: Tomater er både friske og fargerike. I tillegg er de proppfulle av antioksidanter som lykopen, så putt gjerne tomater i salaten din hver dag. Foto: M.studio - Fotolia Vis mer

I Svendsens salat er det blant annet tomater som bidrar med det friske og fargerike

Tomatene gir rikelig med antioksidanten lykopen. Om du vil gjøre det enda enklere for kroppen å ta opp denne antioksidanten, bør tomatene varmes opp først

LES OGSÅ: Den beste salaten du kan velge

2. Noe ekstra smakfullt

Ved å gjøre salaten ekstra smakfull, gjør du den også mer interessant å spise. Dermed er det mer sannsynlig at du velger nettopp salat litt oftere. 

Vårløken i Svendsens salat gir masse smak, men den har også store helsefordeler. I tillegg til folat, som også andre løkvarianter er rike på, inneholder vårløk nemlig mye vitamin K. Det er dessuten den løksorten som inneholder mest vitamin C.

Ifølge Matvaretabellen inneholder vårløk 34 mg C-vitamin per 100 gram, mens purre inneholder 16 mg og vanlig gul løk 6 mg. 

VÅRLØK: Denne grønnsaken gir salaten din masse god smak, men er også svært helsebringende.  Foto: Liv Friis-larsen - Fotolia
VÅRLØK: Denne grønnsaken gir salaten din masse god smak, men er også svært helsebringende. Foto: Liv Friis-larsen - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik blir grønnsakene sunnest

3. Gunstig fett

Fett er ikke bare fett, og det finnes fettyper som er bra for deg og fettyper som er mindre bra eller faktisk skadelig, i alle fall i store mengder. 

Avokadoen i Svendsens salat er full av fett, men det er fett som er bra for deg.

– Dette fettet er viktig for opptaket av antioksidantene i tomatene, påpeker Svendsen. 

Faktisk har studier vist at avokado kan redusere nivået av skadelige fettstoffer i blodet, forklarer ernæringsfysiologen. 

– Avokado inneholder fett som har gunstig virkning på fettstoffer i blodet. Dette kan føre til mindre avleiring av fett i blodårene og mindre risiko for å få hjerteinfarkt, sier hun. 

SUNT FETT: Avokado er full av fett, men det er fett som er bra for deg. I tillegg kan fettet hjelpe kroppen din å ta opp antioksidanter fra de andre grønnsakene i salaten.  Foto: (c) Lee Wonyeop/TongRo Images/Corbis/All Over Press
SUNT FETT: Avokado er full av fett, men det er fett som er bra for deg. I tillegg kan fettet hjelpe kroppen din å ta opp antioksidanter fra de andre grønnsakene i salaten. Foto: (c) Lee Wonyeop/TongRo Images/Corbis/All Over Press Vis mer

Svendsen velger altså avokado som sin sunne fettkilde, og selv om det ikke er noe i veien for å spise én avokado om dagen, finnes det andre alternativer også. 

– Til dem som liker olivenolje, anbefaler jeg alltid kaldpresset god, olivenolje som dressing over salaten, sier hun. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: