SØVNPROBLEMER: Hver tiende person har vedvarende søvnforstyrrelser, mens en av tre har det i kortere perioder, ifølge Norsk helseinformatikk. Foto: All Over Press
SØVNPROBLEMER: Hver tiende person har vedvarende søvnforstyrrelser, mens en av tre har det i kortere perioder, ifølge Norsk helseinformatikk. Foto: All Over PressVis mer

Søvnproblemer

3 ting som gjør at du sover bedre

Og nei, vi skal ikke be deg legge vekk smarttelefonen.

KK.NO: Det er en av de vanligste årsakene til at vi oppsøker lege.

Ifølge Norsk helseinformatikk vil hver tredje voksne person oppleve søvnproblemer i kortere perioder.

Gjelder det deg, kan du i tillegg til å få hjelp av fastlegen din, forsøke disse tre rådene:

LES OGSÅ: Derfor bør du sove naken

1. Tidligere koffeinstopp

Det kan være komplekse årsaker til at du ikke får sove, men enkle grep kan likevel bidra til å gjøre søvnproblemene litt mindre.

Et slikt grep, kan være å unngå koffein – ikke bare på kvelden, men også tidlig på ettermiddagen.

En studie fra Wayne State University i Michigan, viser at to til tre kopper kaffe kan ødelegge søvnen hele seks timer fram i tid.

I studien fulgte forskere søvnrutinene til 12 testpersoner, som ble gitt koffein i pilleform seks og tre timer før de gikk til sengs, og i tillegg rett før de la seg. Innimellom var koffeindosene placebopiller.

Resultatene, som er publisert i tidskriftet Clinical Sleep Medicine, viser at koffein førte til at testpersonene ble liggende og vri seg søvnløse i opp til en time.

Drikker du mye brus på kveldene, ikke glem at også cola inneholder koffein.

LES OGSÅ: Får du i deg for mye koffein?

LITT MINDRE KAFFE? Det kan gjøre det lettere å sovne, om du dropper kaffe og andre koffeindrikker på ettermiddagen. Foto: All Over Press
LITT MINDRE KAFFE? Det kan gjøre det lettere å sovne, om du dropper kaffe og andre koffeindrikker på ettermiddagen. Foto: All Over Press Vis mer

2. Riktig temperatur

Noen foretrekker det lunt, mens andre nesten ikke kan få det kaldt nok.

Stol på din egen preferanse, for ifølge en dansk søvnekspert sover vi best i den temperaturen vi er vant til å sove i.

Han forteller at man likevel vet at de fleste sover best om temperaturen er mellom 15 og 22 grader.  

- Ved høyere temperaturer vil kroppen bruke energi og ressurser på å danne svette. Ved lavere temperaturer må kroppen bruke energi på å holde varmen, har overlege Poul Jennum, ved Dansk Senter for Søvnmedicin ved Glostrup Hospital tidligere fortalt ifølge Forskning.no.

Selv om temperaturen anbefales ikke å være for høy, kan det være viktig at du ikke fryser på føttene, ifølge professor og søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen.

For dersom beina er varme, er det faktisk slik at kjernekroppstemperaturen går ned, noe som gjør det lettere å sove.

- Noen sover derfor med ullsokker året rundt, har Pallesen tidligere fortalt til KK.no.

LES OGSÅ: Sprø ting som skjer mens du sover

PÅ MED SOKKENE: Temperaturen på føttene kan påvirke søvnen, ifølge søvnekspert. Foto: All Over Press
PÅ MED SOKKENE: Temperaturen på føttene kan påvirke søvnen, ifølge søvnekspert. Foto: All Over Press Vis mer

3. Nok dagslys

Lys virker oppkvikkende og kan hemme utskillelsen av det søvnfremmende hormonet melatonin.

Det kan derfor være lurt å ha det mørk, ikke bare idet du legger deg, men også litt før leggetid. I tillegg kan du prøve å la være å skru på for mye lys, om du våkner i løpet av natten.

På dagtid derimot, bør du forsøke å få så mye dagslys som mulig, selv om akkurat det er lettere sagt enn gjort vinterstid.

- Det er ikke mye dagslys man trenger, en halvtime kan være nok, har forsker og psykologspesialist ved forskningsselskapet Uni Research Helse, Mari Hysing, tidligere fortalt til KK.no.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: