Grønn te, tranebær og fiskeolje kan utgjøre den store forskjellen. Foto: 6PA/MAXPPP/colourbox.com
Grønn te, tranebær og fiskeolje kan utgjøre den store forskjellen. Foto: 6PA/MAXPPP/colourbox.com Vis mer

Immunforsvaret

3 trinn til topp immun-forsvar

Litt hanglete? Slik gir du immunforvaret ditt et realt løft.

Publisert
Sist oppdatert
Professor David C. Nieman er en av USAs mest velrennomerte og profilerte trenings- og kostholdseksperter.

  • Det smarteste du kan spise

  • Han har forsket mye på blant annet maratonløpere. På grunn av den store påkjenningen de utsetter kroppene sine for har de seks ganger større risiko enn andre for å bli syke etter et løp.

    Magisk blanding

    Nieman har forsøkt å finne ut hva som må til for å gi immunforsvaret et kick når det er nede, og har oppdaget en «magisk blanding» som gjør susen:

    Tranebær, grønn te og fiskeolje.

    I en artikkel på helsenettstedet Prevention forklarer Nieman hvorfor dette fungerer så bra.

    - I tranebær, og rødløk, finnes det en antioksidant kalt quercetin. Denne antioksidanten fungerer godt sammen med et ekstrakt fra grønn te kalt EGCG. Topper du det hele med fiskeolje får du en blanding som viser seg å bekjempe oksidativt stress (belastning av immunforsvaret), slik at sykdommer holdes unna.

    Ingen kur, men hverdagskost

    Denne blandingen er ikke noe du inntar som en kur, Nieman mener de tre bestanddelene bør være hverdagskost.

  • Frukten som holder deg frisk

  • Det er ifølge professoren tilstrekkelig å ha et kosthold rikt på frukt, grønnsaker, grønn te og fisk for å holde immunforsvaret oppe.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer