Ifølge en undersøkelse gjort av TNS Gallup for Norges Optikerforbund, benytter 16 prosent av brillebrukerne ferdigbriller. Halvparten av disse igjen, rundt 30 000 nordmenn, bruker de samme brillene når de kjører bil. Ferdigbriller er ikke laget med tanke på bilkjøring, men er ment som lesebriller eller nødbriller. De er heller ikke tilpasset av optiker.
– Det er galskap. - Disse menneskene kan utgjøre en fare for både seg selv og andre trafikanter, sier Svein Gustav Paulsen i Norsk Optometrisk Forskningsinstitutt (NOFI) til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
I henhold til forskriften om førerkort er brillebrukeren selv ansvarlig for at brillene fungerer godt nok til å brukes bak rattet. Som oftest vil ikke ferdigbriller kunne dekke dette behovet, siden de som oftest har lik styrke i begge glass. De færreste har likt syn på begge øyne.
– Står det på førerkortet at du ikke har lov til å kjøre bil uten briller, kan det få konsekvenser om du kommer opp i en ulykke og ikke har godkjente briller, advarer Paulsen. Han har vært med på å lage et europeisk regelverk for bruk av ferdigbriller, og advarer sterkt mot å bruke ferdigbriller til annet enn nærarbeid. CE-merkede briller må nå tilfredsstille minimumskrav for kvalitet på glass, innfatning og korrekt styrkeangivelse. De skal også merkes med at de ikke er ment for bilkjøring.
