Trening

30 minutter til trening? Gjør dette!

Den beste treningsformen hvis du har liten tid.

<strong>LITEN TID:</strong> Dersom du har under 30 minutter til å trene, anbefaler KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe at du løper/sykler eller bruker tiden på en intensiv styrkeøkt.  Foto: Getty Images/Hemera
LITEN TID: Dersom du har under 30 minutter til å trene, anbefaler KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe at du løper/sykler eller bruker tiden på en intensiv styrkeøkt. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I en hektisk hverdag er det ikke alltid like lett å få tid, energi eller motivasjon til å trene. Og for mange kan det ofte blir ekstra stressende og et skikkelig ork å skulle dra på seg treningsklær og komme seg ut etter en lang og sen arbeidsdag.

Kjenner du deg igjen?

Ja, det er nok svært mange av oss som velger sofaen og favoritt-serien på tv framfor tredemølla etter en krevende dag på jobben. Men, dersom du har gjort dette, så vet du også at det som regel ender opp med at man får dårlig samvittighet og blir enda mer stressa – en ond sirkel med andre ord.

LES OGSÅ: Slik kommer du deg oftere på trening

Dropp unnskyldningene og gjør noe du liker

Det absolutt viktigste når det gjelder å få tid, og lyst, til å trene, er å finne en treningsform du synes er morsom.

Liker du ikke å jogge? Det er helt ok. Prøv heller å gjøre noe du faktisk synes er gøy. Kanskje Zumba, kampsport eller noen av høstens nye treningskonsepter kan være noe for deg?

Et annet poeng, som også er svært viktig for å klare å dra seg selv opp av sofaen, er å slutte å finne «gode» unnskyldninger for å droppe treningen.

Alle kjenner vi på tidsklemma eller støle muskler iblant – men ingen unnskyldning er egentlig god nok når det gjelder helsen din.

Sist men ikke minst så er det det evinnelige spørsmålet om tid. Hvordan skal man få presset inn en time med trening i en ellers fullstappet hverdag?

Svaret her er faktisk ganske enkelt. Du ikke trene én time fire ganger i uken for å merke en effekt. Hvis du har tid til en halvtime før jobb eller en halvtime på kvelden, så gjør det. Du oppnår likevel resultater, og har fremdeles tid til alt det andre du må ha gjort i løpet av dagen.

Forskning har også vist at 15 minutter moderat fysisk aktivitet om dagen kan forlenge livet med opp til tre år!

LES OGSÅ: 21 triks som får deg på trening

Sykling, løping eller styrke

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har tidligere gitt mange god råd i forhold til hvordan du skal kunne motivere deg og få tid til trening.

Spørsmålet er imidlertid hva som egentlig er «best» å trene dersom du kun har 30 minutter ledig til fysisk aktivitet.

Ifølge Garthe finnes det ikke noe enkelt svar på dette. Alt kommer nemlig an på hva du ønsker å oppnå med treningsøkten din.

- Skal du bygge muskler, må du trene styrke. Vil du ha bedre kondis, må du trene utholdenhet, sier hun til KK.no.

Dersom du har lite tid råder hun deg imidlertid til å få lagt inn en effektiv kondisjonsøkt med sykling eller løping, eller en tøff styrkeøkt.

- Hadde jeg hatt under 30 minutter, ville jeg satset på å løpe/sykle – effektivt og greit. Eventuelt kan du kjøre en skikkelig intensiv styrkeøkt, sier hun.

LES OGSÅ: Så mange kalorier brenner du uten trening

- 30 minutter per dag er minimum

Ifølge Garthe er det også vanskelig å gi svar på hvor «lenge» man bør trene for å merke en effekt, da dette er individuelt og kommer an på alt fra fysisk form til vekt.

- Det er umulig å gi noe godt svar på dette, fordi det er individuelt. Er du helt utrent, vil du få effekt av fem minutter. Er du meget godt trent, må det mer spesielle utfordringer til, forklarer hun:

- I forhold til helse ser man at 30 minutter moderat fysisk aktivitet per dag er minimum. Ønsker en å få en utvikling i muskelmasse, bør en trene styrketrening minimum to ganger per uke. Du merker fort at utholdenheten forbedrer seg, slik at utfordringene må heves etter hvert i form av økt lengde og intensitet.

LES OGSÅ: Kom i løpeform på åtte uker

- Jeg har virkelig ikke tid

Trening trenger altså ikke ta så veldig mye av hverdagen din. Likevel er det faktisk slik at noen av oss virkelig ikke har tid (eller lyst) til å hoppe i treningstøyet 30 minutter hver dag.

Kanskje du må jobbe overtid, passe barn eller er invitert bort? Slike ting kan ofte føre til at treningen må droppes.

Det er imidlertid ingen grunn til å fortvile. Du kan nemlig holde helsen like god ved å gjøre noen små enkle grep i hverdagen, som ikke innebærer at du må dra på et treningssenter eller løpe i marka.

Det å sykle eller gå til jobben er for eksempel et supert alternativ, dersom du ikke har tid/lyst til å trene. Eventuelt kan du gå en kveldstur med en venn. Legg inn noen kjappe intervaller for å få opp pulsen – så er du godt på vei (tips til hvordan du kan gå deg til en smalere midje finner du her!).

Det finnes også en rekke gode treningsprogram du kan gjøre i ditt eget hjem. Ina Garthe har for eksempel utarbeidet et program du kan lese mer om her!

Er du ute i parken eller hagen med barna, så ta deg tid til å leke. Hopp tau, klatre i trær, hold stafetter – all bevegelse er bedre enn ingen bevegelse.

Det samme gjelder for husarbeid. Støvsuging kan faktisk gi deg sterkere magemuskler hvis det gjøres riktig, og det å henge opp klesvask kan være supert for rumpa hvis du legger inn noen knebøy og utfall underveis.

Eventuelt kan du gå til innkjøp av et par ankelvekter. Fest dem rundt anklene, og du vil få gratis trening for ben og rumpe når du beveger deg rundt, enten du løper etter barna i huset, skal i butikken, eller går til jobben.

Finn inspirasjon i hverdagsaktivitetene du gjør. Her er det flust av uante treningsmuligheter!

LES OGSÅ: Trening for kontorrotta

Har du tips til treningssaker som kan være interessante for KK.no, eller spørsmål du lurer på - send mail til ab@kk.no, med emne: Tips fra leser.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer