HUSK: Barn bør få dobbel dose med fysisk aktivitet, og bør være aktive i minst 60 minutter hver dag.  Foto: Colourbox.com
HUSK: Barn bør få dobbel dose med fysisk aktivitet, og bør være aktive i minst 60 minutter hver dag. Foto: Colourbox.comVis mer

30 Minutter Trening

30 minutter trening på 1-2-3

Du kan faktisk få det unnagjort på 13 minutter.

Vi vet at helsemyndighetene anbefaler 30 minutter med fysisk aktivitet av moderat karakter hver dag. Men mange lager all slags unnskyldninger allerede
før de har begynt.

Men det er ikke slik at du må trene en halvtime for å få bedre helse.

Nederst i artikkelen får du tips til hvordan du kan være fysisk aktiv.

Så mye må du trene for å gå ned i vekt

Summen som er avgjørende

- Det er summen av aktiviteten som er avgjørende, og i løpet av en uke er det flere modeller man kan bruke for å oppnå gjennomsnittelig 30 minutter daglig fysisk aktivitet av moderat karakter, sier konstituert avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet.

Hun innrømmer imidlertid at helsemyndighetene kunne nok vært flinkere til å forklare hvordan man kan få det til i hverdagen. Her er hennes tips:

- For eksempel vil man nå anbefalingene ved å gå 30 minutter mandag, 30 minutter onsdag, 30 minutter fredag, og en time både lørdag og søndag. 30 minutter kan høres mye ut, men aktiviteten kan også deles opp i løpet av dagen. Det er et veldig viktig budskap. Anbefalingene inkluderer både trening som aerobics eller en skitur og samlet hverdagsaktivitet, rask gange til buss eller barnehage teller også, sier Øien.

Helseguide til late

Forebygger en rekke sykdommer

Den gode nyheten er at mengden som skal til for å oppnå en helsegevinst ser ikke ut til å ha noen nedre grense. Helsedirektoratet hevder dermed at all aktivitet er bedre enn ingen.

- Imidlertid er anbefalingene basert på at det er en klar og sterk sammenheng mellom regelmessig fysisk aktivitet og god helse, står det på nettsidene.

Og lurer du på hva god helse er, kan vi nevne følgende: Regelmessig fysisk aktivitet er kjent for å forebygge hjerte- og karsykdom, diabetes type 2, høyt blodtrykk og enkelte typer kreft. Trening fremmer også kognitive funksjoner.

Dessuten er personer som er mer fysisk aktive mindre syke enn dem som er inaktive.

Derfor er trening livsviktig

- Vi vet at fysisk aktivitet av moderat karakter som tilsvarer 30 minutter daglig eller 3,5 timer i løpet av en uke vil gi betydelig helsegevinst. En økning i aktivitetsnivået i form av økt intensitet eller varighet vil gi større helsegevinst, ifølge Helsedirektoratet.no.

Unngå å bli vinterfeit

Tips for fysisk aktivitet

Hvis du ikke kommer på noe som gjør at du kan være fysisk aktiv i løpet av en dag, har Helsedirektoratet disse rådene:

Om morgenen: Gå tur med hunden (eller lån naboens), hør på musikk - det inspirerer til bevegelse, gå med barna til barnehagen eller skolen, gå eller sykle til jobb og/eller møt opp på jobb fem minutter før, og ta deg en kort tur i området.

På jobben: Ta trappen istedenfor heisen, flytt korridorsnakket ut, gå en tur i lunsjen, gå en tur når du skal tenke kreativt og/eller gå eller sykle til møter utenfor jobben. Les også: Unnagjør treningen på jobb

Etter arbeidet: Gå en tur etter kveldsmaten eller ta en svingom med dem der hjemme.

Slik blir treningen en suksess

Andre tips: Gå til butikken eller shoppingsenteret, gå en rask kveldstur og ta en tur i skog eller mark når du har tid.

Les på DinSide Helse: Sats på smugmosjon

Hvis du ikke kan sette av 30 minutter til fysisk aktivitet kan du gjøre noe annet som tilsvarer 30 minutter rask gange, som å jogge (anstrengende) i 18 minutter eller løpe (meget anstrengende) i 13 minutter.

Barn bør få dobbel dose med fysisk aktivitet, og bør være aktive i minst 60 minutter hver dag.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: