URINLEKKASJER: Mange kvinner sliter med urinlekkasje. Heldigvis kan bekkenbunnsøvelser være løsningen på problemet.  Foto: Fotolia
URINLEKKASJER: Mange kvinner sliter med urinlekkasje. Heldigvis kan bekkenbunnsøvelser være løsningen på problemet. Foto: Fotolia
Urinlekkasjer

30 prosent av alle norske kvinner sliter med urinlekkasjer

Bekkenbunnsøvelser kan hjelpe deg få bukt med problemet.

KK.NO: Sliter du med urinlekkasjer? Det er faktisk veldig vanlig, men mange kvier seg for å snakke om det og tror de er alene om problemet. 

At få snakker om det er dumt, for det finnes behandling mot urinlekkasjer, og i svært mange tilfeller av den vanligste typen urinlekkasje - stressinkontinens - blir plagene helt borte ved hjelp av bekkenbunnsøvelser.

Treningen reduserer også risikoen for blant annet livmorfremfall og prolaps. 

- Styrketrening av bekkenbunnsmusklene er svært effektivt både på urininkontinens og underlisvsprolaps hos kvinner.

- For å få effekt må man gjøre øvelsene riktig (løfte inn og trekke sammen rundt åpingene i underlivet) og trene regelmessig over tid som med all annen stryktrening, sier Kari Bø, som er professor i treningsvitenskap og fysioterapi Norges Idrettshøgskole (NIH).

Hun har selv tidligere ledet et forskningsprosjekt der forskere ved Akershus universitetssykehus og Norges idrettshøgskole så på effekten av bekkenbunnstrening ved underlivsprolaps og inkontinens. 

- Studier har vist at mellom 60 til 80 prosent av kvinner i alle aldre kan bli helt bra av av urinlekkasje og at de som trener bekkenbunnen kan løfte et fremfall av indre organer ett stadium opp, sier hun. 

LES OGSÅ: Tisser du på deg om natten? 

Flere former for inkontinens

Ifølge Norsk Helseinformatikk er det rapportert om at 30 prosent av alle norske kvinner plages med urinlekkasjer i en eller annen form og grad. De to vanligste formene for inkontinens er anstrengelse- eller stressinkontinens, og blandingsinkontinens, som er en blanding av førstnevnte og urge-inkontinens- eller hastverklekkasje. 

- Det finnes ulike typer urinlekkasje og det er viktig med en enkel undersøkelse av blærefunksjonen før man starter behandling for å sikre en riktig og effektiv behandling, sier Yngvild Ytrehus, som er uroterapeut og daglig leder i NOFUS, Norsk forening for pasienter med urologiske sykdommer. 

Anstrengelseslekkasje (også kalt stressinkontinens) er når lukkemuskelen i urinrøret ikke klarer å holde tett ved økt buk-trykk, som ved hoste, nys eller fysisk aktivitet. Skyldes ofte en svekket bekkenbunnsmuskulatur. En god muskulatur i bekkenbunnen skal gi støtte til blære og urinrør slik at det ikke oppstår for stor bevegelse ved fysisk aktivitet.

Hastverkslekkasje (også kalt tranglekkasje, urge-inkontinens). Dette er lekkasje som oppstår I forbindelse med en plutselig uvanlig sterk trang til å tisse. De som har denne typen lekkasje må umiddelbart avslutte det de holder på med for å gå på toalettet. Noen kan rekke toalettet i tide, mens andre opplever at de lekker litt, eller at hele blæren tømmer seg før de når frem. 

VEKTSETT: Kjøp et vektsett for underlivet på apoteket eller på nett. Ved å bruke et slikt får du klar beskjed om du trener musklene riktig eller ikke. Foto: Produsenten
VEKTSETT: Kjøp et vektsett for underlivet på apoteket eller på nett. Ved å bruke et slikt får du klar beskjed om du trener musklene riktig eller ikke. Foto: Produsenten Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du tisse etter sex

Flere typer behandling

Hastverkslekkasje skyldes vanligvis ikke en dårlig funksjon av lukkemuskelen, slik som ved stressinkontinens, ifølge Ytrehus, men en ukontrollert sammentrekning av blæremuskulaturen. 

- Det kan noen ganger skyldes sykdom eller skade i nervesystemet, men oftest er det ikke lett å påvise en direkte årsak, forteller Ytrehus. 

Hastverkslekkasje kan behandles med elektrostimulering, blæretrening eller medikamenter.

- Ved blandingslekkasje må man vurdere hvilke symptomer som er mest fremtredende og starte med behandling der, sier Ytrehus. 

LES OGSÅ: Derfor får alkohol deg til å tisse mer

Feil kan gjøre vondt verre

Stressinkontinens kan altså svært effektivt behandles med bekkenbunnsøvelser, men hele 30 prosent gjør øvelsene feil, ifølge Bø ved NIH. 

- Det er bare én måte å trene bekkenbunnsmusklene på; trekke sammen rundt urinrør, skjede og endetarm og løfte opp og inn. Men man kan variere utgangsstillinger og type sammentrekning, holdetid og veksle mellom raske og langsomme sammentrekninger.

Her er det viktig at riktige muskler brukes, og ikke minst at du løfter opp og inn og ikke trykker ned. Gjør du sistnevnte risikerer du å svekke musklene istedenfor å styrke dem, ifølge Bø. 

- Du gjør det riktig om du klarer å stanse dryppingen på slutten av en vannlatning. 

Det er viktig at du trener bekkenbunnen som du trener alle andre muskler. Tren regelmessig og ikke forvent resultater med én gang. Anbefalingen er intens trening i tre måneder før du vurderer annen behandling, som kirurgi. 

Er du usikker på om du gjør det riktig er det hjelp å få av en fysioterapeut som spesialiserer seg innen kvinnehelse. 

HASTVERKSLEKKASJE: Må du alltid vite hvor nærmeste toalett er fordi du plutselig må veldig tisse? Det finnes heldigvis behandling. Foto: Scanpix
HASTVERKSLEKKASJE: Må du alltid vite hvor nærmeste toalett er fordi du plutselig må veldig tisse? Det finnes heldigvis behandling. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Derfor må du på do når du trener

Bør gjøres av alle

Det er vanskelig å undersøke i hvilken grad bekkenbunnstrening virker forebyggende, men Bø anbefaler alle å gjøre øvelsene, uansett om du plages av urinlekkasjer eller ikke. 

Undersøkelser blant gravide har vist at treningen har god forebyggende effekt.

- Gravide kvinner som ikke har urininkontinens og som trener bekkenbunnsmusklene under graviditeten har 30 prosent redusert risiko for å ha urinlekkasje 6 mnd etter fødsel. Altså en klar forebyggende effekt med trening under svangerskap.

- Kvinner som har urininkontinens 3 mnd etter fødsel har ca 40 prosent mindre risiko for urinlekkasje 12 måneder etter fødsel om de trener bekkenbunnsmusklene etter fødsel,og jo mer intenst programmet har vært, jo bedre er effekten. Det er mindre klart om trening blant alle kvinner (med eller uten lekkasje) etter fødsel har effekt, altså i et forebyggende perspektiv for alle etter fødsel

Har du spørsmål om urinlekkasjer, er NOFUS er en organisasjon for mennesker med alle typer urinveisplager. Deres opplysningstelefon er åpen fra mandag til onsdag fra 09.00 til 15.00. 

LES OGSÅ: Denne bør du bruke når du er på trening

Til forsiden