En treningskompis er det ultimate motivasjonstrikset. Foto: Image Source
En treningskompis er det ultimate motivasjonstrikset. Foto: Image Source Vis mer

Treningslyst

31 veier til treningslyst

Dette får deg i gang når du ikke klarer det selv.

Publisert
Det gjelder å finne ut hva som funker for deg, men her er mine tips, sier Leo Babauta, som driver bloggen om selvrealisering, Zen Habits.

Bloggen, som raskt klatret opp blant de aller heteste bloggene da den kom i 2007, har i dag over 13.000 bidragsytere og publiserer en artikkel om livsstil, helse og samliv hver eneste dag.

  • Finn treningsgnisten
  • Kom deg opp av sofaen
  • Slik blir du treningsavhengig

  • Dette motiverer meg, skriver Barbauta:

    1. Følelsen etterpå

    Jeg føler meg alltid fantastisk etter en treningsøkt. Det er som en rus og den motiverer meg til å trene neste gang, og neste gang.

    2. Meg-tid

    Hvor deilig er det ikke med litt tid for seg selv? Gjør deg-tiden til en prioritet like viktig som et møte på jobben.

    3. Kaloritelling

    Jo mer du trener, jo flere kalorier brenner du. Tell dem, det er et godt og gammelt motivasjonstriks.

    4. Moro

    Trening skal være morsomt å holde på med. Er det ikke det, da bør du vurdere å finne en annen aktivitet. Så lenge du er i bevegelse er det bra for deg, og jo mer du liker det du gjør - jo mer innsats legger du i det.

    5. Bli ny

    Se for deg en slankere og mer veltrent deg som strutter av sunnhet. La det bildet drive deg ut i kulda på en halvtimes joggetur to-tre ganger i uka.

    6. Ukeblader

    Gi deg selv små drypp i form av sporty lesestoff og info om trening og livsstil. Det motiverer deg til å holde det gående.

    7. Forsidemodeller

    Jada, de er sikkert manipulert i photoshop for å se perfekte ut, men av en eller annen grunn motivere de meg til å trene. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

    8. Blogger

    Jeg lar meg lett inspirere av andres motivasjon. Blogger om trening og livsstilsendringer er både lærerike og motiverende.

    9. Suksesshistorier

    Når andre har fått det til, det virker motiverende på meg. Snakk med erfarne folk og hør hvordan de kom dit de er i dag.

    10. Diskusjonsfora

    Bli med på den månedlige utfordringen på Zen Habits eller på et annet forum hvor medlemmene har samme mål. Sveip innom daglig, det hjelper å føle tilhørighet.

    11. Belønninger

    Dersom du trener i noen dager, belønn deg selv for det. En hel uke, eller måned, gi deg selv ytterligere en belønning. Særlig i begynnelsen er det superviktig.

    12. Yndlingsbuksa

    Å kunne iføre deg den gamle ynddlingsbuksen din eller passe inn i mer figurnære plagg eller andre typer antrekk er inspirerende. Trening er nøkkelen til å oppnå dette.

    13. Attraktivhet

    De resultatene vi kan se med det blotte øye er for mange de som motiverer oss mest. Jo mer du trener, jo flottere vil du både bli og føle deg.

    14. Adrenalinkick

    Jeg får et kick når jeg trener. Ri på dette kicket for å fullføre hele treningsøkten

    15. Utblåsning

    Når du er stresset og sliten etter en fæl dag på jobb er det fristende å sette seg ned foran tv’en. Men det virker mye mer nedstressende dersom du drar ut og raser fra deg litt først.

    16. Grubletid

    Når jeg trener tømmer jeg hodet helt og får tenkt i gjennom masse ting. Det er slik jeg ofte får gode ideer.

    17. En treningspartner

    Hvorfor ikke kombinere sosialt samvær med trening? Dette er det ulitmate motivasjonstipset.

    18. En treningstime

    Treningen kan neppe bli mer effektiv enn om den styres av en som virkelig kan det. Ta med deg en venn, og treneren hjelper dere med å yte deres aller beste.

    19. En personlig trener.

    Jeg synes dette er verdt pengene bare for motivasjonen alene. Prøv selv da vel, bare noen timer kan få deg i gang.

    20. En treningslogg

    Av en eller annen grunn er det motiverende å føre loggbok over treningen. Det er noe med å se det svart på hvitt.

    21. Før-bilder

    Det er lettere å se hvor langt du har kommet dersom du tar bilder underveis, for eksempel iført badetøy eller undertøy.

    22. Et marathon

    Dersom du melder deg på et løp eller lover at du skal stille på bedriftidrettslagets mesterskap i innefotball, da må du følge treningsopplegget.

    23. Feitefølelsen

    En ting er den dårlige samvittigheten, det andre er følelsen av å ese ut der du sitter fordi du egentlig skulle vært på trening.

    24. Familien min

    Det viktigste er tross alt helsen. Jeg tenker ofte på at jeg vil leve lenge og ha det godt sammen med familien min. Det motiverer meg.

    25. Vektnåla

    Det er kanskje ikke motiverende å veie seg hver morgen, men gjør det for eksempel en gang i uka.

    26. Måloppnåelse

    Uansett om målet er å miste noen centimeter rundt livet, nå en bestemt vekt, komme inn i yndlingsbuksa eller trene to ganger i uken, så føles det herlig å nå målet. Tenk delmål, så er det lettere å holde deg i gang.

    27. Full rapport

    Fortell folk om målet ditt og rapporter hvordan det går. Da går det nemlig så det griner.

    28. Helseartikler

    Heng denne eller andre artikler som motiverer deg opp på et sted der du lett kan se dem. Hva med å dekorere laptopen din med noen friske små lapper?

    29. Bøker

    Å lese bøker om f.eks. styrketrening, kosthold eller livsstilsendringer gir deg påfyll og holder deg motivert.

    30. Komplimenter

    Man høster som man sår.. Du kan regne med at komplimentene hagler når resultatene begynner å vise seg.

    31. En fest

    En fest eller en reunion kan motivere deg til å trene og leve sunt. Også kan du jo med god samvittighet kjøpe deg et skikkelig lakkert antrekk til festen.

    LES OGSÅ:
  • Her bør du trene
  • Tren på 10 minutter
  • Trening for tiltaksløse

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer