Gåtur

4-5 ganger i uken er det beste

- Du kan fint oppnå resultater ved å gå tur, forteller Ina Garthe.

GJØR GÅTUREN EFFEKTIV: Hvis du sørger for å gå ofte nok og i tillegg få opp pulsen ordentlig kan en gåtur være god trening.  Foto: Colourbox.com
GJØR GÅTUREN EFFEKTIV: Hvis du sørger for å gå ofte nok og i tillegg få opp pulsen ordentlig kan en gåtur være god trening. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er anbefalt at du skal øke pulsen slik at du blir sliten minimun én gang i løpet av dagen.

15 minutter med moderat trening kan faktisk forlenge livet ditt med tre år. For å få den anbefalte mengden med mosjon kan en gåtur være et ypperlig alternativ.

Men hva er status på en gåtur som trening?

For de beste resultatene anbefaler ekspertene å dele opp treningsøktene gjennom uken, slik at øktene blir litt kortere, men med høyere intensitet.

I en travel hverdag kan det imidlertid være lettere sagt enn gjort. Kan da flere gåturer i uken være et godt alternativ til trening på et treningssenter?

LES OGSÅ: Superøvelsen for strammere mage

Enkel løsning når tiden ikke strekker til

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe holdt i forrige uke nettmøte for dere lesere, og en av leserne stilte da et spørsmål relatert til nettopp gåturer som trening.

«- Er det god trening å ta seg en frisk gåtur på 30 min til 1 time? Da tenker jeg spesielt på i forhold til å løpe, gå på aerobic eller drive styrketrening», spør Eli.

Hun forteller at selv om det beste er å kombinere, kan det ofte være lettere å gå en liten tur i nærområdet når tiden ikke strekker til.

«- Hvor mange ganger i uken burde man eventuelt gå en tur for å se resultater på kroppen? Jeg har en normalvekt, men skulle gjerne gått ned omrking fem kilo», skriver hun.

LES OGSÅ: Treningen som holder hva den lover

Så ofte bør du gå for å se resultater

Ina Garthe har klinisk utdannelse innen spiseforstyrrelser og jobber på Olympiatoppen, samt på idrettshøgskolen innen feltene idrettsernæring, vektregulering, muskelvekst, triadeutøvere og spiseforstyrrelser.

- Gåturer er både sunt og effektivt. For å oppnå gode resultater ved å gå turer ville jeg prøvd å legge inn 4-5 turer hver uke, forteller Garthe.

Hvis du ikke syns at gåturen får svetten til å hagle, kan det hende at du får en litt annen opplevelse ved å gå kappgang. Da kan turen nemlig bli like effektiv som en joggetur.

Ved kappgang må kroppen jobbe ekstra hardt fordi kroppen instinktivt vil gå over i lett jogging når man går i et så raskt tempo.

Dette gjør at du trener musklene i beina, brystet, armene, skuldrene, ryggen og kjernemuskulaturen samtidig. Hvis du vil ha ytterligere motstand kan du gå i bakker eller øke motstandsgraden på tredemøllen.

For at du skal unngå skader er det viktig å bruke riktig teknikk. Gå inn her for å se hvordan du skal gå frem.

LES OGSÅ: Disse øvelsene bør kvinner kunne

Gå deg til en smalere midje

Når du har kommet godt inn i kappgangen kan du også inkludere noen enkle metoder for å trene magen i tillegg, for det er faktisk mulig å gå seg til en smalere midje.

  • Gå i bakker: Når du går i bakker kan du tredoble antall kalorier du forbrenner som gjør at magefettet forbrennes raskere. Legg opp 25 prosent av turen til oppoverbakker.

  • Intervaller: Få inn 10 minutter med intervaller i en 30 minutters gåtur og du kan doble kaloriforbrenningen. Ved bruk av staver kan du øke forbrenningen med ytterligere 20 prosent.

  • Fokuser på magen og hoftene: Ved å trekke magen inn mot ryggraden og få med hoftene når du går, kan du forbrenne opp til fem ganger så mye magefett.

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer