SHARON: Ikke hørt om det før? Frukten er en god kilde til kostfiber, og ser ut som en liten, oransje tomat. Smaken minner litt om plomme, og du kan spise den som den er, eller bruke den i en salat. Foto: seredan - Fotolia
SHARON: Ikke hørt om det før? Frukten er en god kilde til kostfiber, og ser ut som en liten, oransje tomat. Smaken minner litt om plomme, og du kan spise den som den er, eller bruke den i en salat. Foto: seredan - Fotolia Vis mer

De Sunneste Fruktene

4 knallsunne frukter du bør spise mer av

Gode kilder til vitamin C, kostfiber, sunt fett og antioksidanter.

Sommeren er snart her, og hva er vel ikke bedre da enn frukt? Det er imidlertid ikke bare jordbær som bør få plass på fruktfatet.

Det finnes nemlig flere andre frukter som kan by på en rekke sunne næringsstoffer - blant annet kiwi, sharon, granateple og avokado (ja, for det er faktisk en frukt).

LES OGSÅ: Er du allergisk uten å vite det?

Dekker dagsbehovet for vitamin C

- Ifølge matvaretabellen er kiwi en av de mer vanlige fruktene med mest C-vitamin, forteller Camilla Andersen, ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for Frukt og Grønt.

- Faktisk er det slik at en kiwi om dagen dekker hele behovet ditt for vitamin C.

Hun forklarer at et anbefalt inntak av C-vitamin for voksne er 75 milligram per dag, og at én kiwi i gjennomsnitt veier 75 gram og inneholder 105 milligram per 100 gram.

KIWI: Bare én kiwi dekker behovet ditt for vitamin C, og det er faktisk ikke så dumt å spise skallet mens du er i gang.  Foto: dk / Alamy/All Over Press
KIWI: Bare én kiwi dekker behovet ditt for vitamin C, og det er faktisk ikke så dumt å spise skallet mens du er i gang. Foto: dk / Alamy/All Over Press Vis mer

I tillegg inneholder kiwi en del jern, og hvis du vil - ja, så kan du gjerne spise skallet også. Ikke bare er det helt ufarlig, men som KK.no har skrevet tidligere kan skallet inneholde mer antioksidanter enn selve frukten.

Bruk kiwi i salat, til grillmaten eller i smoothie - som også er et godt alternativ hvis du ikke er så fristet til å spise skallet.

En annen frukt du bør se etter i fruktavdelingen er sharon.

- Hvis en ser bort fra tørket frukt - hvor aprikos kommer best ut på listen over fiberinnhold, så er sharon en frukt som har mer fiber enn mange andre friske frukter, forteller Andersen.

Ikke hørt om den før? Frukten ser ut som en liten, oransje tomat, og kommer opprinnelig fra Israel (Kilde: Bama.no). Smaken minner litt om plomme, og du kan spise den som den er, eller bruke den i en salat.

LES OGSÅ: Nå er det ekstra viktig å leve sunt

Gi plass til granateple og avokado

Når det gjelder antioksidanter, bør du velge granateple.

- Når det gjelder antioksidanter - som er stoffer som beskytter kroppen mot oksidativt stress, har professor Rune Blomhoff forsket mye på dette, og laget en liste over de mest antioksidantrike matvarene, sier Andersen.

- Her kommer granateple høyt på listen blant frukter, forteller hun.

Hun understreker imidlertid at det foreløpig ikke finnes nok dokumentasjon på de positive helseeffektene av antioksidantet til at det kan gis noen konkrete anbefalinger her.

- Granateple er likevel en spennende frukt som vi gjerne kunne bruke mer. For eksempel i salat eller sammen med cottage cheese, forteller hun.

I tillegg kan ernæringsfysiologen fortelle at du bør du gi plass til avokado - for ja, den grønne gobiten er faktisk klassifisert som en frukt.

AVOKADO: Du har kanskje ikke tenkt at dette er en frukt, men det er det altså - og en riktig så sunn frukt! Bruk den i salater, smoothies eller på brødskivene.  Foto: kostrez - Fotolia
AVOKADO: Du har kanskje ikke tenkt at dette er en frukt, men det er det altså - og en riktig så sunn frukt! Bruk den i salater, smoothies eller på brødskivene. Foto: kostrez - Fotolia Vis mer

- Avokado er jo også en frukt som skiller seg ut ved å bidra med sunt fett, så den er absolutt verdt å fremheve. Avokado er vel anvendte kalorier!

Tidligere studier har i tillegg visst at frukten har en positiv effekt på hjertehelsen, og at du helst bør spise avokado hver dag! Bruk den i salaten, til guacomole eller i smoothie.

LES OGSÅ: Her kan det skjule seg mye bakterier

Det beste er å kombinere dem

Selv om en kan velge ut frukter som inneholder mer vitaminer eller kostfiber enn andre, så er det imidlertid kombinasjonen av dem som er det viktigste.

De inneholder kanskje mye vitamin C eller kostfiber, men de fungerer best sammen!

- De ulike stoffene - vi kjenner ikke alle en gang, virker best sammen, noe som støtter opp om å spise variert og velge blant alle fargene for å få i seg et bredest mulig spekter av alle de helsefremmende stoffene, sier Andersen.

- Vi bør se på frukt som en hel gruppe, snarere enn å plukke ut noen få.

Og hvis du syns det er vanskelig å vite hva du skal velge, så bit deg merket i rådet om å velge basert på farger - og det gjelder også for grønnsaker.

Lege og kostholdsekspert, Berit Nordstrand, har tidligere anbefalt å tenke på regnbuen når du skal handle grønnsaker i butikken - gjerne to eller tre forskjellige farger, og helst noe grønt og lilla hver gang.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er republisert til nytte for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: