<strong>ENERGIDRIKK:</strong> Det finnes mange varianter å velge mellom. Dette bør du vite om dem. Foto: NTB scanpix
ENERGIDRIKK: Det finnes mange varianter å velge mellom. Dette bør du vite om dem. Foto: NTB scanpix Vis mer

Hvor Farlig Er Energidrikker

4 ting du bør vite om energidrikker

Hvor mye kan du egentlig få i deg?

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Er du litt tung i topplokket kan det hende at det frister å hive innpå en av de mange variantene av energidrikker som finnes i butikken.

I 2009 ble det lov å selge energidrikker i Norge, og siden den gang har drikken, som ofte består av sukker og koffein, blitt svært populær. 

Her er fire ting du bør vite om energidrikker.

<strong>OBS:</strong> Vær obs på at energidrikken kan «lure» deg til å tro du er mindre full. Foto: Scanpix
OBS: Vær obs på at energidrikken kan «lure» deg til å tro du er mindre full. Foto: Scanpix Vis mer

1. Bør ikke blandes med alkohol

Det har blitt ganske vanlig å bruke energidrikker som Red Bull eller Battery som blandevann i drinker.

Men du bør være forsiktig når du blander alkohol med energidrikker.

En studie, tidligere omtalt på Forskning.no, viser nemlig en potensielt skummel effekt av denne drink-kombinasjonen. Å blande energidrikker og alkohol kan nemlig se ut til å gjøre at vi drikker enda mer.

Forsøkspersonene i studien fikk utdelt alkoholholdige drinker med og uten energidrikke. Så gikk de gjennom en undersøkelse for å måle hvor lyst de hadde til å fortsette å drikke alkohol.

De som fikk drinker med energidrikk, var mer interesserte i å fortsette drikkingen.

LES OGSÅ: Energidrikk du lager helt selv

2. Kan skade hjertet

Tidligere har KK.no skrevet at energidrikker kan skade hjertet.

Energidrikker har ikke noen skadelig effekt for voksne hvis de holder seg innenfor det daglige anbefalte inntaket av koffein, som er 400 milligram om dagen, har Marta Axelstad Petersen, som er forsker ved Danmarks Tekniske Universitet, sagt til Videnskab.dk.

Dette tilsvarer omtrent fem bokser (på 250 milliliter) energidrikk, eller fire store kopper kaffe.

Det skal altså drikkes ganske store mengder før det har skadelig effekt. Likevel kan enkelte mennesker rammes ekstra hardt av å drikke energidrikker.

ANSES - etaten som er ansvarlig for regulering og overvåkning av mat i Frankrike så nærmere på risikoen ved energidrikker. De oppdaget at omtrent 1 av 1000 er genetisk sammensatt slik at de har en høyere risiko for hjertestans ved inntak av energidrikker.

Axelstad Petersen har tidligere sagt at personer som er genetisk disponert for hjerteproblemer kan ha en økt risiko for hjertestopp ved inntak av energidrikker. Og at problemene veldig ofte er udiagnostisert.

Altså er sannsynligheten stor for at du ikke engang er klar over om du er i denne risikogruppen.

LES OGSÅ: Energidrikker endrer hjerterytmen

3. Kaffe er bedre for energi

<strong>ESPRESSO GIR MEST:</strong> En kopp kaffe eller espresso gir deg som regel mer energi gjennom koffein enn energidrikker. Foto: Scanpix
ESPRESSO GIR MEST: En kopp kaffe eller espresso gir deg som regel mer energi gjennom koffein enn energidrikker. Foto: Scanpix Vis mer

Både kaffe, energidrikker og colaflasken er kjent for å kunne gjøre deg kvikkere og mer våken - blant annet på grunn av innholdet av koffein.

Men hva er det som er mest effektivt å velge, når trøttheten og slappheten kommer snikende?

Svaret på det har sjefskonsulent John Christian Larsen fra DTU Fødevareinstituttet i Danmark tidligere gitt nettsiden Forskning.no.

– Når vi snakker om å få energi i den forbindelsen, betyr det antagelig at vi snakker mengder av koffein. Hvis man drikker samme mengde av alle tre drikker, får man mest fra kaffe, men energidrikker som Red Bull inneholder også mye koffein, har Larsen fortalt nettsiden.

Her får du det koffeininnholdet:

• En liter sterk kaffe inneholder opp mot 1000 milligram koffein. 
• En liter espresso inneholder 3000 milligram koffein.
• En liter energidrikk inneholder 320 milligram koffein.
• En liter cola inneholder litt mindre enn 100 milligram koffein.

Koffeinet i drikken virker stimulerende. Faktisk i den grad at du kan bli avhengig. Abstinenssymptomene gir seg gjerne utslag i form av hodepine og trøtthet.

LES OGSÅ: Kaffe gir deg mest energi

<strong>MYE SUKKER:</strong> Et høyt sukkerinntak øker risikoen for en rekke sykdommer, blant annet diabetes og hjertesykdommer.  Foto: bit24 - Fotolia
MYE SUKKER: Et høyt sukkerinntak øker risikoen for en rekke sykdommer, blant annet diabetes og hjertesykdommer. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

4. Ofte proppfulle av sukker

Flere energidrikker inneholder også en del tilsatt sukker. Forsking har også vist at sports- og energidrikker kan skade tennene dine.

For å unngå de verste sukkersynderne er det viktig å følge med på innholdsfortegnelsen.

Den viser som oftest den totale sukkermengden av både naturlig og tilsatt sukker.

Har den mindre enn 5 gram per 100 gram er innholder relativt lavt.

Hvis inneholdet er mer enn 15 gram per 100 gram derimot, er innholdet høyt og det er bedre å droppe det

Ifølge Matvaretabellen har energidrikk med taurin, koffein og B-vitamin 12,1 gram tilsatt sukker per 100 gram.

Innholdet karbohydrat (sukker) per 100 ml:

  • Burn 13,9 gram
  • Red Bull 11 gram
  • Battery 11,5 gram
  • Urge Intense Triple Rush 13,5 gram
  • Til sammenligning har Coca Cola 10,7 gram per 100 gram.

Kilde Wikipedia.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer