Hva Inneholder Tomater

4 ting du bør vite om tomater

Vet du hvilke som er aller sunnest?

NAM: Tomater inneholder en kraftig antioksidant som har flere superfordeler. Foto: Scanpix
NAM: Tomater inneholder en kraftig antioksidant som har flere superfordeler. Foto: Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Tomat er en herlig frukt (jepp det er faktisk ikke en grønnsak) som er lekker i hverdagsretter som salater, taco eller på brødskiven.

Vi er så glade i tomater at du i butikken nå finner et stort utvalg i farger og størrelser - fra de kjempestore og røde til de bittesmå og gule.

Det er godt vi liker dem, for de har nemlig en rekke superegenskaper. Her kommer fire ting du kanskje ikke viste om tomater:

VARM: Tomatene er sunnere når de er varmet opp. Foto: Scanpix
VARM: Tomatene er sunnere når de er varmet opp. Foto: Scanpix Vis mer

1. Tomat er sunnere varmet opp

Hovedårsaken til at tomaten er så helsevennlig er det høye innholdet av lykopen, som er en kraftig antioksidant.

Lykopen har tidligere vist seg å være en av de kraftigste krigerne mot frie radikaler - en destruktiv gruppe atomer som kan skade celler og DNA, og som på den måten kan virke forebyggende mot flere sykdommer.

Og som om ikke det var nok:

Denne antioksidanten blir bare kraftigere om du koker eller steker tomaten. Oppvarming er altså bare positivt når det gjelder tomater.

En hjemmelaget tomatsuppe eller pastasaus er derfor gull!

LES OGSÅ: Derfor bør du varme opp tomaten

2. Sterkt røde tomater inneholder mest antioksidanter

Det er også lykopen som gir rødfargen til tomantene.

– Tomaten får den julerøde fargen sin fra karotenoidet lykopen. Jo dypere rødfarge tomaten har, desto mer lykopen inneholder den, har Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog og kostholdsrådgiver i Bama tidligere sagt til KK.no

Lykopen kan også forebygge andre typer kreft, samt hemme kolesterolproduksjonen og fremme nedbrytningen av det uheldige LDL-kolesterolet.

Man finner også lykopen i andre røde grønnsaker. Rød paprika, rødbeter, reddik, rabarbra er også derfor også supre kilder til antioksidanten.

Obs! Jordbær, bringebær, røde epler og moreller inneholder faktisk ikke lykopen, men får rødfargen sin fra antocyanin - men de er sunne, de også.

LES OGSÅ: Velg frukt og grønt med sterke farger

4 ting du bør vite om tomater

3. Overmodne røde tomater har mer lykopen enn ferske

Det sies at frukt og grønnsaker med sterke farger inneholder mer antioksidanter enn de med lyse farger. Dette gjelder også for tomater.

- Det er ulikt næringsinnhold i tomatene alt etter sort, hvor de er dyrket, når på året de er dyrket, hvor mye sol de har fått, og hvor ferske de er når du spiser dem.

- For eksempel er det mer lykopen i en overmoden, nesten gammel, tomat enn i en nyplukket en. Så ikke kast de tomatene som er blitt litt rynkete i skinnet, bruk dem i tomatsuppen eller sausen, anbefaler Arsky.

4. Gule tomater har minst vitamin C

C-vitamin er et viktig vitamin for oss, da det styrker immunforsvaret og bindevevet, samt hjelper kroppen å regulere jernopptak og fettforbrenning - og som kvinne bør du faktisk  få i deg hele 75 milligram hver dag.

Innholdet av vitamin C kan også variere veldig i de ulike typene tomater

Ifølge amerikanske tall har grønne tomater over 20 milligram per 100 gram, mens gule kun har 9 milligram per 100 gram.

Og norske tall viser at den røde inneholder cirka 17 milligram per 100 gram.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer