Spise For Mye

4 tips for å unngå overspising

- Det er viktig å trene på å lage passelige mengder mat , sier eksperten.

SPISE FOR MYE: Mange synes det er vanskelig å begrense matinntaket. Og særlig middag er det måltidet der vi oftest overspiser. Sjekk hvordan du kan unngå dette i saken nedenfor! Foto: olly - Fotolia
SPISE FOR MYE: Mange synes det er vanskelig å begrense matinntaket. Og særlig middag er det måltidet der vi oftest overspiser. Sjekk hvordan du kan unngå dette i saken nedenfor! Foto: olly - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Er du en av dem som synes det er fryktelig vanskelig å avslutte et smakfullt måltid, og ender derfor ofte opp med å spise langt mer enn du ønsker og trenger?

Det å spise en porsjon ekstra er selvsagt lov, men blir det til en vane som gjentar seg gang etter gang kan dette fort ha en uheldig effekt på vekta.

I tillegg er det jo ganske ubehagelig å bli stappmett. 

LES OGSÅ: 3 middager som øker forbrenningen

Planlegg måltidene dine i forkant

Ekstra god mat på bordet kan gjøre det vanskelig å begrense seg. Derfor er det ifølge Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, lurt å bestemme seg for hvor mye du skal spise før du setter deg til bords.

- Det første du bør gjøre er å trene på å lage passelige mengder mat – og det spesielt når det gjelder tilbehør som for eksempel ris og pasta.

- Mange har for vane å slenge hele pakken med pasta i gryta, da det er så billig. Da er det fort gjort å ende opp med å spise langt mer enn kroppen egentlig trenger.  

Videre forteller hun at vi også har lett for å lage altfor mye mat når det står noe godt på menyen.

- Et godt eksempel er hjemmelaget pizza – her lager mange hele langpannen i stedet for å lage en passe porsjonspizza. Lager man en passelig mengde mat, gidder man sjeldent å lage mer etter man har spist, sier hun.

PLANLEGG MÅLTIDET: Dersom du er en av dem som alltid spiser mer enn du trenger kan det være en god idé å planlegge hvor mye du skal spise i forkant av måltidet.  Foto: Kzenon - Fotolia
PLANLEGG MÅLTIDET: Dersom du er en av dem som alltid spiser mer enn du trenger kan det være en god idé å planlegge hvor mye du skal spise i forkant av måltidet. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hvor stor er egentlig en porsjon?

Føler ikke metthet med en gang

Therese F. Mathisen, som er ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, forteller at det også er viktig å ta seg god tid når man spiser.

- Det er viktig å være klar over at det tar cirka 20 minutter fra man starter måltidet til hjernen registrerer energiinntaket og sender ut metthetssignaler.

- Det er en grunn til at arbeidsplasser er pålagt å gi minst 20 minutter spisepause til sine ansatte. Det er så alle skal finne matro og rekke å spise uten å måtte kaste i seg maten – men også rent fysiologisk fordi vi trenger denne tiden for å spise mer «bevisst».

Hun mener også at det er viktig å unngå å spise mens du er på farta, jobber eller ser på tv.

- Da registrerer du ikke så lett at du spiser og du føler deg mindre tilfreds. Mitt beste tips er å finne matro med fullt fokus på måltidet - tygg rolig og ikke sluk maten, sier hun.

RYDD VEKK MATEN: Et godt tips kan være å rydde vekk maten med en gang du er ferdig å spise. Da unngår du småspising ut over ettermiddagen.  Foto: highwaystarz - Fotolia
RYDD VEKK MATEN: Et godt tips kan være å rydde vekk maten med en gang du er ferdig å spise. Da unngår du småspising ut over ettermiddagen. Foto: highwaystarz - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor får du vondt i magen etter å ha spist for mye

Ikke la maten stå på bordet

En annen ting som kan være lurt å gjøre dersom du er en av dem som alltid ender opp med å spise for mye, er ifølge Sundfør å forsyne deg på kjøkkenet.

- Hvis du stadig blir sittende ved middagsbordet å småspise anbefaler jeg deg å la gryter og slikt bli stående på komfyren - ikke sett dem på spisebordet. Da må du gå ut på kjøkkenet for å forsyne deg, og det blir dermed en mer bevisst handling.

Videre forteller hun at du heller ikke bør la maten stå fremme etter du er ferdig å spise.

- Rydd maten vekk med en gang og unngå å småspise av den mens du gjør dette - mange liker å rydde alene nettopp fordi det gir dem sjansen til å spise litt ekstra på kjøkkenet. Unngå dette, sier hun.

Oppsummert - gode tips for å unngå overspising
1. Lag passe mengder mat. Er du én person, så lag mat til én - ikke fire. 

2. Forsyn deg med en forhåndsbestemt mengde mat. 

3. Bruk god tid på å spise og vent 10-20 minutter før du forsyner deg igjen.

4. Forsyn deg på kjøkkenet, og hold gryntene unna spisebordet. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer