SPISE FOR MYE: Mange synes det er vanskelig å begrense matinntaket. Og særlig middag er det måltidet der vi oftest overspiser. Sjekk hvordan du kan unngå dette i saken nedenfor! Foto: olly - Fotolia
SPISE FOR MYE: Mange synes det er vanskelig å begrense matinntaket. Og særlig middag er det måltidet der vi oftest overspiser. Sjekk hvordan du kan unngå dette i saken nedenfor! Foto: olly - Fotolia Vis mer

Spise For Mye

4 tips for å unngå overspising

- Det er viktig å trene på å lage passelige mengder mat , sier eksperten.

KK.NO: Er du en av dem som synes det er fryktelig vanskelig å avslutte et smakfullt måltid, og ender derfor ofte opp med å spise langt mer enn du ønsker og trenger?

Det å spise en porsjon ekstra er selvsagt lov, men blir det til en vane som gjentar seg gang etter gang kan dette fort ha en uheldig effekt på vekta.

I tillegg er det jo ganske ubehagelig å bli stappmett. 

LES OGSÅ: 3 middager som øker forbrenningen

Planlegg måltidene dine i forkant

Ekstra god mat på bordet kan gjøre det vanskelig å begrense seg. Derfor er det ifølge Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, lurt å bestemme seg for hvor mye du skal spise før du setter deg til bords.

- Det første du bør gjøre er å trene på å lage passelige mengder mat – og det spesielt når det gjelder tilbehør som for eksempel ris og pasta.

- Mange har for vane å slenge hele pakken med pasta i gryta, da det er så billig. Da er det fort gjort å ende opp med å spise langt mer enn kroppen egentlig trenger.  

Videre forteller hun at vi også har lett for å lage altfor mye mat når det står noe godt på menyen.

- Et godt eksempel er hjemmelaget pizza – her lager mange hele langpannen i stedet for å lage en passe porsjonspizza. Lager man en passelig mengde mat, gidder man sjeldent å lage mer etter man har spist, sier hun.

PLANLEGG MÅLTIDET: Dersom du er en av dem som alltid spiser mer enn du trenger kan det være en god idé å planlegge hvor mye du skal spise i forkant av måltidet.  Foto: Kzenon - Fotolia
PLANLEGG MÅLTIDET: Dersom du er en av dem som alltid spiser mer enn du trenger kan det være en god idé å planlegge hvor mye du skal spise i forkant av måltidet. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hvor stor er egentlig en porsjon?

Føler ikke metthet med en gang

Therese F. Mathisen, som er ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, forteller at det også er viktig å ta seg god tid når man spiser.

- Det er viktig å være klar over at det tar cirka 20 minutter fra man starter måltidet til hjernen registrerer energiinntaket og sender ut metthetssignaler.

- Det er en grunn til at arbeidsplasser er pålagt å gi minst 20 minutter spisepause til sine ansatte. Det er så alle skal finne matro og rekke å spise uten å måtte kaste i seg maten – men også rent fysiologisk fordi vi trenger denne tiden for å spise mer «bevisst».

Hun mener også at det er viktig å unngå å spise mens du er på farta, jobber eller ser på tv.

- Da registrerer du ikke så lett at du spiser og du føler deg mindre tilfreds. Mitt beste tips er å finne matro med fullt fokus på måltidet - tygg rolig og ikke sluk maten, sier hun.

RYDD VEKK MATEN: Et godt tips kan være å rydde vekk maten med en gang du er ferdig å spise. Da unngår du småspising ut over ettermiddagen.  Foto: highwaystarz - Fotolia
RYDD VEKK MATEN: Et godt tips kan være å rydde vekk maten med en gang du er ferdig å spise. Da unngår du småspising ut over ettermiddagen. Foto: highwaystarz - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor får du vondt i magen etter å ha spist for mye

Ikke la maten stå på bordet

En annen ting som kan være lurt å gjøre dersom du er en av dem som alltid ender opp med å spise for mye, er ifølge Sundfør å forsyne deg på kjøkkenet.

- Hvis du stadig blir sittende ved middagsbordet å småspise anbefaler jeg deg å la gryter og slikt bli stående på komfyren - ikke sett dem på spisebordet. Da må du gå ut på kjøkkenet for å forsyne deg, og det blir dermed en mer bevisst handling.

Videre forteller hun at du heller ikke bør la maten stå fremme etter du er ferdig å spise.

- Rydd maten vekk med en gang og unngå å småspise av den mens du gjør dette - mange liker å rydde alene nettopp fordi det gir dem sjansen til å spise litt ekstra på kjøkkenet. Unngå dette, sier hun.

Oppsummert - gode tips for å unngå overspising
1. Lag passe mengder mat. Er du én person, så lag mat til én - ikke fire. 

2. Forsyn deg med en forhåndsbestemt mengde mat. 

3. Bruk god tid på å spise og vent 10-20 minutter før du forsyner deg igjen.

4. Forsyn deg på kjøkkenet, og hold gryntene unna spisebordet. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: