DEPRIMERT? Ikke ligg i sengen! Tips mot vinterdepresjon finner du nederst i saken. Foto: All Over Press
DEPRIMERT? Ikke ligg i sengen! Tips mot vinterdepresjon finner du nederst i saken. Foto: All Over Press
Vinter

400.000 nordmenn lider av depresjoner

Hele 80 prosent av disse er kvinner.

Mens noen opplever snø, kulde og mørket som det største problemet med vinteren, er det andre som har større problemer.

Ifølge Lommelegen.no rammes så mange som fem til ti prosent av befolkningen av vinterdepresjon i større eller mindre grad.

Dette vil si at hele 400 000 nordmenn sliter med en form for depersjon om vinteren.

En av ti går inn i alvorlig depresjon og trenger hjelp med å takle hverdagen.

Vindje Hansen, professor ved Universitetet i Tromsø, mener depresjon er en kvinnesykdom. Han har tipsene for deg som føler deg litt ekstra slapp i de kalde, mørke tidene.

LES OGSÅ: Drikk et glass melk etter måltidet

SYMPTOMER: Mangel på energi, økt matlyst og vektøkning, redusert sexlyst, dårlig humør, lite sosial aktivitet, tretthet og lav selvfølelse er noen av symptomene på vinterdepresjon. Foto: Thinkstock.com
SYMPTOMER: Mangel på energi, økt matlyst og vektøkning, redusert sexlyst, dårlig humør, lite sosial aktivitet, tretthet og lav selvfølelse er noen av symptomene på vinterdepresjon. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Dette er vanlige symptomer

Mangel på energi, økt matlyst og vektøkning, redusert sexlyst, dårlig humør, lite sosial aktivitet, tretthet og lav selvfølelse er noen av symptomene på vinterdepresjon.

De vanligste symptomene er imidlertid utmattelse og tretthet. Dette skyldes at mørketiden gjør at døgnet oppleves kortere. Du legger deg når det er mørkt og du våkner når det er mørkt. Og når det først er lyst, er du på jobb.

Uansett hvor mye søvn du får, blir du aldri uthvilt. Mørket forvirrer sansene dine og forståelsen av tid. Dette kan gå utover flere ting i hverdagen.

LES OGSÅ: Kvinner misliker mørketiden mest

(Artikkelen fortsetter under bildet)






DEPRIMERT? Orgasme utløser endorfiner. Derfor er sex medisin mot det meste! Foto: Thinkstock.com
DEPRIMERT? Orgasme utløser endorfiner. Derfor er sex medisin mot det meste! Foto: Thinkstock.com Vis mer
IKKE ENIG: Vidje Hansen mener vinterdepresjon er en sykdom vi har funnet opp selv. Foto: Jan Fredrik Frantzen, Forskning.no
IKKE ENIG: Vidje Hansen mener vinterdepresjon er en sykdom vi har funnet opp selv. Foto: Jan Fredrik Frantzen, Forskning.no Vis mer

Depresjon - spesielt vanlig hos kvinner


Selv om depresjoner oppstår både hos kvinner og menn, er kvinner lettere ofre for psykiske lidelser. Dette skyldes at kvinner produserer færre stresshormoner enn menn.

– De fleste psykiske plager er mer utbredt hos kvinner enn hos menn. Dette gjelder derimot ikke psykoser, alkohol, stoffmisbruk og voldelig adferd, forteller Vindje Hansen, som er professor ved Universitetet i Tromsø (UIT).

– Det er kompliserte årsaker, men noe skyldes testosteron og noe skyldes biopsykologiske forhold som henger sammen med overlevelse og forskjeller blant roller i millioner av år, forteller han til KK.

TEST: Blir du vinterdeprimert?

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Vidje Hansen mener likevel at «vinterdepresjon» er et oppskrytt uttrykk på en sykdom som ikke finnes.




– Hvis noen har tendens til å få litt dårligere humør på vinteren, så hjelper det å gå en tur mens det er lyst, trene ute, hygge seg med familie og venner eller ta seg et glass vin, mener han.

LES OGSÅ: Ut på tur? Her er klærne som takler sprengkulda!

Slik kan du unngå vinterdepresjon:

  • Ha frisk sex. Gjerne tidlig på dagen. Sex frigjør endorfiner og gir økt selvfølelse. Slipp deg løs uten å tenke på de to kiloene du la på deg forrige uke.

  • Spis middag tidligere og ta lunsjen utendørs. Da får du mer lys i ansiktet og opplever dagen som lenger.

  • Våkner du når det fortsatt er mørkt? Sett en timer på lampene, eller tenn en rekke stearinlys med en gang du våkner. Ha morgenkåpen og tøflene tilgjengelig ved sengekanten, så blir det samtidig lettere å stå opp.

  • Spis fisk, frukt, grønnsaker og bær. Julemiddager og annen fet mat kan gi økt depresjon fordi det forbindes med vinteren.

  • Ha det gøy mens du forbrenner kalorier. Se en komiserie mens du jogger på tredemølla eller ha putekrig med kjæresten.

  • Få tilskudd av energi fra riktige vitaminer og mineraler. Ginseng, rosenrot og fettsyrene fra omega 3 gir god effekt på milde depresjoner.

  • Solarium kan være nyttig i små doser om du ikke har tid eller mulighet til å ta deg en sydenferie.

  • Unngå sovepiller og innsovningstabletter selv om døgnet er i ubalanse.

  • Tenk positivt, se morsomme filmer og inviter venner hjem til filmkvelder med stearinlys og hygge.

  • Planlegg sommerferien. Bestill flybilletter og gled deg.

  • Søk hjelp om tilstanden blir alvorlig. En lege eller psykolog kan gi deg den hjelpen du trenger.

  • (Kilde: Dinside.no
    LES OGSÅ:
    Smådeppa? Dette gjør deg glad igjen!
    Til forsiden