FÅ HJELP: Ty til rask førstehjelp. Ubehandlet vil plagene vare i mange uker. Foto: Milena Boniek / PhotoAlto
FÅ HJELP: Ty til rask førstehjelp. Ubehandlet vil plagene vare i mange uker. Foto: Milena Boniek / PhotoAlto Vis mer

Skader

450 personer vrikker foten hver dag

Skaden gjelder ikke bare for idrettsutøvere. Det kan skje deg også!

Personer som spiller basketball, volleyball eller fotball er selvfølgelig ekstra utsatt, men det kan like gjerne skje i aerobicssalen eller på joggeturen. Faktum er at 25 prosent av alle idrettskader er ankelvrikk. Hver dag vrikker godt over 400 personer ankelen i Norge.

Du kjenner kanskje til det: Du trener, tråkker feil, ramler og kjenner med en gang at noe er galt. Akutt smerte. Ankelen eser ut, og du får problemer med å gå.

Når ankelen vrikkes kan man enten strekke eller revne leddbåndene. Og mest utsatt er båndene omkring ankelknoken og på utsiden av ankelen, ifølge Helsenett.no.

Disse smertene bør du ikke ignorere

Forhåpentligvis hørte du ikke et høyt smell nede ved ankelen da det skjedde, for det kan være tegn på avrevne leddbånd.

Akutt smerte

Du sitter altså der på gulvet og kjenner akutt smerte. Vanligvis klarer man å trå ned på ankelen like etter at den akutte smerten har gitt seg, selv om hevelsen oppstår nok så med en gang. Du vil se en puteformet hevelse foran ytre ankelknoke.

Men ikke trekk på smilebåndet selv om du klarer å gå like etter ankelvrikket, for etter noen timer vil hele ankelen bli hoven og vond å trå på, og neste dag er nok så vidt du klarer å trå ned på foten.

Er dette alvorlig?

Ankelvrikk kan også skje på fest: Unngå å tryne på festen

Rask førstehjelp!

Omtrent alle blir helt bra etter en ankelforstuing. Og jo bedre og raskere førstehjelp, og jo bedre etterbehandling, jo fortere vil du bli bra.

Ved førstehjelp er det RICE-prinsippet som gjelder: Rest (hvile), icing (nedkjøling), compression (kompresjon), og elevation (heving). Altså: Skadestedet trenger hvile de første dagene etter skaden har oppstått. Nedkjøling må til for at skadede blodårer trekker seg sammen. Bruk vann, knust is, kjølespray eller kuldepakninger. Nedkjøling gjentas når en kommer hjem og i 20 minutter hver 3.-4. time de første 48 timene, ifølge Norsk Helseinformatikk.

Trykkbandasje er en stor del av førstehjelpen. Den stanser blødningen ved å presse små skadede blodårer sammen. Trykkbandasjering med elastisk bind bør vare i minst 1-2 dager, og ellers når du går på benet den neste uken, ifølge Helsenett. Til slutt bør foten legges høyt på en krakk eller lignende. Blødningen blir på denne måten redusert.

Denne førstehjelpen bør du virkelig kunne

Følger du RICE-prinsippet er altså sjansen for å bli helt bra igjen stor. Men enkelte ganger vil leddbåndene gro dårlig sammen igjen. Da skal det mindre til før du vrikker ankelen igjen. Hvis det skjer oftere enn én gang i året kan du vurdere å operere og få sydd leddbåndene sammen igjen.

Noen ganger kan man få et lite brudd av ytre ankelknoke. Da vil du få ekstremt vondt fra første øyeblikk, og du vil ikke klare å trå på beinet i det hele tatt.

Les også: Slik blir treningen morsom igjen

Forebygge flere ankelvrikk

Når du så har kommet deg over ankelvrikket blir det neste å unngå at det skjer igjen. Da er det best å beskytte ankelen med uelastisk tape eller spesielle ankelbandasjer. Andre forebyggende tiltak er å trene styrke på yttersiden av leggen og balansetrening. Trening på balansebrett er et lurt tiltak.

Sørg også for mest mulig bevegelse i ankelen. Det kan du gjøre ved å sykle på en ergometersykkel med lite belastning eller ute på flatt underlag, rolig svømming, eller ved å sitte i en stol og rotere forsiktig på ankelen.

Dette kan også skade deg på treningen: Mp3-spilleren!

Når kan jeg trene igjen

Er du en sportsentusiast som har tråkket over, vil du raskt spørre deg selv når du kan begynne å trene igjen.

- Ubehandlet vil plagene vare i mange uker, ifølge Helsenett.no.

Men har du vært raskt ute med førstehjelp og du får hjelp av en fysioterapeut eller lignende, kan mange begynne løpetrening igjen etter bare en ukes tid. Driver du med kontaktidrett, som fotball, bør du vente 3-4 uker, med en beskyttet ankel de første månedene. Ved brudd må du vente 4-6 uker før du kan prøve å løpe igjen.

Hvis du tråkker over og har intense smerter fra første stund, ikke kan belaste ankelen og det kommer en rask og stor hevelse, bør du kontakte lege.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: