TE: Det å ta seg en rykende varm kopp te har flere helsegunstige fordeler enn det du kanskje trodde.  Foto: Es75 - Fotolia
TE: Det å ta seg en rykende varm kopp te har flere helsegunstige fordeler enn det du kanskje trodde. Foto: Es75 - Fotolia Vis mer

Te

5 gode grunner til å drikke te

Kan ha en positiv effekt på vekten og motvirke sykdom.

KK.NO: Er du en av dem som kun drikker te når de trenger å få varmen igjen etter en lang dag ute, eller når halsen verker og nesa renner som verst?

Ja, te kan både varme og lindre, men visste du at den varme drikken også har en rekke andre helsegunstige effekter?

Nedenfor får du 5 gode grunner til å drikker mer te:

LES OGSÅ: Varm drikke som er gull for helsa

1. Te gir bedre evne til å utføre problemløsning

En tidligere studie utført av forskere knyttet til matvareprodusent Unilever, viste at det å ta en te-pause i løpet av arbeidsdagen kan gi bedre humør, samtidig som det også forbedrer evne vår til å utføre kreativ problemløsning (les mer om studien her).

Studien, som ble utført i Nederland, involverte 150 personer – hvor 116 av dem var kvinner som beskrev seg selv som faste te-drikkere.

Resultatet av studien viste at de som drakk te hadde et sterkere ønske om å lykkes med oppgavene enn de som drakk vann, samtidig som de også hadde en raskere responstid når de møtte på vanskelige oppgaver.

TE-PAUSE: Det å ta seg en te-pause i løpet av arbeidsdagen kan gi bedre humør, samtidig som det også forbedrer evne vår til å utføre kreativ problemløsning. Foto: Production Perig - Fotolia
TE-PAUSE: Det å ta seg en te-pause i løpet av arbeidsdagen kan gi bedre humør, samtidig som det også forbedrer evne vår til å utføre kreativ problemløsning. Foto: Production Perig - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik påvirker kaffe kroppen

2. Te-drikkere har bedre helse enn andre

En annen studie, presentert av den franske forskeren og professoren Nicolas Danchin under the European Society of Cardiology i fjor, viste at de som drikker te hver dag, ser ut til å ha bedre helse enn andre. Blant annet mente de at te-drikkere lever lenger.

Studien ble utført med flere enn 130.000 franske kvinner og menn i mellom 18 og 95 år som testdeltagere. 

- Hvis du må velge mellom å drikke te og kaffe, så er det nok bedre å drikke te, sier professor og leder av studien Nicolas Danchin til forskningsnettstedet Science Daily.  

BEDRE HELSE: En studie viser at te-drikkere har bedre helse enn andre. Kanskje det er en god nok grunn til å bytte ut den faste kaffen med en varm kopp te?  Foto: laszlolorik - Fotolia
BEDRE HELSE: En studie viser at te-drikkere har bedre helse enn andre. Kanskje det er en god nok grunn til å bytte ut den faste kaffen med en varm kopp te? Foto: laszlolorik - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: 3 teer du bør drikke nå

3. Grønn te kan gi flatere mage

Du er kanskje skeptisk, men jo det stemmer! Flere studier har vist at katekinene, som er en type antioksidanter, i grønn te kan føre til vekttap. Kroppen blir stimulert til å brenne kalorier og redusere kroppsfett, spesielt på mageområdet.

En studie, som ble publisert i Journal of Nutrition i 2009, viste at en kontrollgruppe som drakk grønn te og fulgte et treningsprogram hadde større reduksjon på magefettområdet sammenlignet med den andre gruppen.

Det viste seg også at grønn te kan bremse opptaket av fett fra maten. Faktisk er det snakk om en reduksjon på opptil 30 prosent. Det hevdes at disse resultatene kom med studier på mus, men andre studier har vist at personer som drikker grønn te jevnlig legger på seg saktere enn andre.

GRØNN TE GIR VEKTTAP: Flere studier har vist at katekinene, som er en type antioksidanter, i grønn te kan føre til vekttap.  Foto: Liv Friis-larsen - Fotolia
GRØNN TE GIR VEKTTAP: Flere studier har vist at katekinene, som er en type antioksidanter, i grønn te kan føre til vekttap. Foto: Liv Friis-larsen - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hekta på koffein?

4. Beskytter deg mot hjertesykdom

Drikker du minst tre kopper te om dagen, kan dette være med å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, har en studie utført ved University of Western Australia i 2010 avdekket. 

Ifølge medforfatter av studien, Dr. Jonathan Hodgson, er det flavonoidene i teen som gir denne effekten, for de hjelper til å bryte ned fett i blodårene.

Det beste er å velge grønn te, for grønn te inneholder flere andre antioksidanter i tillegg.

LES OGSÅ: Dette skjer med hjernen når du er deprimert

5. Te er bra for hjernen

Annen forskning, utført av blant annet professor Yun Bai fra the Third Military Medical University i Kina, har også vist at grønn te har en positiv innvirkning på hukommelse og læreevne.

Studien - som ble publisert i tidsskriftet Molecular Nutrition & Food Research, viste at en del av stoffene i teen kan ha en innvirkning på cellemekanismene i hjernen.

Teorien ble testet på mus og resultatene viste at musene som hadde fått i seg EGCG (stoffet som er i grønn te) brukte kortere tid på å finne den skjulte plattformen, noe som tyder på at stoffet øker læreevne og hukommelse.

Forskning viser også at polyfenoler i grønn te kan ha en gunstig effekt på overvekt, høyt kolesterol, samt Alzheimers.