Livsstil

5 grønnsaker som hjelper deg å holde på brunfargen

Gir deg maks påfyll av fargestoffet betakaroten.

BETAKAROTEN: Blant grønnsakene som inneholder mest av fargestoffet, finner vi spinat.   Foto: NTB Scanpix
BETAKAROTEN: Blant grønnsakene som inneholder mest av fargestoffet, finner vi spinat. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Vil du gjerne beholde sommerens brunfarge så lenge du kan - og samtidig spise sunt og næringsrikt?

Da kan du med fordel fylle tallerkenen med grønnsaker proppet med betakaroten, et fargestoff som finnes i planter og tilhører familien karotenoider. Man finner det i fargerik mat slik som gulrøtter, tomat og brokkoli.

I kroppen omdannes betakaroten til vitamin A. Dette vitaminet er supert for hudens cellefornyelse og har vist å kunne ha en foryngende effekt på huden. Vitamin A er dessuten viktig for synet ditt

Betakaroten lagres i hudcellene hvor de setter fart på dannelsen av kroppens egne fargepigmenter. Spiser du riktig mye betakaroten, kan du oppnå en fin, gyllen farge på huden - nesten som om du har vært i solen.

Men som alltid gjelder det å ikke overdrive inntaket. Betakaroten som kosttilskudd har vist seg å ikke bare by på positive effekter.

STAPPFULL AV BETAKAROTEN: Man kan lage både supper og syltetøy av nyper. Foto: Scanpix
STAPPFULL AV BETAKAROTEN: Man kan lage både supper og syltetøy av nyper. Foto: Scanpix Vis mer

I disse matvarene finner du mest betakaroten:

Nype

Er du også en av dem som lagde «kløpulver» av nypefrø som barn? Da fikk du kanskje samtidig med deg at det går an å spise nypene?

Nype er den runde eller ovale frukten til planter i roseslekta. Den inneholder også masse næringstoffer, og faktisk er nype den matvaren hvor man finner aller mest betakaroten per 100 gram, ifølge Matvaretabellen.no.

Faktisk inneholder nyper omtrent dobbelt så mye betakaroten enn gulrøtter.

Visste du at de også inneholder flere antioksidanter enn blåbær?

SØTPOTET: Inneholder masse betakaroten. Foto: tashka2000 - Fotolia
SØTPOTET: Inneholder masse betakaroten. Foto: tashka2000 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik legger du solpudder riktig

Søtpotet

Søtpoteter inneholder mye betakaroten. Søtpotet er i seg selv er veldig sunt, og kan også ha en positiv helseeffekt på immunforsvaret, beinhelsen og blodtrykket vårt.

GULROT: Gulrot er den mest kjente kilden til betakaroten. Foto: Scanpix
GULROT: Gulrot er den mest kjente kilden til betakaroten. Foto: Scanpix Vis mer

Poteten - eller rotgrønnsaken som det egentlig er, inneholder et hormon kalt adiponektin som bidrar til å stabilisere blodsukkeret. 

Søtpotet inneholder også en del fiber og antioksidanter kalt karotenoider, som skal være bra for både huden og synet ditt.

LES OGSÅ: Sunnere pommes frites på 1-2-3

Gulrot

Gulrot er den mest kjente kilden til betakaroten. Å spise gulrøtter kan forebygge rynker, gjøre at huden lettere kan motstå infeksjoner og holde huden ung, da A-vitamin øker cellefornyelsen.

Visste du at det faktisk spiller en rolle hvordan du spiser gulroten. Når den er rå får du ikke i deg maksimalt med næringsstoffene, men koker eller moser du imidlertid gulroten, frigjøres større mengder vitaminer. Faktisk så inneholder kokte og moste gulrøtter tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter, ifølge Frukt.no.

LES OGSÅ: Grønnkål kan forbedre nattesynet ditt

GRØNNKÅL: Grønnkål er proppfull av næring. Hva med å prøve grønnkål på pizzaen? Foto: Scanpix
GRØNNKÅL: Grønnkål er proppfull av næring. Hva med å prøve grønnkål på pizzaen? Foto: Scanpix Vis mer

Grønnkål

Grønnkål er en mye omtalt supergrønnsak. Den er både rik på betakaroten og inneholder vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C. I tillegg er den en kilde til kalsium - 100 gram grønnkål inneholder faktisk mer kalsium enn 1 dl melk, ifølge bama.no.

LES OGSÅ: Visste du dette om spinat?

ORANSJE: Under spinatens grønne farge ligger det store mengder oransje fargestoffer, forteller ernæringsekspert. Foto: Scanpix
ORANSJE: Under spinatens grønne farge ligger det store mengder oransje fargestoffer, forteller ernæringsekspert. Foto: Scanpix Vis mer

Spinat

Fargen og smaken på spinat gir deg tydelige hint om at dette virkelig er en foryngende matvare.

– Under den grønne fargen ligger det store mengder av oransje fargestoffer, karotenoidene betakaroten, lutein og zeaxantin. Disse er sterke antioksidanter som beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler. De bevarer dermed spensten i hudcellene slik at huden ser ung og frisk ut, har ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky tidligere sagt til KK.no.

Disse antioksidantene forebygger også kreft, og holder hjertet og blodårene unge, sunne og friske.

Likevel er det ikke et poeng å overspise rå spinat. Det inneholder syre som er ugunstig i store mengder. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer