Spise Mer Agurk

5 grunner til at du bør spise mer agurk

Bra for hud og helse.

5 grunner til at du bør spise mer agurk
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Agurken er et så ordinært syn i grønnsaksdisken at den er lett å ta som en selvfølge. Det er imidlertid ingen grunn til å undervurdere denne hverdagsgrønnsaken.

Beskjeden på smak, ja vel, men det gjør den desto mer anvendelig. Og helsegevinsten er det i alle fall ingenting å si på.

Se bare her:

1. Bra for tørsten

Agurk består av hele 96 prosent vann. Spiser du en halv agurk tilsvarer det omtrent et helt glass vann.

Og det er bare å knaske i vei uten tanke på kalorier, i alle fall. 100 gram agurk inneholder kun ti kilokalorier.

Agurken er også kilde til en rekke vitaminer og mineraler, om enn ikke i store mengder. C-vitaminer er den rikest på.

LES OGSÅ: Mmm - agurkis!

2. Bra for huden

Agurkskiver er fine å legge på hovne øyne og irritert hud. Den kjøler ned og kan virke betennelsesdempende.

I denne vitenskapelige studien fra 2011 ble det funnet indikasjoner på at C-vitamininnholdet i agurk kan ha effekt mot rynker.

HOVNE ØYNE? Noen minutter med agurkskiver over øyelokkene er et kjent triks. Foto: imago/Indiapicture/ All Over Press
HOVNE ØYNE? Noen minutter med agurkskiver over øyelokkene er et kjent triks. Foto: imago/Indiapicture/ All Over Press Vis mer

3. Bra for hjertet

Agurk tilfører kroppen fytosteroler, som kan redusere det dårlige kolesterolet, altså LDL-kolesterolet, i kroppen. 

Videre inneholder også agurk blant annet mineralene magnesium og kalium, som kan bidra til å senke blodtrykket.

LES OGSÅ: Slik lager du tzatziki og andre greske godsaker

4. Bra mot smerter

Resultatene av denne studien, gjennomført av forskere fra Kurukshetra University i India i 2010, antyder at antioksidanter i agurk kan bidra smertestillende.

At agurken også kan virke betennelsesdempende bidrar dessuten indirekte til smertelindring.

5. Bra for skjelettet

Mangel på vitamin K er knyttet til økt risiko for beinbrudd. En tredjedels agurk om dagen tilfører kroppen 11 prosent av ditt daglige behov for vitamin K.

LES OGSÅ: Pastasalat med salami og agurk

Slik skal en god agurk være

Ifølge frukt- og grønnsakskonsernet Bamas nettsider skal agurken være avlang og buet i endene, og ikke for krummet i formen. Den skal være blank og sprø og ha en jevn grønn farge. Den skal være fast å kjenne på.

- Det finnes ingen bestemt grense for hvor lenge du kan ha for eksempel grønnsaker i kjøleskapet, forklarer Jacob Juel Christensen, som er klinisk ernæringsfysiolog og jobber ved Universitetet i Oslo, til KK.no i denne saken.

- Det som imidlertid er sikkert, er at disse matvarene er ferskvare, så det aller meste du kjøper bør brukes i løpet av kort tid, for eksempel en uke.

Du bør dessuten ikke oppbevare den i kjøleskapet.

IKKE LEGG DEN I KJØLESKAPET. I likhet med tomat inneholder agurken mye vann, og oppbevares den for kaldt forringes kvaliteten raskere. Foto: IMAGO/ All Over Press
IKKE LEGG DEN I KJØLESKAPET. I likhet med tomat inneholder agurken mye vann, og oppbevares den for kaldt forringes kvaliteten raskere. Foto: IMAGO/ All Over Press Vis mer

Slapp agurk? Gjør dette

Har agurken mistet spensten sin finnes det råd. 

Grønnsaker, og agurk især, består i hovedsak av vann. Under lagring vil noe av vannet fordampe.

Før du kasserer agurken, bør du prøve å legge den i et iskaldt vannbad i 15-20 minutter. Del del gjerne opp først, da trekker den lettere vannet til seg og gjenvinner spensten sin.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer