MATMYTER: Er du en av dem som tror at bananer er usunne? Da må du tro om igjen!  Foto: NTB Scanpix
MATMYTER: Er du en av dem som tror at bananer er usunne? Da må du tro om igjen! Foto: NTB Scanpix Vis mer

Blir Du Tjukk Av Banan

5 kjente myter om mat

… som du IKKE skal tro på.

KK.NO: I dag florerer en rekke matmyter på folkemunne og i media, og det er ikke alltid like lett å vite hva som er sant og ikke. 

For stemmer det for eksempel at bananer er usunne og at egg øker kolesterolet?

Vi knekker matmytene:

LES OGSÅ: Visste du dette om lakris?

1. Bananer er usunne

De siste årene har spesielt bananen fått en del omtale, da den er kjent for å inneholde mindre vann og mer fruktsukker og kalorier enn en del andre frukter. Og dette har ført til at mange, særlig de som er opptatt av vekt, har kuttet inntaket av den.

Ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky har bananen fått et ufortjent «dårlig» rykte. Hun forteller at den riktignok inneholder noe mer kalorier per enhet, men at dette absolutt ikke er noen grunn til å kutte den ut.

- Noen anser banan som en svært søt og fet frukt, noe som har gjort at mange holder seg unna denne unike frukten.

- Om vi går bananen etter i sømmene, ser vi raskt at den ikke akkurat er noen fettbombe. En gjennomsnittlig stor banan inneholder faktisk mindre enn et halvt gram fett. Og dette fettet inneholder sunne plantesteroler, som er stoffer vi mennesker har nytte av.

Du kan lese flere gode grunner til å spise mer banan her!  

BANAN: Bananer inneholder noe mer kalorier per enhet enn andre frukter. Likevel er ikke dette er noen grunn til å kutte den ut.
 Foto: Volker Witt - Fotolia
BANAN: Bananer inneholder noe mer kalorier per enhet enn andre frukter. Likevel er ikke dette er noen grunn til å kutte den ut. Foto: Volker Witt - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Velg frukt og grønt med sterke farger

2. Poteter er fetende

Poteten spilte opprinnelig hovedrollen i det norske kostholdet, men de senere årene har den fått mye av skylden for at vi stadig blir tykkere.

En av årsakene til dette, er at potet har en høy glykemisk indeks (GI), noe som gjør at den påvirker blodsukkeret mer enn mat med lav GI.

Men ifølge Kari Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, er det ikke matvarens GI som i seg selv avgjør om en matvare er sunn eller ikke.

- En kokt potet inneholder bare 80 kalorier og 0,1 gram fett. I tillegg har den et høyere innhold av kostfiber, samt flere vitaminer og mineralstoffer, blant annet kalium og jern enn vanlig ris og pasta. Derfor kan du fint spise poteter til middag og likevel gå ned i vekt, har hun fortalt.

LES OGSÅ: Derfor bør du alltid ha egg i kjøleskapet

3. Egg øker kolesterolet

Om lag en tredjedel av kolesterolet i kostholdet vårt kommer fra egg, og det er dette som har gjort at frokostfavoritten har fått et ufortjent dårlig rykte.

Siden eggeplommen inneholder mye kolesterol ble vi tidligere rådet til å begrense inntaket av egg, men ifølge Birger Svihus, som er professor i ernæring ved universitetet for miljø- og biovitenskap, er det nå slutt på dette.

- Ifølge de nyere oversiktsartiklene jeg har studert blir det bare mer og mer klart at kolesterolet fra egg ikke kan assosieres med hjerte- og karsykdommer, slik vi tidligere trodde, har han fortalt.

EGG: Ifølge eksperten kan ikke kolesterolet fra egg assosieres med hjerte- og karsykdommer.  Foto: MSPhotographic - Fotolia
EGG: Ifølge eksperten kan ikke kolesterolet fra egg assosieres med hjerte- og karsykdommer. Foto: MSPhotographic - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: 10 ting du bør vite om sukker

4. Fruktsukker er like usunt som sukker

Tja, siden både sukker og fruktsukker er ganske like i oppbygning er det lett å trekke konklusjonen om at begge deler er like usunne. Men det spørs hvordan du ser det.

Fruktsukkeret du får i deg når du spiser frukt er i utgangspunktet ikke sunnere enn vanlig sukker, men husk; frukten inneholder også en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber som kroppen din kan dra nytte av.

Så selv om sukkertøyet og eplet inneholder like stor mengde sukker, er eplet et bedre valg.

Du kan også som regel spise mer av frukten før du har fått i deg samme mengde sukker som for eksempel en pose med skumgummigodteri.

Fiberen i frukten hjelper på metthetsfølelsen, og gjør at fordøyelsen bruker lenger tid på å ta opp glukosen i blodet. Dermed får du heller ikke samme raske blodsukkerstigning fra fruktsukker som vanlig sukker.

FRUKTSUKKER: Fruktsukkeret du får i deg når du spiser frukt er i utgangspunktet ikke sunnere enn vanlig sukker.  Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press
FRUKTSUKKER: Fruktsukkeret du får i deg når du spiser frukt er i utgangspunktet ikke sunnere enn vanlig sukker. Foto: Garo/Phanie/REX/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Drikker du mye brus?

5. Du legger på deg av lettbrus

Det har vært mye diskusjon om lettbrus øker matlysten, men brusen inneholder ingen kalorier, og er i seg selv ikke fetende.

Dersom du unner deg annen usunn mat fordi du har drukket lettbrus, går selvfølgelig vinningen opp i spinningen.

Det er uansett ikke sunt å drikke for mye brus, og lettbrus tærer like mye på tennene som vanlig brus.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: