Sitrusfrukter

5 sitrusfrukter du bør spise nå

Rik på C-vitaminer, styrker opptaket av jern og kan redusere risikoen for slag.

SITRUSFRUKTER: I tillegg til å være proppfulle av C-vitamin, har mange sitrusfrukter en rekke helsebringende egenskaper.  Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
SITRUSFRUKTER: I tillegg til å være proppfulle av C-vitamin, har mange sitrusfrukter en rekke helsebringende egenskaper. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: At sitrusfrukter er proppfulle av C-vitamin, er ikke akkurat noe nytt. Men stadig oppdages det nye egenskaper ved godesakene, som gir deg mange gode grunner til å både spise og drikke mer av dem.

Nå er vi inne i høysesongen for mange sitrusfrukter, og i den anledning har vi laget en liste over fem helsebringende sitrusfrukter du bør raske med deg neste gang du er på butikken.

LES OGSÅ: Så mye frukt kan du spise

Grapefrukt er bra for prostatahelsen din

Grapefrukten er en slektning av appelsinen, og det botaniske navnet betyr «paradisfrukten». Det finnes flere varianter av grapefrukt, og fargen varierer fra lys gul til mørk rosa – og det er denne du bør spise mer av nå, da den er gunstig for alle!

Den gode frukten er ikke bare sunn og kalorifattig, den er også proppfull av C-vitaminer som styrker immunforsvaret og beskytter kroppen mot skadelige stoffer fra blant annet røyk, forurensing og stress.  

Men Helsefordelene stopper ikke der! Fruktens mørkerosa farge skyldes den kraftige antioksidanten lykopen, som er spesielt bra med tanke på prostatahelsen, men ser også ut til å forebygge hjertesykdom og høyt blodtrykk.

GRAPEFRUKT: Grapefrukt inneholder antioksidanten lykopen, som er spesielt bra med tanke på prostatahelsen vår.  Foto: indigolotos - Fotolia
GRAPEFRUKT: Grapefrukt inneholder antioksidanten lykopen, som er spesielt bra med tanke på prostatahelsen vår. Foto: indigolotos - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Spis en grapefrukt om dagen

Kumquat er en god kilde til kostfiber

Kumquat kommer fra Kina og er en dvergappelsin på størrelse med en valnøtt. Den er tilgjengelig hele året og finnes i to varianter: Den ene er rund med mørkt oransje skall, mens den andre er lysere og mer oval.

Egentlig inneholder kumquat omtrent de samme næringsstoffene som appelsinen. Men, som i det meste av frukt, sitter de fleste næringsstoffene vi har nytte av i skallet – der av blant annet kostfiber. Siden kumquat spises med skallet på får du med deg alle næringsstoffene dens, noe som gjør den litt «sunnere» enn appelsin.

Spiser du en neve med den søte frukten vil du altså få i deg rikelig med kostfiber som blant annet er gunstig for mage- og tarmfunksjonen din.  

KUMQUAT: Siden kumquat spises med skallet på er den lille frukten er fin kilde til kostfiber som er bra for mage- og tarmfunksjonen vår.  Foto: lapsha_maria - Fotolia
KUMQUAT: Siden kumquat spises med skallet på er den lille frukten er fin kilde til kostfiber som er bra for mage- og tarmfunksjonen vår. Foto: lapsha_maria - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du spise «grove» grønnsaker

Sitron kan forebygge kreft 

Den er liten, gul og koster bare noen få kroner. Men den kan by på mye mer enn syrlig smak i mat og drikke.

Sitron har et høyt innhold av C-vitamin - omtrent dobbelt så mye som i appelsin. I tillegg inneholder den rikelig med bioflavonoider, som er stoffer som forsterker virkningen av C-vitamin. Dette gjør at sitron beskytter mot virus og forkjølelsessykdommer i øvre luftveier.

SITRON:  Sitron inneholder limonin som ser ut til å ha spesielle kreftforebyggende egenskaper.  Foto: Es75 - Fotolia
SITRON: Sitron inneholder limonin som ser ut til å ha spesielle kreftforebyggende egenskaper. Foto: Es75 - Fotolia Vis mer

Vi finner også limonin, som er en kraftig antioksidant, i sitron. Limonin ser ut til å ha spesielle kreftforebyggende egenskaper ved at den forhindrer kreftceller i å formere seg.

Appelsin bedrer jernopptaket

Appelsinen er kanskje mest kjent som en C-vitaminbombe, men den er også en av få gode kilder til B-vitaminet folat. Dette er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer, men også for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre.

Kvinner som planlegger graviditet, er gravide eller ammer, bør derfor være påpasselige med folatinntaket.

Appelsin bedrer også jernopptaket vårt, noe som er spesielt gunstig for oss kvinner. Ifølge Apotek 1 kan nemlig én av fem kvinner i fertil alder ha jernmangel, noe som er den vanligste årsaken til lav blodprosent.

APPELSIN ER BRA FOR KVINNER: Appelsin bedrer jernopptaket vårt, noe som er spesielt gunstig for oss kvinner. Foto: jillchen - Fotolia
APPELSIN ER BRA FOR KVINNER: Appelsin bedrer jernopptaket vårt, noe som er spesielt gunstig for oss kvinner. Foto: jillchen - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik lurer du mer grønnsaker inn i juicen

Lei av appelsin? Ta deg en ugli

Ifølge Frukt.no ble ugli funnet på Jamaica på begynnelsen av 1900-tallet og er sannsynligvis en krysning mellom tangerin, appelsin og grapefrukt.

Navnet kommer fra engelske ugly, som betyr stygg. Nei, ugli er kanskje ikke den vakreste frukten på fatet, men det tar den igjen med sin gode smak og aroma.

UGLI: Ugli er sannsynligvis en krysning mellom tangerin, appelsin og grapefrukt. Den smaker søtt og inneholder masse C-vitamin.  Foto: tunedin - Fotolia
UGLI: Ugli er sannsynligvis en krysning mellom tangerin, appelsin og grapefrukt. Den smaker søtt og inneholder masse C-vitamin. Foto: tunedin - Fotolia Vis mer

Ugli er som alle andre sitrusfrukter proppfull av C-vitamin, og kan derfor være en god erstatning dersom du er lei av den gode gamle appelsinen. Den er absolutt verdt å prøve!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer