SLANKETABBER: Ønsker du å gå ned i vekt? Da bør du være obs på noen av de vanligste slanketabbene.  Foto: antiksu - Fotolia
SLANKETABBER: Ønsker du å gå ned i vekt? Da bør du være obs på noen av de vanligste slanketabbene. Foto: antiksu - Fotolia
Slanketabber

5 slanketabber du bør unngå

Hvis du vil ned i vekt.

KK.NO:  Målet ditt er klart - du ønsker å gå ned i vekt og stramme opp. Dermed har du begynt å spise sunnere og trene flere ganger i uken. 

Og etter dine beregninger burde da vekten gå nedover - men det gjør den overhodet ikke. 

Høres dette ut som situasjonen din? Da kan det hende du begår én eller flere av disse vanlige slanketabbene. 

LES OGSÅ: Bytt ut dette - gå ned i vekt

1. Du spiser for lite eller for mye 

Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, forteller at en klassisk slanketabbe er å unngå å spise, eller å spise for lite i forhold til hva kroppen trenger.

- Når man har et lavt kaloriinntak over en periode risikerer du at kroppen tror det er hungersnød, og setter ned forbrenningen for å spare på energien. 

- Da vil du ikke forbrenne så mye som du vanligvis gjør, samtidig som du vil legge raskt på deg når du begynner å spise normalt igjen - noen ganger også mer enn de hadde i utgangspunktet. Å gi deg selv en pause hvor du spiser litt mer en periode kan gjøre at kroppen slapper mer av og gir slipp på noen av kiloene. 

Videre forteller Roede at det heller ikke er uvanlig at personer som slanker seg spiser for mye. 

- Det kan være at du slurver litt med å passe på kostholdet og spiser mer enn du tror - i form av større porsjoner eller småspising. For husk: litt her og litt der blir for veldig mye. 

SPISER MER ENN DU TROR: Eksperten forteller at det er mange som spiser større porsjoner enn det de er klar over. Foto: geargodz - Fotolia
SPISER MER ENN DU TROR: Eksperten forteller at det er mange som spiser større porsjoner enn det de er klar over. Foto: geargodz - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Hvor stor er egentlig en porsjon?

2. Du trener kun kondisjon  

Mange kvinner tror at de kan løpe seg ned i vekt og fokuserer derfor bare på utholdenhet og kondisjon når de trener.

Det er flott at du trener, men glem ikke styrketreningen - det er nemlig da du får de beste resultatene.

– Jo bedre fysisk form man er i, jo mer vil du forbrenne. Og det som er bra med styrketreningen er at det kan øke den generelle forbrenningen din. Dette er fordi mesteparten av forbrenningen foregår nettopp i musklene, sier Roede.

Mer muskler kan altså bety høyere forbrenning. Men husk at når du går ned i vekt vil du miste både fett og muskler, og om du legger på deg igjen er det alltid mye lettere å legge på seg fett. Musklene må tross alt ha trening for å vokse.

Dersom du ikke trener styrke vil du derfor risikere å få en kropp med høyere fettprosent og mindre muskler.

IKKE GLEM STYRKETRENING: En feil mange gjør når de skal ned i vekt er at de kun trener kondisjon, og ikke styrke. Foto: Sergey Nivens - Fotolia
IKKE GLEM STYRKETRENING: En feil mange gjør når de skal ned i vekt er at de kun trener kondisjon, og ikke styrke. Foto: Sergey Nivens - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

3. Du belønner treningen med noe usunt

Pleier du å belønne deg selv med ekstra god mat etter at du har hatt en hard økt ute eller på treningssenteret? 

Dersom du ønsker å unne deg noe etter treningen, råder Beate Rosvoll, som er ernæringsfysiolog og personlig trener, samt driver firmaet Forever Fit, deg til å heller velge sunn kos, fremfor kjappe løsninger som junk, brus og godteri. 

- Dersom målet ditt er å gå ned i vekt eller oppnå en sunnere livsstil, vil det å spise usunn mat og snop etter treningen gjøre at vinninga fort går opp i spinninga. 

Trening er viktig for å opprettholde en sunn kropp, men ifølge Rosvoll er det først og fremst kostholdet som må til pers dersom du ønsker en vektreduksjon. 

- Tyr man til usunnheter etter hver økt vil man ha problemer med å nå målet sitt. Det kan til og med resultere i at man ikke oppnår noe som helst med treningen - at resultatene rett og slett uteblir, sier hun.  

BELØNNING ETTER TRENING: Selv om det kan være fristende å spise noe usunt etter trening, er det ikke særlig lurt, sier eksperten. Da vil nemlig vinninga gå opp i spinninga. Foto: Monkey Business - Fotolia
BELØNNING ETTER TRENING: Selv om det kan være fristende å spise noe usunt etter trening, er det ikke særlig lurt, sier eksperten. Da vil nemlig vinninga gå opp i spinninga. Foto: Monkey Business - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Får du ikke resultater av treningen din?

4. Du spiser ikke nok fett  

Mange tror at fett er vår verste fiende, og hvis de bare slutter å spise fett så blir de slanke og fine. Vel, slik er det ikke akkurat.

– Å kutte ut alt av fett og bare velge magre produkter er kanskje ikke så lurt. Kroppen trenger fett, huden trenger fett og hjernen trenger fett. Faktisk er cellene våre blant annet bygget av fett, sier Roede. 

Det finnes både mettet og umettet fett, og kroppen vår trenger litt av begge deler. Og vi kan med fordel spise litt mer av det umettede fettet og mindre av det mettede.

– Du kan jo ikke gå hele resten av livet ditt uten å spise fett. Og siden alle dietter og kurer er kortvarige, vil resultatene derfor også være forbigående. Og etter en diett er man ofte så lei at man hiver innpå med alt man har lyst på, sier hun.

IKKE DROPP FETTET: Å kutte ut alt av fett og bare velge magre produkter er ikke så lurt, da kroppen trenger fett, huden trenger fett og hjernen trenger fett. Foto: Kitty - Fotolia
IKKE DROPP FETTET: Å kutte ut alt av fett og bare velge magre produkter er ikke så lurt, da kroppen trenger fett, huden trenger fett og hjernen trenger fett. Foto: Kitty - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: 10 supertips for å gå ned i vekt

5. Du teller kalorier  

Teller du kalorier? Det er ikke lurt, da kaloritelling kan øke risikoen for at du hopper over måltider – noe som absolutt ikke er bra dersom du ønsker å gå ned i vekt, har Irene Mårdalen, som er trenings- og kostholdsekspert, fortalt. 

- Spiser du for sjelden, øker risikoen for overspising og usunne valg ved neste måltid. Det gjør i tillegg at du har lettere for å småspise mellom måltidene.  

- Det kan også ha motsatt effekt, at du går for raskt ned i vekt, noe som vil tære på muskulaturen din.

I ytterste konsekvens kan kaloritelling føre til at du utvikler et sykelig forhold til mat.

- Et usunt fokus på tall vil for mange etter hvert kunne føre til et anstrengt forhold til mat, sier Mårdalen.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Til forsiden