BLI EN LØPER DU OGSÅ: Ifølge treningsekspert Yngvar Andersen kan hvem som helst bli en løper, og det er ikke noe som heter at "det ikke er noe for deg". Med noen smarte triks kommer du i gang du også! Foto: Fotolia
BLI EN LØPER DU OGSÅ: Ifølge treningsekspert Yngvar Andersen kan hvem som helst bli en løper, og det er ikke noe som heter at "det ikke er noe for deg". Med noen smarte triks kommer du i gang du også! Foto: FotoliaVis mer

Løpe

5 smarte tips på veien mot løpet

Se hvordan du kan finne løpegleden, øke kondisjonen og forebygge skader.

Har du meldt deg på KK-mila?

Det vil garantert gi deg motviasjonen du trenger for å komme i gang med løpingen, og samtidig får du med deg årets happening og tidenes beste jenteløp!

I år går løpet av stabelen 6. september, og du kan gjerne melde deg på allerede nå.

Ifølge treningsekspert i Mykje Meir, Yngvar Andersen, er løping noe som passer for alle - bare du har de riktige forutsetningene.

Over de siste fem ukene har han gitt sine beste tips til hvordan DU kan få det til. Her får du en liten oppsummering:

LES OGSÅ: Tren deg til yngre hud

Tipset som gjør deg løpeglad

Hvis du er helt fersk, kan eksperten fortelle at det i begynnelsen handler mye om å finne gleden ved å løpe.

Og hvis du bare løper sakte nok, kan faktisk hvem som helst bli en løper.

LES OGSÅ: Spiser du for lite fett?

Slik øker du kondisjonen

Når du er kommet i gang, kan du gradvis øke intensiteten noe slik at du raskere kommer i form - da er motbakker helt genialt!

Ikke bare er det effektivt for å øke kondisjonen, men det er også veldig skånsomt for deg som har problemer med rygg, hofter eller knær.

LES OGSÅ: 10 ting du som løper bør spise hver dag

Ikke glem riktig teknikk

For at du skal få mest mulig ut av løpeturen din, er det imidlertid viktig med riktig teknikk.

Andersen anbefaler blant annet at du løper på forfoten, som er mye mer skånsomt for kroppen ettersom du bruker musklene dine som en naturlig støtdemper. Ikke minst vil riktig teknikk sørge for at du bruker mindre energi.

LES OGSÅ: Gjett hva som inneholder mest jern

Super trening for rumpe og lår!

Etter en periode med trening i motbakker kan du ta treningen i trapper.

Trappetrening er svært skånsomt, men også veldig effektivt. Ifølge treningseksperten vil du faktisk kunne merke forskjell etter bare 2-3 ganger. I tillegg er det super trening for rumpe og lår!

LES OGSÅ: Slik får du strammere og sterkere mage

Husk å tøye ut ordentlig!

Sist men ikke minst er det viktig å ha fokus på uttøying.

Tøying og bevegelighetstrening er viktig for velvære, prestasjon og for å unngå typiske skader som kommer av all slags trening - også løping.

Og disse tre øvelsene er de viktigste:

LES OGSÅ: Spiser du for grov mat?

Bli med på KK-mila 2014!

Kjenner du det kribler?

Lyst til å løpe sammen med andre glade damer? Bli med på Norges hyggeligste jenteløp lørdag 6.september i Oslo (Bislett Stadion).

HVEM KAN DELTA?
Alle jenter i alle aldre! KK-mila har både glade mosjonister og seriøse løpere. Vi har puljestart slik at alle typer løpere skal få best mulig løpsopplevelse.

KK-MILA: Bli med på KK-mila 6. september i år! Foto: Sara Johannessen
KK-MILA: Bli med på KK-mila 6. september i år! Foto: Sara Johannessen Vis mer

PRISER:

  • Ordinær pris kr 520.
  • KK SUPERabonnent (har abonnement lengre enn 6 mnd) betaler kun kr 370. (Løperlisens kr 60 og ekspedisjonsgebyr kr 15 kommer i tillegg).
  • Dette er inkludert i prisen: Løpenummer, bobler i glasset ved målgang og velfylt goodiebag.
  •  

PÅMELDING:
Gå inn på kk.no og velg KK-mila under hovedmenyen (eller klikk her). Fyll inn navn og kontaktinfo, velger løpslengde og betal.

Påmelding er bindende. Forbehold om endringer i programmet.

5 smarte tips på veien mot løpet

Følg KK-mila på Facebook og Instagram!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: