KVELDSMAT: Er du en av dem som ikke spiser etter klokken 18 fordi du lever i god tro om at det å spise sent resulterer i vektøkning? Det stemmer ifølge eksperten ikke.  Foto: Alliance - Fotolia
KVELDSMAT: Er du en av dem som ikke spiser etter klokken 18 fordi du lever i god tro om at det å spise sent resulterer i vektøkning? Det stemmer ifølge eksperten ikke. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

Kveldsmat

5 sunne ting du kan spise til kvelds

Og jo, du kan spise etter kl. 18.

KK.NO: Da du var liten ble du ganske sikkert hanket inn på kjøkkenet av foreldrene for å spise kveldsmat. Den besto gjerne av en eller to brødskiver med pålegg, og et melkeglass.

I voksen alder er det dessverre få av oss som fortsatt spiser kveldsmat. Hvorfor er det egentlig?

Ernæringsfysiolog Karoline Steenbuch Lied, som også er kommunikasjonsrådgiver & kursleder Grete Roede AS, tror årsaken til dette er at det fortsatt er mange som tror på myten om at man legger på seg av å spise etter klokken 18.

- Det er ikke når på døgnet du spiser som har noe å si for hvorvidt du legger på deg eller ikke, det er totalinntaket ditt i løpet av dagen som teller, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer protein hvis du er syk

Spis et sunt og næringsrikt kveldsmåltid

Det er altså en myte at du legger på deg av å spise etter klokken 18. Det som derimot kan påvirka vekta, er hva du spiser til kveldsmat. Derfor kan det være lurt å vite hva som er et bra måltid og hvor mye det er greit å spise.

- Det er lurt å spise ordentlig mat som er sunn, næringsrik og metter, sier Steenbuch Lied.

Her er hennes fem beste forslag til hva du kan lage deg til kveldsmat:

  1. Smør deg noen knekkebrød med favorittpålegget ditt.
  2. Bland sammen litt mager yoghurt, müsli, bær og nøtter.
  3. Lag en skål med oppskåret frukt, vaniljekesam og nøtter.
  4. Lag en sunn smoothie av frukt, bær og/eller grønnsaker.
  5. Lag hjemmelagde, grove scones, grove vafler eller grove pannekaker.
     

Har du lyst til å lage grove vafler? Da kan du sjekke ut denne saken med super oppskrift!.

UNNGÅ TUNG OG FET MAT: Du gjør lurt i å unngå å spise tung og fet mat i store porsjoner om kvelden, da forbrenningen din er lavere mens du sover. Foto: Monkey Business - Fotolia
UNNGÅ TUNG OG FET MAT: Du gjør lurt i å unngå å spise tung og fet mat i store porsjoner om kvelden, da forbrenningen din er lavere mens du sover. Foto: Monkey Business - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Sukkerfri sjokolade – er det sunnere?

Unngå tung og fet mat

Er det noen typer mat man bør styre unna om kvelden?

- Du gjør lurt i å unngå å spise tung og fet mat i store porsjoner om kvelden, da forbrenningen din er lavere mens du sover - overskuddsenergien lagres da lettere som fett i kroppen.

- Mat og drikke som gjør at du våkner bør også unngås, som sjokolade, te og kaffe, sier hun.

Tidligere har Kristin Bjørge, som er ernæringsfysiolog og gründer av KB Ernæring, fortalt til KK.no at det heller ikke er særlig gunstig å innta raske karbohydrater til kvelds, da det gir raske svingninger i blodsukkeret og kan føre til økt appetitt og overspising.

Derfor kan det være en god idé å styre unna usunnheter som potetgull, sjokolade, brus, kaker, lyst brød og annen snacks som faller under denne kategorien.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: