VÆR GREI MED DEG SELV: – Holdbarheten på selvfølelsen er som melka i kjøleskapet, sier livsstilscoach Christine Otterstad. Men i motsetning til melk kan du heldigvis jobbe for å vedlikeholde en god selvfølelse, ved å tenke positive tanker og være oppmerksom på dine gode sider. Foto: Maridav - Fotolia
VÆR GREI MED DEG SELV: – Holdbarheten på selvfølelsen er som melka i kjøleskapet, sier livsstilscoach Christine Otterstad. Men i motsetning til melk kan du heldigvis jobbe for å vedlikeholde en god selvfølelse, ved å tenke positive tanker og være oppmerksom på dine gode sider. Foto: Maridav - Fotolia
Selvtillit

5 ting du bør si til deg selv hver dag

Bli fornøyd med livet og få bedre selvtillit.

Er selvtilliten din på bånn? Svært mange av oss går rundt og er misfornøyde, enten med oss selv eller med tilværelsen.

Ifølge KK-ekspert og livsstilcoach hos Din Life Coach, Christine Otterstad, er ingen født med lav selvfølelse.

Dette er mer et resultat av hva du tenker og hva du fokuserer på i livet ditt. Og siden det bare er du som kan kontrollere hva du tenker, er det også bare du som kan endre det. Derfor er det viktig at du tenker riktig.

– Holdbarheten på selvfølelsen er som melka i kjøleskapet. Vi må derfor trene opp selvfølelsen vår slik at vi takler både de negative og positive tingene i livet vårt, sier hun til KK.no.

Med andre ord vil den fort bli dårlig dersom du glemmer å pleie den. Selvfølelsen må trenes opp og vedlikeholdes.

Her er hennes fem tips til hvordan du kan få bedre selvtillit og bli mer tilfreds med deg selv og livet ditt.

1. Dette har jeg gjort bra i dag

Otterstad mener det er viktig at du tar deg litt tid hver dag til å tenke over hva du synes er bra ved deg selv, og hun anbefaler at dette kan føres inn som en rutine før leggetid. Ha en penn og en liten skriveblokk på nattbordet, og ta den frem hver kveld før du legger deg til å sove.

– Det er greit å avslutte dagen med å skrive ned tre ting som du selv har gjort i løpet av dagen, som du synes er bra. Dette kan være at du for eksempel er fornøyd med at du turte å si fra i en situasjon der du ikke var enig, eller at du gjennomførte noe du var redd du ikke ville klare, sier hun.

Å skrive ned tre positive ting du har gjort i løpet av dagen tar bare noen få minutter, og kan enkelt gjøres til en rutine. Og dette vil også sørge for at positive tanker er det siste du tenker før du sovner.

LES OGSÅ: Bli flinkere til å skryte av deg selv

NOTER DEG DET POSITIVE: Det er viktig at du tar deg litt tid hver dag til å tenke over hva du synes er bra ved deg selv. Ha derfor en penn og en liten skriveblokk på nattbordet slik at du kan avslutte dagen med å skrive ned tre positive ting du har gjort i løpet av dagen. Foto: victosha - Fotolia
NOTER DEG DET POSITIVE: Det er viktig at du tar deg litt tid hver dag til å tenke over hva du synes er bra ved deg selv. Ha derfor en penn og en liten skriveblokk på nattbordet slik at du kan avslutte dagen med å skrive ned tre positive ting du har gjort i løpet av dagen. Foto: victosha - Fotolia Vis mer

2. Dette er jeg takknemlig for

Ting vil ikke automatisk forandre seg til det bedre over natta, og det er derfor viktig at du er tålmodig samtidig som du jobber regelmessig med det. Ta deg derfor tid til gjøre punkt 1 til en fast rutine, og når du har denne inne kan du ta neste steg.

– Da kan du legge til tre ting du er takknemlig for, og dette kan være ytre ting. For eksempel ting du er takknemlig for at du har i livet, sier coachen.

EKSPERTEN: Livsstilscoach Christine Otterstad. Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Livsstilscoach Christine Otterstad. Foto: Astrid Waller Vis mer

For selv om det kanskje er flere ting som gjør deg stresset, frustrert eller deprimert, har du garantert dobbelt så mange ting i livet ditt som er positivt og bra.

Dessverre er det slik at det positive lett kan bli oversett som selvfølger, mens det er det negative som får alt vårt fokus.

Tar du deg tid til å vie oppmerksomhet til det positive i livet ditt vil du straks se at det er ganske mye.

3. Fokuser på det positive

– Fokus er veldig viktig. Glem alt det negative og fokuser på det positive, både ved deg selv og ved livet ditt. Har du fokuset på de positive tankene gir du dem næring til å vokse seg større, forteller hun.

Tenker du en negativ tanke kan dette sammenlignes med å plante et frø — vanner du det ofte vil det vokse seg stort. Negative tanker har også en tendens til å vokse raskere enn positive tanker, derfor bør du sørge for å bruke tiden din på de gode tankene i stedet.

4. Jeg er vakker

Dårlig selvtillit kan også henge tett sammen med et negativt kroppsbilde. Når det kommer til kropp er vi jenter eksperter til å få oss selv til å føle oss utilstrekkelige, og vi kan være ekstremt kritiske til egen kropp. Pupper, mage, rumpe og lår, eller rett og slett bare vekta i seg selv kan være det vi irriterer oss over, og vi blir aldri fornøyde. For slik er det nemlig med negative tanker, de blomstrer.

Still deg foran speilet og du vil oppdage at de negative tankene automatisk vil strømme på. Her må du si stopp! Ikke la selvkritiske tanker overta, men bytt dem ut med positive tanker, sier Otterstad.

Det er utvilsomt et stort fokus på perfekte kropper i samfunnet i dag, men husk på at ingen kropper er perfekte — selv ikke de du ser på forsiden av magasiner. Så i stedet for å henge deg opp i cellulitter og grevinneheng, som svært mange andre kvinner også har, bør du heller se på hva du faktisk liker ved kroppen din.

SPEIL. SPEIL: Vi jenter kan være ekstremt kritiske til egen kropp. Her bør vi blir flinkere til å si stopp til de negative tankene, og heller bytte dem ut med positive tanker. Foto: PantherMedia / Yuri Arcurs
SPEIL. SPEIL: Vi jenter kan være ekstremt kritiske til egen kropp. Her bør vi blir flinkere til å si stopp til de negative tankene, og heller bytte dem ut med positive tanker. Foto: PantherMedia / Yuri Arcurs Vis mer

5. Dette vil jeg ha

Sannsynligheten er ganske stor for at du har tenkt tanker som «jeg vil ikke ha dårlig selvtillit» eller «skulle ønske jeg ikke hadde så store lår», denne måten å tenke på er nemlig ganske vanlig.

Problemet med det er at dette er negative tanker som ikke fører så mye godt med seg, for ikke er et ord som hjernen ikke helt oppfatter. Det hjernen får med seg derimot, er «store lår» og «dårlig selvtillit».

– Unngå å bruke ordet ikke, for hjernen fokuserer nemlig heller på de andre ordene i setningen. Det er viktig at man legger inn bestillingen riktig. I stedet for å tenke på det du ikke vil ha, bør du heller tenke på hva du vil ha. Når du tenker at du ikke vil ha dårlig selvtillit bør du heller tenke; jeg vil bli sterk, jeg vil bli selvsikker, forklarer hun.

Til forsiden