Drikk minst to liter vann hver dag. Huden vår er like glad i vann som resten av kroppen.  Foto: Colourbox
Drikk minst to liter vann hver dag. Huden vår er like glad i vann som resten av kroppen. Foto: Colourbox Vis mer

Hud

5 ting huden trenger hver dag

Du må rett og slett være litt snill med huden din. Det er ikke vanskelig.

Publisert
Sist oppdatert
En splæsj med vann og litt dagkrem nå og da? Nei. Ikke bra, og ikke nok. How Stuff Works minner oss om de fem viktigste tingene huden vår trenger. Hver dag. Du burde ikke jukse. Men det trenger du heller ikke, for du må ikke være rakettforsker for å få det til.

1. Ansiktsrens

Å rengjøre huden er første lov uansett hvilken hudpleie du normalt sverger til. Det fjerner skitt, forurensning og olje fra din egen hud. I tillegg klargjør det huden din, slik at den kan ta imot resten av behandlingen på best mulig måte, det seg være solkrem eller vitaminrike kremer.

Slik renser du ansiktet uten å skade huden.
Ikke alle ansiktsvasker er like gode. Den bør være uten såpe, og du må velge en som passer huden din. For eksempel en kremet ansiktsvask for tørr hud, eller en alkoholfri for sensitiv hud. Husk å massere den inn i huden din i 20 sekunder for at den skal rekke å virke.

Test deg selv: Hvilke hudtype har du

2. Vann

Kroppen vår er full av vann, men mye forsvinner fra cellene våre gjennom når vi puster og svetter, og det må vi erstatte med å drikke nok. Huden er nemlig ikke noe annerledes fra resten av kroppen når det handler om vann. Vannet hjelper huden å kvitte seg med urenheter fra huden som kan føre til kviser, og får ansiktet til å se friskt og glatt ut. Drikk minst to liter vann hver dag.

Triksene som synes utenpå

3. Essensielle fettsyrer

Omega-3 og omega-6 er såkalte essensielle fettsyrer, og er en viktig del av et sunt kosthold.
Mangel på essensielle fettsyrer gir tydelige symptomer i huden. En økt mengde omega-3 fettsyrer i cellemembranene gjør at cellene får en smidigere struktur. Dette fører igjen til at huden blir mykere og smidigere, og holder lettere på fuktigheten. Noen studier har vist at et jevnlig inntak av omega-3 fettsyrer beskytter huden slik at man ikke blir så lett solbrent.

Noen av matkildene til omega-3 og omega-6 fettsyrer er fisk og skalldyr, linfrø, soyaolje, rapsolje, gresskarfrø, solsikkefrø, bladgrønnsaker og valnøtter.

Spis deg til flottere hud

4. Beskyttelse mot solen

Solkrem beskytter ikke bare mot hudkreft. Det motvirker også aldringstegnene fra å myldre i huden din. Hud som har vært mye i solen blir mer misfarget og rynkete, og mindre elastisk enn hud som har blitt beskyttet mot UV-stråling. Det mange mener er aldrende hud, er kanskje i virkeligheten solskadet hud.

Slik jukser du deg brun
Det beste er å bruke over faktor 15 i ansiktet, og husk å påføre den tjue minutter før du går ut i sola. Du må gjenta prosessen om du har svømt eller svettet.

5. Antioksidanter

Antioksidanter er vidunderbarn. De er bra for hjertet, de beskytter mot kreft. De finnes i all slags mat. Og de er like bra for hudceller som for resten av cellene i kroppen. Antioksidanter bekjemper de frie radikalene, og ødelegger molekylene som kan ødelegge de friske cellene.

C-vitamin hjelper mot rynker
Spesielt to antioksidanter er bra for huden. Vitamin C er bra for collagenet i huden, og strammer opp huden. Epler og sitrusfrukter er gode kilder. Vitamin E beskytter cellemembranene og gir gir en hjelpende hånd til næringsstoffene som bekjemper UV-skader. Mandler er en god kilde.
Du skal for øvrig heller ikke kimse av betakaroten og zink.


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer