Sporty woman tying her shoelaces close up Foto: Sergejs Rahunoks - Fotolia
Sporty woman tying her shoelaces close up Foto: Sergejs Rahunoks - Fotolia Vis mer

Føtter

5 ting som kan skade føttene dine

Sjekk hvorfor du bør ta en titt på sokkene.

Tar du vare på føttene dine?

Selv om vi bruker dem hyppig hver deg, er det ikke så mange av oss som er så flinke til å ta vare på føttene våre mer enn når vi tar et fotbad eller pedikyr.

Kanskje tvinger du deg gjennom de første dagene med et par sko som gir deg gnagsår? Eller kanskje du bruker et par sko med litt for høye hæler?

For å unngå skader senere, er det imidlertid svært viktig å ta vare på føttene dine.

Og dersom du er usikker på hva det egentlig innebærer, får du noen tips her.

LES OGSÅ: Start dagen med dette

Får du treller på føttene?

Treller (hard hud) på føttene gjør seg ikke spesielt godt i sommersandalene.

SKOEN TRYKKER: Treller på føttene er ikke bare kjipt i sommersandalene, det er som regel også et tegn på at skoen trykker et sted. Foto: AlexOakenman - Fotolia
SKOEN TRYKKER: Treller på føttene er ikke bare kjipt i sommersandalene, det er som regel også et tegn på at skoen trykker et sted. Foto: AlexOakenman - Fotolia Vis mer

Ubehag er imidlertid ikke det eneste problemet med dem. Treller er som regel et tegn på at du legger for mye press på ett område på foten din. De dukker som regel opp på utsiden av lilletåa, innsiden av stortåa, under tåballene eller på hælen.

Ray McClanahan, som er fotpleiespesialist ved klinikken Northwest Foot and Ankle i Portland, kan fortelle at det ikke er noe i veien for å gå til en fotpleier for å få fjernet trellene, men før du eventuelt gjør det, bør du finne ut hvorfor de dukker opp, skriver Womanshealthmag.com.

Dersom du ofte får treller på innsiden av storetåen, kan det for eksempel være et tegn på at foten din beveger seg for mye innover når du løper.

Snakk derfor med en lege eller fotspesialist som kan hjelpe deg å finne riktig fottøy.

LES OGSÅ: Gjør du disse treningstabbene?

Du trener ikke føttene dine

Det stemmer - det er ikke bare de store muskelgruppene som har behov for styrketrening.

TØYE UT: Dersom du er flink til å tøye ut føttene og tærne dine jevnlig kan dette forebygge skade i bena.  Foto: Fotolia
TØYE UT: Dersom du er flink til å tøye ut føttene og tærne dine jevnlig kan dette forebygge skade i bena. Foto: Fotolia Vis mer

Du har helt sikkert opplevd at du må stoppe opp midt i en treningstime fordi du har krampe i foten? Dette skyldes at buen mellom hælen og tåballene på foten er svak.

For å styrke føttene dine, anbefaler McClanahan at du trener ved å legge noen små baller – gjerne i skumgummi - selv om det også kan være golfballer, på gulvet og forsøker å plukke de opp med tærne.

Denne øvelsen kan forebygge skader senere.

Personlig trener og kostholdsveileder, Stephanie Louise Trotter, har tidligere uttalt til KK.no at du også alltid bør tøye ut føttene - ikke minst tærne.

– Dersom føttene blir overbelastet kan det i verste fall føre til skade på plantar fascien, som er et leddbånd som dekker og beskytter skjelettet under foten. Ved jevnlig å tøye ut kan man enkelt forebygge skade.

LES OGSÅ: Her kan foten påføres 260 kilo

Du bruker feil sokker

Du hadde kanskje ikke trodd at sokkene dine har så mye å si, men det er faktisk flere svettekjertler på føttene dine enn det er noe annet sted på kroppen.

Det aller viktigste er at du faktisk bruker sokker – spesielt i forbindelse med trening, uansett om du bare skal ta en rolig styrkeøkt eller skal på spinning.

Deretter er det snakk om hvilke sokker du velger.

Ifølge Stephanie Coburn, som er personlig trener i New York og jobber spesielt med løping, bør du alltid velge sokker som er laget av syntetiske materialer, og ikke bomull. Bomull slipper nemlig ikke fuktigheten ut – noe som kan føre til blemmer.

VELG RIKTIG SOKKER: Du svetter faktisk opp til en liter svette på føttene i løpet av dagen. Derfor er det veldig viktig at du velger riktige sokker.  Foto: vadymvdrobot - Fotolia
VELG RIKTIG SOKKER: Du svetter faktisk opp til en liter svette på føttene i løpet av dagen. Derfor er det veldig viktig at du velger riktige sokker. Foto: vadymvdrobot - Fotolia Vis mer

Hvis du fortsatt blir veldig svett på føttene, kan det være lurt å spraye dem med litt antiperspirant før trening, for å motvirke svette.

LES OGSÅ: Pannekaker som er topp for helsa

Du lar ikke hælene dine hvile

Hvilken kvinne er det vel ikke som elsker høye hæler? Det er imidlertid ikke sikkert at føttene dine er like entusiastiske.

- Det største problemet med høye hæler er at de tar foten din ut av sin naturlige posisjon, sier McClanahan.

- Hælene tvinger føttene til å bøye seg fremover når du går, noe som ikke er naturlig i forhold til den opprinnelige gangen din, og legger dermed større press på knær, hofter og rygg.

Det er nok likevel ikke så mange kvinner som kommer til å kutte ut stilettene fullstendig.

Han anbefaler derfor at du tar dem av deg når du har mulighet – for eksempel på kontoret, og passer på å strekke godt på føttene.

Velg riktig såler

Ikke minst er det viktig at du velger riktig såler i skoene dine - enten det er lave sko eller høye hæler.

SJEKK FORSKJELLEN: Sålene som følger med i løpeskoene kan gjerne rulles sammen uten at sålen gjør noen motstand. Andre såler derimot har bedre kvalitet og gir bedre støtte til foten. FOTO: Tone Ruud Engen
SJEKK FORSKJELLEN: Sålene som følger med i løpeskoene kan gjerne rulles sammen uten at sålen gjør noen motstand. Andre såler derimot har bedre kvalitet og gir bedre støtte til foten. FOTO: Tone Ruud Engen Vis mer

Som Guy Robert Giltun, naprapat ved Naprapatsenteret i Oslo, tidligere har uttalt til KK.no, er det ofte slik at produsentene holder igjen på kostnadene når det kommer til sålene, som gjør at kvaliteten ikke er like god.

Sålen har imidlertid mange viktige funksjoner for foten din.

- Den skal være en støtdemper som er adaptiv til underlaget, den skal være en stabil grunnmur og en hevearm/brekkjern som fører kroppen fremover, har Giltun uttalt.

- Når du går eller løper på flatt underlag må foten pronere så mye den kan for å tilpasse seg underlaget - det vil si at buene planer ut og foten presser seg ned mot underlaget. En god såle hjelper foten å gå tilbake igjen, resupinere, etter dette.

Få flere tips om hvorfor det er viktig å bytte ut sålen i skoene dine i denne saken.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: