LAV FORBRENNING? Det nytter ikke å bare skylde på gener når det gjelder forbrenningen din. Hvordan du lever har også en stor innvirkning - når du stresser spiser du for eksempel gjerne mer uregelmessig, og dette kan ha mye å si.  Foto: Alamy
LAV FORBRENNING? Det nytter ikke å bare skylde på gener når det gjelder forbrenningen din. Hvordan du lever har også en stor innvirkning - når du stresser spiser du for eksempel gjerne mer uregelmessig, og dette kan ha mye å si. Foto: Alamy Vis mer

Forbrenning

5 ting som senker forbrenningen

Du gjør garantert minst én av disse.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Alle kjenner vi vel noen som ser ut til å kunne spise alt de kommer over, uten å legge på seg et gram.

Og ja, noen har naturlig høyere forbrenning enn andre, men forskjellene er vanligvis ikke så store som mange skal ha det til.

For forbrenning er på ingen måte konstant, den kan nemlig påvirkes av en rekke ulike ting.

LES OGSÅ: Dette spiser treningsguruene til frokost

<strong>3 SYNDER:</strong> Sitter du foran tv'en og spiser til langt på natt? Lite søvn, stillesitting og nattmat er ikke det beste for forbrenningen. Foto: REX/OJO Images/All Over Press
3 SYNDER: Sitter du foran tv'en og spiser til langt på natt? Lite søvn, stillesitting og nattmat er ikke det beste for forbrenningen. Foto: REX/OJO Images/All Over Press Vis mer

Alle monner drar

Kroppen har evnen til å balansere forbrenningen for å møte dine behov. Dette er kroppens fantastiske innebygde overlevelsesteknikk.

Dette betyr altså at enkelte valg du tar kan øke forbrenningen din, men det er også flere ting du gjør som kan senke forbrenningen din. Ja, til og med når du tror du gjør det motsatte.

Ifølge ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, Therese Fostervold Mathiesen, er det imidlertid ikke voldsomme forandringer det er snakk om.

– Det er flere ting som kan påvirke hvor mye du forbrenner, men ingen av disse vil ha en wow-effekt på forbrenningen alene. Dette handler mer om at alle monner drar, sier hun til KK.no.

Her er fem vanlige «tabber» du gjør som kan senke forbrenningen din.

1. Du er på slanker’n

Er du kvinne har du med stor sannsynlighet prøvd å slanke deg på et eller annet tidspunkt i livet. Og noen går så langt at de nesten konstant lever på en slankekur. Men raske løsninger gir sjelden de varige resultatene du er ute etter.

Dessuten vil det heller ikke føre til en høyere forbrenning – snarere tvert imot.

– Ethvert forsøk på å slanke seg ved å spise lite vil kunne senke forbrenningen din. Når kroppen ikke får nok energi å gå på tror den at det er krise, og skrur derfor ned forbrenningen. Alle former for å gå ned i vekt funker slik, men kanskje særlig ekstremtiltak, sier Fostervold Mathiesen.

At kroppen setter inn sparetiltak for å ha nok energi å gå på, er en uønsket - men samtidig uunngåelig bieffekt av slanking. Men dette er ikke den eneste årsaken til at forbrenningen synker.

<strong>PÅ VEKTA:</strong> Trodde du slanking ga deg høyere forbrenning? Tro om igjen. Et hvert forsøk på å slanke seg ved å spise lite vil kunne senke forbrenningen din. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
PÅ VEKTA: Trodde du slanking ga deg høyere forbrenning? Tro om igjen. Et hvert forsøk på å slanke seg ved å spise lite vil kunne senke forbrenningen din. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

– En ting er at forbrenningen senkes fordi kroppen tror det er krise, men et vekttap vil også gjøre kroppen din mindre, som derfor betyr at den vil forbrenne mindre, forklarer hun.

LES OGSÅ: Slik øker du kaloriforbrenningen din

2. Du spiser uregelmessig

På samme måte som det ikke er bra å spise seg for mett, er det heller ikke bra å stadig vekk bli for sulten. Rutiner og balanse er en fin ting, også når det kommer til kosthold. Og det å hoppe over måltider er derfor ikke den beste løsningen.

– Noen gjør det kanskje ubevisst på grunn av stress eller dårlig planlegging. Mens andre kanskje tenker at det er greit å hoppe over frokosten for eksempel, og tenker at det var kalorier spart, forklarer eksperten. 

Dersom du ikke spiser regelmessig,  blir du ofte så sulten at det er lett å overspise når det endelig er duket for et måltid, i tillegg til at det blir lettere å gjøre dårlige matvalg. Men det har heller ingen særlig god effekt på forbrenningen din.

<strong>ALT ELLER INGENTING:</strong> Å hoppe over måltider er heller ikke veien å gå. Kroppen setter pris på et regelmessig spisemønster. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press
ALT ELLER INGENTING: Å hoppe over måltider er heller ikke veien å gå. Kroppen setter pris på et regelmessig spisemønster. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press Vis mer

– Det skal sies at det er ikke godt nok bevist at måltidshyppighet har effekt på forbrenning, men i slike studier er ofte måltidene timet og kontrollert. Jeg er overbevist om at et regelmessig matinntak er viktig for å holde forbrenningen optimal, og for å unngå at kroppen skrur ned stoffskiftet på grunn av stress og dårlig energiinntak, sier Fostervold Mathiesen.

LES OGSÅ: Frokosten alle ekspertene anbefaler

3. Du er ikke aktiv nok

Trening og mosjon har mange fordeler, og god helse er riktignok en av dem. Dette er også den beste måten å forbrenne ekstra kalorier på. Når pulsen går opp øker også forbrenningen.

Men det handler ikke bare om hvor ofte du drar på treningssenteret for å løfte vekter eller løpe på mølla, også de små hverdagslige aktivitetene spiller en rolle. Som for eksempel å gå til jobb, eller ta trappen i stedet for heisen.

– Hele 80 prosent av befolkningen er ikke aktive nok, og mange av disse velger å være inaktive. Vi velger å kjøre til butikken i stedet for å gå, og vi tilbringer mye tid foran tv og datamaskiner, sier Mathiesen.

<strong>BEVEGELSE:</strong> Fysisk aktivitet kan selvsagt øke forbrenningen, og bare det å velge trappen foran heisen er en god måte å få inn mer hverdagsaktivitet på. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press
BEVEGELSE: Fysisk aktivitet kan selvsagt øke forbrenningen, og bare det å velge trappen foran heisen er en god måte å få inn mer hverdagsaktivitet på. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press Vis mer

Og det er nettopp på grunn av en rekke teknologiske hjelpemidler at vi bruker mindre energi på daglige gjøremål, enn det vi gjorde for eksempel på 70-tallet.

– Ved å bevege minst mulig på kroppen unngår du å bruke den totale energimengden du potensielt kunne ha brukt i løpet av en dag.

4. Du sover for lite

Det er kanskje litt rart å tenke på at det å få nok hvile kan påvirke forbrenningen din, men søvn er tross alt svært viktig for at kroppen skal fungere som normalt.

– Ja, søvn og vekt henger sammen. En del studier viser at dårlige søvnrutiner har en negativ effekt på vekta.

Dette skyldes flere ting; for eksempel stiger nivået av sulthormonet ghrelin når du får for lite søvn, slik at du spiser mer, og har lettere for å velge usunn mat. Og er du oppe lenge på kveldene blir det fort litt ekstra kveldskos.

Denne typen kvelds- og nattspising kan fort bli et problem fordi forbrenningen går på sparebluss.

<strong>SOV GODT:</strong> Liker du å være oppe sent? God søvnkvalititet og faste rutiner gjør det enklere å holde vekta. Foto: incamerastock / Alamy/All Over Press
SOV GODT: Liker du å være oppe sent? God søvnkvalititet og faste rutiner gjør det enklere å holde vekta. Foto: incamerastock / Alamy/All Over Press Vis mer

5. Du spiser lite proteiner

Det er ingen hemmelighet at matvalgene våre har en innvirkning på vekta, både junkfood og sukkerholdig mat som har mer energi i seg enn vi trenger, lagrer seg raskt som fett på kroppen. Men hvor mye energi kroppen bruker på å fordøye maten du spiser, er også noe du burde tenke på.

Proteiner er for eksempel tyngre for kroppen å fordøye, dermed bruker man mer energi i fordøyelsesprosessen.

– Er du flink til å spise tilstrekkelig med proteiner vil du få en noe høyere forbrenning. Dette er ikke snakk om den største forskjellen, men går litt på prinsippet om at alle monner drar, sier hun og legger til at dette ikke betyr at du skal helle i deg masse proteindrikker.

– Det handler om å få i seg tilstrekkelig med proteiner gjennom kosten. Så i stedet for å velge syltetøy og Nugatti på brødskiva, bør du heller gå for ost, kjøttpålegg eller egg. Dette vil kroppen bruke mer energi på å forbrenne.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer